Ranskassa reflektoimassa omaa opetusta

Sari Su­van­to osal­lis­tui jobs­ha­do­wing-jak­sol­le 14.1. – 27.1.2018 Bour­de­aux’ssa, Rans­kas­sa. Lycée Sud Mé­doc si­jait­see Bour­deu­ax’n lä­hel­lä Le Tail­lan Mé­do­cis­sa.

Lycée Sud Mé­doc

Sa­rin ta­voit­tee­na on yllä­pi­tää ja ke­hit­tää omaa kie­li­tai­to­aan rans­kan kie­les­sä, saa­da ajan­koh­tais­ta tie­toa rans­ka­lai­ses­ta kou­lu­maa­il­mas­ta ja yh­teis­kun­nas­ta. Siis­pä ta­voit­tee­na rans­kan­o­pet­ta­ja­na oli­ saa­da ajan­koh­tai­nen kuva rans­ka­lai­ses­ta kou­lu­maa­il­mas­ta.Tämä pro­jek­ti an­toi mah­dol­li­suu­den tu­tus­tua pe­rin­poh­jai­ses­ti rans­ka­lai­seen kou­luun oppi­tun­te­ja seu­raa­mal­la, mi­hin ai­em­mis­sa pro­jek­teis­sa ei ole ol­lut mah­dol­li­suut­ta.

Jobs­ha­do­wing-jak­son ai­ka­na ta­voit­teet to­teu­tui­vat hie­nos­ti: Sari huo­ma­si ke­hit­ty­neen­sä sel­väs­ti rans­kan pu­hu­mi­ses­sa kah­den vii­kon ai­ka­na ja sai päi­vi­tet­tyä tie­to­jaan rans­ka­lai­ses­ta kou­lu­maa­il­mas­ta, yh­teis­kun­nas­ta ja kult­tuu­ris­ta. Li­säk­si jo sol­mi­tut suh­teet rans­ka­lai­siin opet­ta­jiin sy­ve­ni­vät, ja se edes­aut­taa mah­dol­lis­ta yh­teis­työ­tä myös jat­kos­sa. Eras­mus+-han­ke­ha­ke­mus, jos­sa kou­lum­me ovat mu­ka­na, läh­ti­kin pari kuu­kaut­ta vie­rai­lun jäl­keen liik­keel­le.

Oman ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen tuli pal­jon ma­te­ri­aa­lia. Kiel­ten­o­pe­tuk­ses­sa­han tär­ke­äs­sä ase­mas­sa on, kie­len li­säk­si, opet­taa rans­ka­lais­ta kult­tuu­ria ja tie­tout­ta rans­ka­lai­ses­ta yh­teis­kun­nas­ta. Tä­hän kaik­keen sekä itse kie­len ope­tuk­seen Sari sai pal­jon ajan­koh­tais­ta tie­toa ja har­joi­tus­ta, jo­ten hän koki jobs­ha­do­wing –jak­son hy­vin an­toi­sak­si. ”Li­säk­si rans­ka­lais­ten kol­le­goi­den oppi­tun­tien seu­raa­mi­nen sai mi­nut ref­lek­toi­maan omaa ope­tus­ta­ni ja he­rät­ti pal­jon­kin ke­hi­tys­a­ja­tuk­sia, vaik­ka­kin itse sys­tee­mit ovat hy­vin eri­lai­sia”, poh­ti Sari.

Jat­kos­sa Sa­rin ta­voit­tee­na on he­rät­tää in­nos­tus­ta va­lin­nais­ten kiel­ten opis­ke­luun. Va­lin­nais­ten kiel­ten ase­ma nyky­lu­ki­os­sa on heik­ko ja nii­den mai­nos­ta­mi­nen sekä nii­den opis­ke­luun kan­nus­ta­mi­nen ja mo­ti­voi­mi­nen ovat tär­kei­tä tu­le­vai­suu­des­sa­kin. Tätä ke­hi­tys­työ­tä Sari on yrit­tä­nyt teh­dä ja sitä ai­koo myös jat­kaa. Osal­lis­tu­mi­nen esim. kou­lun tu­le­viin Eras­mus-pro­jek­tei­hin, jois­sa Rans­ka on osal­li­se­na, mah­dol­lis­tai­si ai­na­kin muu­ta­mal­le rans­kan­o­pis­ke­li­jal­le pää­syn ai­toon ym­pä­ris­töön so­vel­ta­maan kou­lus­sa opit­tua.

Tu­tus­tu Sa­rin mat­ka­ker­to­muk­seen.

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018