Espanjalaisen keskustelukulttuurin keskiössä

San­na Tu­ru­nen osal­lis­tui jobs­ha­do­wing-jak­sol­le Ba­da­jo­zis­sa, Es­pan­jas­sa 2. – 15.4.2018.  Co­le­gio Di­o­ce­sa­no San Atón on van­ha yh­teis­työ­kump­pa­nim­me jo kah­den kv-hank­keen myö­tä. San­na ei ol­lut kui­ten­kaan vie­lä käy­nyt Ba­da­jo­zis­sa, mut­ta nyt mah­dol­li­suus tar­jou­tui.

Co­le­gio Di­o­ce­sa­no San Atón

Ta­voit­tee­na omaa opet­ta­mis­ta ke­hit­tä­es­sä oli re­aa­li­ai­nei­den näkö­kul­ma, kos­ka ope­tus­ai­neet San­nal­la ovat psy­ko­lo­gia, fi­lo­so­fia ja us­kon­to. Tark­kai­lun kes­kei­se­nä koh­tee­na oli opet­ta­ja­joh­toi­sen ope­tuk­sen mää­rä sekä mui­den käy­tet­tä­vien ope­tus­me­ne­tel­mien tar­kas­te­lu suh­tees­sa pe­rin­tei­seen opet­ta­ja­joh­toi­seen ope­tuk­seen. Tämä pro­jek­ti an­toi mah­dol­li­suu­den tu­tus­tua pe­rin­poh­jai­ses­ti es­pan­ja­lai­seen kou­luun oppi­tun­te­ja seu­raa­mal­la, mi­hin muis­sa pro­jek­teis­sa ei ole ol­lut mah­dol­li­suut­ta. Ta­voit­tee­na oli myös hank­kia ajan­koh­tai­sia ma­te­ri­aa­le­ja käy­tet­tä­väk­si ope­tuk­ses­sa­ni sekä saa­da ke­hi­tys­i­de­oi­ta omaan ope­tuk­seen (yh­tei­söl­li­syys, tie­to­tek­nii­kan käyt­tö yms.).

Jobs­ha­do­wing pal­ve­li hank­keen ta­voit­tei­den to­teu­tu­mis­ta erin­o­mai­ses­ti. San­na ku­vai­lee ko­ke­mus­taan seu­raa­vas­ti: ”Suh­teel­li­sen pie­ni kou­lu, jos­sa on op­pi­lai­ta sekä ylä­kou­lu- että lu­ki­o­ta­sol­la (13-19-vuo­ti­ai­ta) otti mi­nut läm­möl­lä vas­taan. Yh­tei­söl­li­syys niin kou­lun hen­ki­lö­kun­nan kuin op­pi­lai­den­kin osal­ta oli häm­mäs­tyt­tä­vää ja mu­kaan­sa­tem­paa­vaa. Sen si­jaan di­gi­ta­li­saa­ti­on osal­ta kou­lu­tuk­sel­la ei ol­lut uut­ta in­no­va­tii­vis­ta an­net­ta­vaa, mut­ta toi­saal­ta kou­lu­tus osoit­ti käy­tän­nös­sä, että jos­kus vä­hem­män voi olla enem­män. Kie­li­tie­toi­suu­den osal­ta häm­mäs­tyin omaa kie­li­tai­to­a­ni ja sain sitä kaut­ta run­saas­ti itse­var­muut­ta eng­lan­nin kie­len käyt­tä­mi­seen. Li­säk­si jo sol­mi­tut suh­teet es­pan­ja­lai­siin opet­ta­jiin sy­ve­ni­vät ja se edes­aut­taa mah­dol­lis­ta yh­teis­työ­tä myös jat­kos­sa. ”

Oman ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä San­nan aja­tuk­set suun­tau­tui­vat kes­kus­te­le­vaan ot­tee­seen ja oppi­aine­ra­jo­ja ylit­tä­vään oman työn ke­hit­tä­mi­seen. Es­pan­ja­lai­sen kou­lu­tuk­seen ja kult­tuu­riin tu­tus­tu­mi­nen avar­si run­saas­ti ajat­te­lu­maa­il­maa ja toi uu­sia näkö­kul­mia oppi­tun­tien to­teut­ta­mi­seen kes­kus­te­lua hyö­dyn­tä­en. Oman ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen yh­teis­työs­sä myös mui­den re­aa­li­ai­nei­den opet­ta­jien kans­sa sai aja­tuk­sen hyr­rää­mään (Es­pan­jas­sa opet­ta­ja opet­ti yh­des­sä mm. his­to­ri­aa ja maan­tie­det­tä. Us­kal­tai­si­ko Suo­mes­sa­kin rik­koa oppi­aine­ra­jo­ja roh­ke­am­min yh­teis­työ­tä te­ke­mäl­lä?). Li­säk­si es­pan­ja­lais­ten kol­le­goi­den oppi­tun­tien seu­raa­mi­nen sai ref­lek­toi­maan omaa ope­tus­ta ja he­rät­ti ke­hit­tä­mis­a­ja­tuk­sia, vaik­ka­kin itse sys­tee­mit ovat hy­vin eri­lai­sia.

Jat­ko­ke­hi­tys­i­de­at ovat San­nal­la niin kan­sain­vä­li­ses­sä toi­min­nas­sa kuin oppi­tun­tien kes­kus­te­lu­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­ses­sä.  Kou­lu­tuk­sen myö­tä in­nos­tus mui­hin vas­taa­viin pro­jek­tei­hin kas­voi hur­jas­ti, San­na ha­lu­ai­si to­teut­taa tai osal­lis­tua myös opis­ke­li­joi­den kans­sa tu­le­viin Eras­mus-hank­kei­siin. Toi­saal­ta omaan ope­tuk­seen San­na ta­voit­te­lee jat­kos­sa enem­män kes­kus­te­lua (ja mah­dol­li­ses­ti sitä tu­ke­vaa kir­jal­li­suut­ta), eri­tyi­ses­ti fi­lo­so­fi­an ope­tuk­ses­sa.

Tu­tus­tu San­nan koos­tee­seen es­pan­ja­lai­ses­ta kou­lus­ta.

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018