Inka Kokkonen osallistui 7. – 17.10.2018 Częstochowassa, Puolassa jobshadowing -jaksolle IX Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida -lukiossa. Norwida oli Inkalle tuttu jo aiemmista hankkeista. Niinpä etukäteen sovittiin monenlaista. Apulaisrehtorin näkökulmasta Inkaa kiinnosti koulun kokonaiskuva hallinto, opetus ja urheilijaopiskelijoiden ohjaus. Lisäksi sovittiin jo aikaa seuraavan hankkeen suunnitteluun.
IX Liceum Ogólnokształcącego im. Cypriana Kamila Norwida
Tavoitteena oli tutustua uudenlaisiin, yhteisöllisiin opetustapoihin. Kuitenkin oppitunteja seuratessa Inkalle tuli tunne, että perinteinen opetustyyli oli koulussa voimissaan. Hämmentävää oli kuitenkin se, että samat opiskelijat toimivat eri tavoin eri oppiaineen tai opettajan tunneilla. Osa opettajista aktivoi myös yhteisöllisillä tavoilla. Kysymys oli mukautumisesta. Opiskelijat eivät nähneet ongelmaa asiassa. Oppimistulokset ovat koulussa hyviä. Päällimmäiseksi jäikin ajatus moninaisuuden arvostamisesta.
Koulutus palveli hankkeen tavoitteita, joskaan ei sillä tavalla, mitä Inka oli kuvitellut. Yhteisöllisyyden takana ovat yksilöt. Tärkeintä on toisen kunnioittaminen. Moninaisuudesta ja erilaisuudesta kasvaa kudelma, joka kokonaisuutena on kaunis. Tiimioppiminen, flipped learning, yksilölliset oppimispolut jne. On helppoa vannoa yhteen tapaan, mutta yhtälailla kuin perinteinen liitu ja taulu tappaa innostuksen, jos sitä on tunnista toiseen, motivaatio saadaan tapettua, jos kaikki opettavat samalla tavalla. Inka yllättyi nauttivansa myös selkeästä ja napakasta oppitunnista, jossa oppilaat kirjoittivat vihkoon, mitä opettaja saneli – vaikka puolan kielestä ei mitään ymmärtänytkään! (Onneksi hyvää englantia puhuva nuori vieressä ehti selittämään sopivissa väleissä, mistä oli kysymys.)
Ajankohtaan sijoittui myös opettajien päivä, jota vuosittain juhlistettiin yhteisellä matkalla lähiseudulla. Edelliseen päivään kuuluivat viralliset juhlallisuudet (Academy Day), joissa opettajia palkittiin työstään. Koko koulu oli paikalla, ja tilaisuus oli juhlava. Opettajan työtä nostettiin esille niin virallisin menoin, opiskelijoiden jakamien kukkasten ja pienten lahjojen kera kuin rentona yhteisenä retkipäivänä, joka oli opiskelijoille vapaapäivä. Kaikki opettajan normaalina työaikana. Inkan mieltä lämmitti ajatus vastaavanlaisesta Suomessa. Saako opettaja nostaa omaa häntäänsä?
Tutustu Inkan matkakertomukseen.