Opinto-ohjauksen tavoitteena on tukea opiskelua ja auttaa jokaista opiskelijaa löytämään omat vahvuutensa ja tehokkaimmat, itselle sopivat työskentelytavat.
Opinto-ohjaajat
Opinto-ohjaajat vastaavat ryhmien ohjauksesta seuraavasti:
- 24A, B, C Carola Kröger, sij. Ella Koistinen
- 24D, E Markku Ukkonen
- 24F, G Jonna Kuusisto
- 23 A, B, C Markku Ukkonen
- 23 D, E Carola Kröger, sij. Ella Koistinen
- 23 F, G Jonna Kuusisto
- 22 A, B Carola Kröger, sij. Ella Koistinen
- 22 C, D Markku Ukkonen
- 22 E, F, G Jonna Kuusisto
- 21S
- 21K
Urheilulukiolaisten ohjaus on ryhmäkohtaista.
Opinto-ohjauksen sisältöjä
Opinto-ohjaaja pitää opinto-ohjauksen luokkatunnit ja pienryhmäohjaustunnit.
Lisäksi hän antaa opiskelijalle henkilökohtaista ohjausta opintojen suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Henkilökohtaisen ohjauksen avulla ohjataan opiskelijaa tekemään valintoja jatko-opintomahdollisuuksista, joihin hän voi hakeutua lukio-opintojensa jälkeen. Samalla tarkennetaan, mitkä ammattiuravalinnat ovat mahdollisia.
Opinto-ohjauksen opintojaksot/kurssit jakautuvat kolmelle vuodelle. Tunneista vastaavat opinto-ohjaajat. Myös ryhmänohjaustuokioissa opiskelijaa ohjataan itsearviointiin ja oman opiskeluaikataulun seuraamiseen. Lisäksi jokainen opettaja ohjaa oppilaitaan omaa oppiainettaan koskevissa kysymyksissä.
Lukion alkuvaiheessa opinto-ohjauksessa painottuvat lukion käytänteet ja ainevalinnat. Jatkokoulutusväylien selvittäminen ja ammatinvalinta on koko lukioajan kestävä prosessi. Toisella opintovuodella Klassikalla on perinteisesti järjestetty alaesittelypäivät, jolloin opiskelijat voivat saada tärkeää tietoa juuri itselle mielenkiintoisista vaihtoehdoista. Lisäksi Klassikalla hyödynnetään ns. Reissin motivaatioprofiilitestiä, jonka avulla opiskelija pystyy paremmin hahmottamaan itselleen luontaisia toimintamalleja. Testiä hyödynnetään pohdittaessa jatko-opintovaihtoehtoja. Abivuonna opinto-ohjauksen painopiste on henkilökohtaisessa ohjauksessa.
Opinto-ohjauksen sisällöt vuosittain:
1. opintovuosi
Ohjauksessa keskitytään lukion toimintatapojen ja opiskelutekniikoiden hallintaan.
1. jaksossa järjestetään yksi opintojakso/kurssi ryhmänohjausryhmissa, joka on ryhmänohjaajan opettama opintojakso/kurssi. Ryhmäytymistä ja toisiin opiskelijoihin tutustumista edistetään myös tiimijakson, teemapäivien, koulun yhteisten tapahtumien ja juhlien avulla.
1. jakson aikana kerrataan ja kehitetään TVT- taitoja OP05-opintojaksolla/-kurssilla.
Erityisopettaja teettää LUKI-testin kaikille 1. vuoden opiskelijoille. Opiskelijoita tukemassa ovat aineenopettajat, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, terveydenhoitaja, koulupsykologi ja koulukuraattori.
Tuetaan opiskelijan omien vahvuuksien löytämistä koulun ja harrastustoiminnan kautta (oppilaskuntatoiminta, digi-tutorit, Non Solum -lehti, kansainvälisyysprojektit, tekniikkaryhmä ja kuoro).
2. opintovuosi
2. opintovuoden aikana ohjauksessa keskitytään opiskelijan oman ylioppilaskirjoitussuunnitelman pohdintaan ja suuntaudutaan lukion jälkeisiin jatko-opintovaihtoehtoihin.
Opiskelijoilta kerätään palautetta opetuksesta ja jaksamisesta. Erityisesti pyritään tukemaan opiskelijoiden jaksamista ja tarjoamaan keinoja mm. ajankäytönhallintaan. Toisena opintovuonna kaikki opiskelijat tekevät opotunneilla RSMP-motivaatioprofiilin oman elämänhallinnan, ainevalintojen ja jatko-opintojen pohdinnan tueksi.
3. opintovuosi
3. opintovuoden aikana keskitytään ylioppilaskokeeseen ohjaamiseen ja jatko-opintovaihtoehtojen valaisemiseen. Opiskelijoita ohjataan myös oman ajankäytön ja jaksamisen pohtimiseen.
Opiskelijoille on abivuoden aikana suunnattu jatko-opintomessut. Lisäksi Klassikan abiturienteille on järjestetty mahdollisuus vierailla valtakunnallisilla Studia-jatko-opintomessuilla Helsingissä.
Vanhempainillat
Vanhempainilta järjestetään jokaiselle vuosiryhmälle kerran lukuvuoden aikana. Vanhempainiltojen ajankohdat näkyvät koulun kalenterissa. Huoltajan tulee kuitata nähdyksi toisen ja neljännen jakson arviointi wilmaviestillä ryhmänohjaajalle.
Vanhempainillassa esitellään Klassikan toimintatapoja, joista vanhempien on hyvä olla tietoisia, jotta voimme yhdessä tukea nuoren lukio-opintoja ja aikuistumista.
Opinto-opas 2024 - 2025Non Scholae - Sed Vitae5.6.2024