Lukuvuosi 2023 – 2024 on Klassikan toiminnan 84. vuosi. Lukuvuoden aloitti 623 opiskelijaa, joista urheilulukiolaisia oli 177. Klassikasta valmistui syksyllä 20 ja keväällä 150 uutta ylioppilasta.
Rehtorina toimi Anna-Maija Tiilikainen ja apulaisrehtoreina lehtorit Kerttu Happonen ja Nina Partanen, lukiosihteerinä Päivi Savinainen. Kehittämis- ja suunnitteluryhmän jäseninä toimivat rehtoreiden lisäksi Lari Härkönen, Marjo Martikainen, Santtu Silmäri, Sari Suvanto ja Maija Tusa.
Osallisuus hyvinvoinnin vahvistajana
Lukuvuoden toiminnan painopisteenä ovat olleet osallisuuden vahvistaminen, laadukas oppiminen ja hyvinvointi. Lukuvuoden aikana tunnistettiin osallisuuden rakenteet ja löysimme kolme osallisuuden kokemukseen vaikuttavaa tekijää: kouluyhteisöön kuuluminen, vaikuttaminen koulun toimintakulttuuriin sekä kohtaaminen.
Kuuluisaa Klassikan henkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta rakensimme erilaisilla yhteisillä tapahtumilla ja ryhmänohjaustuokioissa. Lukuvuoden mieleenpainuvimmat tapahtumat ovat varmasti olleet Vanhojen päivä ja penkkarit. Joulujuhlassa saimme nauttia abien käsikirjoittamasta ja ohjaamasta joulunäytelmästä. Opiskelijakunnan hallituksen ja keke-ryhmän yhteistyönä Klassikalla järjestettiin ensimmäisen kerran Wanhojenpukukirppari.
Ensimmäisen opintovuoden opiskelijoille järjestettiin Ykkösten päivä Hietasalossa Meijän lukio -hankkeen (ESR+) kanssa yhteistyössä ja samainen hanke mahdollisti lukuvuoden alkaessa aivotutkija Mona Moisalan luennon nuorten aivojen hyvinvoinnista älylaitteiden aikakaudella. Luennolla kuulimme tärkeää asiaa aivoterveyteen vaikuttavista asioista, keskittymiskyvyn parantamisesta sekä siitä, miten elää hyvää arkea somen kanssa.
Lukuvuoden aloitukseen kuului myös harrastus- ja tukitoiminnan rekrymarkkinat, jonka kautta opiskelijoilla oli mahdollisuus matalalla kynnyksellä liittyä eri harrastus- ja tukitoimintaan. Klassikan päivänä koko Klassikka kävi leffassa, ja ansaittu syysloma aloitettiin rennoin mielin. Ykkösten järjestämää vappupäivää vietettiin poikkeuksellisin järjestelyin liikuntasalin remontin alettua huhtikuussa kevään ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Hyvinvointipäivä ja lemmikkipäivä olivat tänäkin lukuvuonna suosittuja. Opiskelijoiden kommentti lemmikkipäivästä oli ”Yhtäkkiä kaikilla on hymy huulilla.”
Lukuvuoden aikana olemme rakentaneet ja tehneet näkyväksi vaikuttamisen väyliä. Koulun toimintakulttuurin kehittämisen kannalta opiskelijoiden ja henkilöstön palaute ja kehittämisideat ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä. Mm. opiskelija- ja henkilöstökyselyiden, opintojaksopalautteiden, reksit aulassa – ja Mitä sulle kuuluu? -hetkien kautta saimme arvokasta tietoa nykytilasta ja parannuskohteista. Opiskelijakyselyjen tulokset ja toimenpiteet julkaistiin koulun sivuilla. Opiskelijoiden palautteen perusteella syksyllä hankittu biljardipöytä on ollut lukuvuoden aikana kovassa käytössä.
Lukuvuoden arvioinnin yhteydessä pohdimme henkilöstön kanssa lukuvuoden onnistumisia. Moni opettajista nosti lukuvuoden helmeksi kohtaamiset opiskelijoiden kanssa. Kunnioittava vuorovaikutus luo vahvan pohjan koko yhteisön hyvinvoinnille.
Hanketoiminta toimintakulttuurin kehittäjänä
Klassikka laatutyötä tehtiin kahdessa verkostossa opetushallituksen rahoittamien laatuhankkeiden kautta. ”Laadukkaan oppimisen edellytys on ammattitaitoinen, hyvinvoiva ja tarvittavaa täydennyskoulutusta saava henkilöstö.” Lainaus on suoraan lukiokoulutuksen valtakunnallisesta laatustrategiasta. Opettajien osaamisen jakamista ja kehittämistä jatkettiin lukuvuoden aikana mm. arviointi-iltapäivissä ja pedagogisissa kahviloissa, joissa käsiteltiin erilaisia teemoja. Klassikan henkilöstön osaaminen ja kehittämisinto huomattiin myös valtakunnallisesti. Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry valitsi syksyllä vuoden 2023 biologian ja maantieteen opettajaksi Riikka Korosalmen.
Tekoälyn kehitys tämän lukuvuoden aikana on ollut huikeaa ja haastoi sekä opiskelijoita että henkilöstöä pohtimaan tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia. Laatuapila-hankkeessa kehitetyt opetushenkilöstön osaamiskuvaukset auttavat löytämään kehitettävät osa-alueet yksilö- ja yhteisötasolla. Hyvinvointia vahvistavia tekoja tehdään arjessa joka päivä, jokaisessa kohtaamisessa. Laatuapila-hankkeessa rakennettiin osaamiskuvausten lisäksi hyvinvointimalli, jonka työstöä Klassikassa aloitettiin kevätlukukaudella. Itä-Suomen lukioiden laatuhankkeessa uudistettiin lukuvuosisuunnittelun rakenteita enemmän osallistavaan muotoon ja pilotoitiin uudenlaista jaksopalauteprosessia.
