Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää

Ohjatusti kohti tulevaisuuden työelämää -hankkeessa järjestettiin työelämäteemapäivä kaikissa Kuopion lukioissa. Päivän aikana oppituntien ohessa tehtiin erilaisia tehtäviä ja katsottiin tietoiskuja mm. siitä, mitä nuoret ajattelevat lukiossa opituista työelämätaidoista. Näistä koottiin lukioittain kooste; Klassikassa korostui yleissivistys, mutta monia hienoja lukiossa opittuja tai vahvistuneita taitoja nuoret toivat esille.

Päivä huipentui futuristi Perttu Pölösen Keynote-puheenvuoroon, joka lähetettiin Gradia-lukion tiloista yhtäaikaa kaikkiin hankkeessa mukana olleisiin lukioihin Kuopiossa, Mikkelissä, Jyväskylässä, Lempäälässä ja Kangasalla.

Työelämäteemapäivä päätti hankkeen, johon kuului monenlaista toimintaa. Tänä lukuvuonna Kuopiossa toteutettiin mm. innovaatioviikko yhdessä Business Center Kuopion kanssa ja opettajien työelämävierailut eli pienimuotoinen ope-tet. 

 

Innovaatioviikko tiimijaksossa

Innovaatioviikko toimi osana oppimissisältöä ensimmäisen vuoden lukiolaisten tiimijaksoa Kuopion Klassillisessa lukiossa. Mukana oli 40 viiden hengen tiimiä, kokonaisuudessaan noin 200 opiskelijaa. Tehtävänä tiimeille oli ideoida tulevaisuuden ratkaisuja: Esimerkiksi mielenkiintoinen ja hyödyllinen palvelu, tuote tai uusi toimintamalli. Opiskelijoita rohkaistiin katsomaan rohkeasti tulevaisuuden maailmaan, esimerkiksi vuoteen 2030 ja keskittymään minkä ongelman he voisivat tiimissä ratkaista tai tarpeen täyttää sekä pohtia kuinka idean ensimmäinen versio voitaisiin toteuttaa​. Lisäksi aktivoitiin ajattelemaan tulevaisuutta ja sen kontekstia laajasti; asioita kuten kestävää kehitystä, ihmisten muuttuvia toimintatapoja ja kannattavaa liiketoimintaa (eli kuinka ratkaisusta tehdään ylläpidettävä?). Ratkaisu pystyi kohdentumaan laajemmin eri ryhmille tai esimerkiksi Kuopion kaupungin kontekstiin ja osa tiimeistä ideoikin ratkaisuja kuntalaisille.

Esimerkkeinä toimivat teemat kuten terveys, yhteiskunnan muuttuvat tarpeet, uudet tavat kommunikoida, perustarpeet ja turvallisuus, uusien teknologioiden soveltaminen, viihteen uudet muodot – huomioiden eri alat ja niiden yhdistelmät!​ Opiskelijoita kannustettiin luovuuteen ja ratkaisujen sisällöksi haettiin mahdollisimman villejä ideoita. Tärkeää oli myös kerätä ratkaisun ympärille näkökulmia muilta tiimeiltä, eri lähteistä sekä ideoita oman taustavaikutteidenkin kautta. Ideoinnissa huomioitiin myös kestävän kehityksen teemoja sekä kannattavan liiketoiminnan perusteita.

Viikon jälkeen osallistujilla syntyi uusia ideoita, joita voi myös jatkojalostaa tulevaisuudessa. Tuloksena oli monipuolisesti erilaisia aihioita sekä liikeideoita esimerkiksi yksinäisyyteen, ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, uusia palvelu- ja tuotekonsepteja kotitalouksiin, digitaalisia opetussisältöjä sekä uusia teknologisia ratkaisuja kaupunkilaisten ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. Ratkaisuja ideoitiin paikallinen arki huomioiden, että laajemmassa globaalissa kontekstissa. Tehtävissä pohdittiin jatkuvasti omia yksilöllisiä vahvuuksia.

OPE-TET

Opettajat kaikissa Kuopion lukioissa tutustuivat työelämä- ja korkeakoulukohteisiin valintansa mukaan joko osan päivästä tai koko päivän. Aineryhmissä valittiin kohde ja sovittiin sopiva aika. 

Noin puolet opettajista toteutti alle puoli päivää kestäneen ja noin puolet työpäivän mittaisen tetin. Kohteet valikoituivat usein jonkun valmiin kontaktin kautta, mutta osa otti yhteyttä kiinnostaviin kohteisiin. Kohteet vaihtelivat maitotilasta yliopistoon, poliisin työstä tietojenkäsittelyyn ja Youtube-yhtiöstä Nuotti-valmennukseen.  Vaikka koronatilanne estikin joitakin lähitutustumisia, aina löytyi jokin toinen vaihtoehto. Joissakin tapauksissa se oli etäyhteys. 

Jokaista opettajaa pyydettiin täyttämään palautelomake ope-tetin jälkeen.  Palautteen mukaan ope-tetin tavoitteet toteutuivat erityisesti opiskelijoille jaettavan tiedon ja oman työelämätietouden osalta. Noin puolet ilmoitti tetin nostaneen esille tulevaisuuden työelämätarpeita ja melkein puolelle syntyi kontakti myöhempään yhteistyöhön. 

Palaute on ollut hyvin positiivista.  Opettajat arvioivat oman ope-tetin keskiarvolla 4,45/5. Ope-tet jatkuu tulevina vuosina. Moni opettaja on myös toivonut sitä (ka. 3,63/5). Tällä hetkellä suunnitelmissa on yhdistää työelämä- ja korkeakouluyhteistyö sekä kansainvälisyys. Toiveissa on myös pidempiä jaksoja ja opiskelijoille räätäilöity ope-tet.