Hankkeen tavoitteita olivat opetusmenetelmien monipuolistaminen yhteisöllisempään ja vuorovaikutteisempaan suuntaan sekä oppiainerajoja ylittävien konkreettisten ratkaisuiden hakeminen. Tavoitteet onnistuivat hyvin, sillä sekä jobshadowing että koulutusjaksot tukivat pyrkimystämme rakentaa uudenlaista oppimista. Näinä kahtena vuotena olemme toteuttaneet koulussamme tiimijakson, jossa opiskelijat opiskelevat useita oppiaineita ilman oppiainerajoja tiimeissä. Koulutukset ovat antaneet keinoja mm. draamallisten ratkaisujen tuottamiseen, opiskelijoiden motivointiin ja yhteistyökuvioiden rakentamiseeen koulun ulkopuolisten tahojen (yritysten ja eri organisaatioiden) kanssa.
Opetusalan sanasto ja vieraan kielen puhuminen
Tavoitteena oli myös hakea uusia näkökulmia omaan aineenopetukseen ja vahvistaa kielitaitoa. Myös tältä osin tulokset ovat vakuuttavia. Jobshadowing-jaksot kaikilta osin vahvistivat omaa kompetenssia. Se on näkynyt uusina ideoina, joita on välitetty paitsi omissa aineryhmissä, myös yli oppiainerajojen. Toiminnalliset opetusmenetelmät, teknologian käytön eri mahdollisuudet ja jaksoilla tehdyt opetusvideot ovat konkreettista toimintaa ja materiaalia. Kielitaito vahvistui kieltenopettajilla englannin, saksan, ranskan ja latinan kielissä. Muiden aineiden opettajat kehittivät englannin kielen taitojaan erityisesti opetusalan sanastolla, mikä on vahvistanut kontaktien ylläpitämistä kansainvälisiin kollegoihin. Lisäksi arkikielen käyttäminen muuttui monella luontevammaksi. Arka suomalainenkaan ei pelkää enää virheitä – ainakaan niin paljon kuin ennen!
Kansainvälinen verkosto
Tavoittelimme myös kansainvälistä verkostoitumista, etenkin urheilijaopiskelijoidemme osalta. Tässä tavoitteessa onnistuimme erityisen hyvin. Kuuden jobshadowing-koulun kanssa meillä on jo selkeitä tulevaisuuden suunnitelmia: kolmen koulun kanssa olemme jo uudessa Erasmus-hankkeessa, kahdesta koulusta on vahvistunut opettajien/hallinnon edustajien vierailuja tulevan kevään aikana ja yhden koulun kanssa suunnittelemme opiskelijavaihtoa. Urheiluyhteistyötä olemme rakentamassa puolalaisen urheilulukion kanssa kansainvälisen tason lentopalloilijoiden opiskelijavaihdon myötä. Harmillista oli, etteivät aikataulut kohdanneet useista yrityksistä huolimatta siten, että lentopallovalmentajamme olisi päässyt vaihtoon mukaan. Puolalaisesta koulusta kävi kuitenkin delegaatio tutustumassa urheilijoiden opiskeluun ja valmennukseen meillä ja urheilukoordinaattorimme kävi apulaisrehtorin kanssa jobshadowing-jaksolla vastavuoroisesti, minkä myötä olosuhteet ovat suotuisat vaihdon järjestymiselle. Lisäksi koulumme erikoisuus – latinan opiskelu – sai uutta virtaa, kun latinan opettajamme vieraili jobsahowing-jaksollaan itailialaisessa lukiossa, jossa latina ja teknologia kulkevat käsi kädessä. Latinan opettaja sai kallisarvoisia kollegoja (joita Suomessa on vain muutamia) ja vinkkejä opetuksen lähentämiseen science-opetuksen kanssa.
Pettymyksiä ja uusia avauksia
Tavoitteemme Ruotsiin suuntautuvaan jobshadowingiin ei tuottanut toivottua tulosta. Yhteistyökoulussamme oli tapahtunut muutoksia, jotka vaikuttivat aikatauluun ja aineyhdistelmiin. Keskustelimme kuitenkin jo Nordplus junior -hankkeen rakentamisesta Pohjoismaisten kielten opiskelun vahvistamiseksi. Ruotsin kielen opettajamme vahvistivat tässä hankkeessa toista opetuskieltään, eli saksaa ja ranskaa. He ovat pystyneet hyödyntämään jobshadowing-jaksollaan oppimaansa ja kehittämäänsä ruotsin kielenkin opetuksen hyväksi.
Yhteisöllisen oppimisen suuntia
Kaiken kaikkiaan yhteisöllisyyden tavoitteet onnistuivat hienosti. Suhtautuminen yhteisöllisiin opetusmenetelmiin on avoimempaa ja keskustelu erilaisista menetelmistä eri oppiaineiden välillä on vilkastunut. Olemme tulevan lukuvuoden suunnitelmissa tiimijakson lisäksi lisäämässä yhteisopettajuuteen perustuvia kursseja. Lisäksi jobshadowing-jaksolla Walesissa ollut englannin opettajamme keräsi kattavan kokonaisuuden opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisestä paikallisessa koulussa. Opettajamme on nyt Kuopiossa Erityisesti lukiossa -hankkeessa tekemässä Kuopion lukioihin mallia, jossa voidaan tukea opiskelijan oppimista ja jaksamista yhteisöllisin keinoin, esim. työpajatoimintaa kehittämällä.
ICBC työmotivaation kohottajana
Halusimme liikkeelle mahdollisimman monta opettajaa mahdollisimman moneen eri maahan. Tällä pyrimme siihen, että opettaja voi keskittyä kokonaan ottamaan kontaktia kohdekoulunsa tai -kurssinsa kollegoihin ja toimia yhdessä heidän kanssaan opetuksen ja oppimisen edistämiseksi. Lisäksi halusimme laajan kuvan eurooppalaisesta opetuksesta ja koulumaailmasta yleensäkin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että se onnistui suurelta osin suunnitellusti. Tällaiset hankkeet motivoivat kehittämään omaa työtään. Toivottavasti koosteemme on innostanut myös teitä lukijoita. Erasmuksen silta yhdistäköön meitä!