Klassikan tiimijakso - Teemana Osallisuus

Luku­vuon­na 2024 – 2025 Klas­si­kas­sa jär­jes­tet­tiin tii­mi­jak­so, jos­sa oli­vat mu­ka­na kaik­ki en­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­jat. Tii­mi­jak­sos­sa oppi­ai­nei­den si­säl­löt oli in­teg­roi­tu toi­siin­sa. Tii­mi­jak­so jär­jes­tet­tiin Klas­si­kas­sa kah­dek­sat­ta ker­taa – tänä vuon­na tee­ma­na oli Vuo­ro­vai­ku­tus ja opis­ke­lu­tai­dot. Mu­ka­na oli kak­si eril­lis­tä tii­mi­jak­soa Stu­dia ja Mu­tua: Stu­di­as­sa opis­kel­tiin äi­din­kiel­tä, yh­teis­kun­ta­op­pia ja eng­lan­tia ja Mu­tu­as­sa äi­din­kiel­tä, fi­lo­so­fi­aa ja psy­ko­lo­gi­aa. Li­säk­si mu­ka­na oli Klas­si­kan pe­rin­tei­den mu­kai­ses­ti myös la­ti­na, jo­hon opis­ke­li­jat pää­si­vät tu­tus­tu­maan mm. Pian jär­jes­tä­mien La­ti­nap­lä­jäys­ten avul­la.

Opis­ke­li­jat ja­et­tiin toi­sen jak­son ajak­si 4–5 opis­ke­li­jan tii­mei­hin, jois­sa työs­ken­nel­tiin koko jak­son ajan. Jak­son alus­sa tii­mit kek­si­vät it­sel­leen ni­men, mo­ton ja tii­min yh­tei­set sään­nöt, joi­ta tii­mi­työs­ken­te­lys­sä nou­da­tet­tiin.

Yleen­sä viik­ko al­koi ope­tun­neil­la, joil­la opis­kel­tiin jo­kai­sen oppi­ai­neen si­säl­tö­jä opet­ta­ja­joh­toi­ses­ti. Lop­pu­viik­ko työs­ken­nel­tiin viik­ko­teh­tä­vän pa­ris­sa. Viik­ko­teh­tä­viä oli­vat mm. pa­nee­li­kes­kus­te­lu, oppi­mis­pe­lin ra­ken­ta­mi­nen ja uu­tis­vi­de­oi­den suun­nit­te­lu, ku­vaus ja edi­toin­ti. Tii­mi­jak­so päät­tyi en­sim­mäis­tä ker­taa osa­na Pe­lil­li­syyt­tä lu­ki­oon-han­ket­ta to­teu­tet­tuun Pako­peli­viik­koon, jos­sa ryh­mät kil­pai­li­vat kes­ke­nään par­haan pako­peli-ide­an kek­si­mi­ses­sä ja pako­pe­lin ra­ken­ta­mi­ses­sa. Pako­peli­viik­ko hui­pen­tui Pako­peli­kil­pai­luun, jos­sa jo­kai­ses­ta ryh­mäs­tä va­li­tut esiin­ty­jät esit­te­li­vät omat pako­huo­neen­sa muil­le opis­ke­li­joil­le ja arvo­val­tai­sel­le tuo­ma­ris­tol­le.

Tii­mi­jak­so oli myös opet­ta­jil­le tii­mi­työ­tä. Jak­son suun­nit­te­lu ja viik­ko­teh­tä­vien ide­oin­ti aloi­tet­tiin jo edel­li­se­nä ke­vää­nä 2024. Opet­ta­jat­kin oli­vat siis uu­den ää­rel­lä: kuin­ka opet­taa oman oppi­ai­neen opin­to­jak­son si­säl­löt yh­des­sä tois­ten opet­ta­jien kans­sa tois­ten oppi­ai­nei­den si­säl­töi­hin lin­ki­tet­tyi­nä?

Vuo­si­ker­to­mus 2024-2025Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio24.4.2025