Lukuvuonna 2024 – 2025 Klassikassa järjestettiin tiimijakso, jossa olivat mukana kaikki ensimmäisen opintovuoden opiskelijat. Tiimijaksossa oppiaineiden sisällöt oli integroitu toisiinsa. Tiimijakso järjestettiin Klassikassa kahdeksatta kertaa – tänä vuonna teemana oli Vuorovaikutus ja opiskelutaidot. Mukana oli kaksi erillistä tiimijaksoa Studia ja Mutua: Studiassa opiskeltiin äidinkieltä, yhteiskuntaoppia ja englantia ja Mutuassa äidinkieltä, filosofiaa ja psykologiaa. Lisäksi mukana oli Klassikan perinteiden mukaisesti myös latina, johon opiskelijat pääsivät tutustumaan mm. Pian järjestämien Latinapläjäysten avulla.

Opiskelijat jaettiin toisen jakson ajaksi 4–5 opiskelijan tiimeihin, joissa työskenneltiin koko jakson ajan. Jakson alussa tiimit keksivät itselleen nimen, moton ja tiimin yhteiset säännöt, joita tiimityöskentelyssä noudatettiin.

Yleensä viikko alkoi opetunneilla, joilla opiskeltiin jokaisen oppiaineen sisältöjä opettajajohtoisesti. Loppuviikko työskenneltiin viikkotehtävän parissa. Viikkotehtäviä olivat mm. paneelikeskustelu, oppimispelin rakentaminen ja uutisvideoiden suunnittelu, kuvaus ja editointi. Tiimijakso päättyi ensimmäistä kertaa osana Pelillisyyttä lukioon-hanketta toteutettuun Pakopeliviikkoon, jossa ryhmät kilpailivat keskenään parhaan pakopeli-idean keksimisessä ja pakopelin rakentamisessa. Pakopeliviikko huipentui Pakopelikilpailuun, jossa jokaisesta ryhmästä valitut esiintyjät esittelivät omat pakohuoneensa muille opiskelijoille ja arvovaltaiselle tuomaristolle.

 

Tiimijakso oli myös opettajille tiimityötä. Jakson suunnittelu ja viikkotehtävien ideointi aloitettiin jo edellisenä keväänä 2024. Opettajatkin olivat siis uuden äärellä: kuinka opettaa oman oppiaineen opintojakson sisällöt yhdessä toisten opettajien kanssa toisten oppiaineiden sisältöihin linkitettyinä?