Kansainvälisyystoiminta jatkui edellisen lukuvuoden tavoin aktiivisena. Erasmus+ akkreditoinnin tiimoilta monet opiskelijat ja opettajat vierailivat eurooppalaisissa kouluissa ja vastavuoroisesti Klassikalla nähtiin lukuvuoden aikana vierailijoita esimerkiksi Espanjasta ja Unkarista. Japanilainen apuopettaja Miki Sugawara toi tuulahduksen japanilaista kulttuuria japanin oppitunneille ja koko kouluyhteisöön.
Opetushallituksen rahoittamana käynnistettiin Lupa-pajan toiminta PAOKin tiloissa. Kyseessä on lukion vahvin tukimuoto opintojen keskeytymisvaarassa olevalle opiskelijalle, joka haluaa jatkaa lukio-opintojaan, mutta elämäntilanne on monimutkainen ja opintoihin ei tahdo riittää aikaa tai voimavaroja. Lupa-pajalla opiskelijan tukena ovat toimineet erityisopettaja, opinto-ohjaaja, elämäntaitovalmentaja ja aineenopettajat. Hanke on toiminut yhteistyössä ESR+ -rahoitteisen LUPAUS-hankkeen kanssa.
Uutta toimintaa rakennetaan yhdessä
Tämän kevään uudet ylioppilaat olivat lukiokoulutuksen tienraivaajia monen uudistuksen osalta. Tämä ikäluokka aloitti lukiokoulutuksen oppivelvollisina ja sen mukanaan tuoma maksuton toinen aste edisti kaikkien yhdenvertaisia mahdollisuuksia valita lukiopolku. Lisäksi tämän kevään uudet ylioppilaat olivat ensimmäisiä vuonna 2021 käyttöönotetun opetussuunnitelman mukaan valmistuvia, ja heidän kanssaan yhteistyössä on kehitetty arviointia, pohdittu laaja-alaisen osaamisen osa-alueita ja pohdittu hyvinvointia tukevia toimenpiteitä sekä työelämä- ja korkeakouluyhteistyötä.
Tehokkaita opiskelijan tukeen ja hyvinvointiin liittyviä toimintamalleja toteutettiin tämän lukuvuoden aikana. Oppituntitallenteita tehtiin satoja tunteja, opetusvideoita tuotettiin, videopalautteiden tekemistä harjoiteltiin arviointi-iltapäivissä. Rästipajatoimintaa jatkettiin ja Luma-kahvilassa tarjottiin tukea oppimiseen opettajien ja erityisopettajan voimin. Lukuvuoden aikana rakennettiin uusia toimintamalleja mm. opo-pop-up ja erkka-pop-up.
Korkea-asteen yhteistyöhön liittyvän alaesittelypäivän järjestelyistä vastasivat opinto-ohjaajat. Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella päivä oli erittäin onnistunut. Päivä toimi myös alumnipäivänä, sillä suurin osa esittelijöistä olivat Klassikasta ylioppilaiksi valmistuneita.
Ensimmäisen opintovuoden opiskelijat opiskelivat toisessa jaksossa tiimeissä oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia. Mukana oli kaksi erillistä tiimijaksoa SORS ja PARS (Consortio Participans = Osallistuva toveruus). Tiimijakso huipentui innovaatioviikkoon, johon uutena toimintona tänä lukuvuonna rakennettiin opiskelijoiden TET-päivä.
Erilaiset työryhmät toimivat aktiivisesti lukuvuoden aikana. Uusina työryhminä tänä lukuvuonna toimivat markkinointitiimi ja fyysisen oppimisympäristön kehittämisryhmä. Markkinointitiimin mieleenpainuvimpana tuotoksena mainittakoon Klassikan upea markkinointivideo.
Fyysisen oppimisympäristön kehittämisryhmä osallisti tiimijakson nuoret visioimaan unelmien Klassikan. Tiimijakson opiskelijat valitsivat suunnitelmista kolme toimivinta, ja näiden synteesinä mm. aulatilan ja lk138 toiminnallisuutta ja kalustusta uudistettiin. Luokka 138 vapautettiin opetuksesta nuorten toiveen mukaisesti itsenäisen työskentelyn tilaksi, ja tilassa on tavoitteena tulevien lukuvuosien aikana toteuttaa erilaisia pedagogiikkaan liittyviä kokeiluja. Ruokalaan rakennettiin retropelinurkkaus, joka toimii samalla myös mm. itsenäisen opiskelun pisteenä.
Oppimisympäristön kehittämisen tiimoilta kehittämis- ja suunnitteluryhmä osallistui oppimisympäristökoulutukseen sekä vieraili Oulun lukiokoulutuksessa tutustuen erilaisiin oppimisympäristötoteutuksiin. Lukuvuoden aikana perustettiin kaupunkitasoinen tarveselvitystyöryhmä, joka kokoontui kevätlukukaudella pohtimaan lukiokoulutuksen nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita toiminnan, oppimisympäristön ja tilojen näkökulmasta.
Urheilulukion kuulumisia
Urheilulukion kulunut lukuvuosi oli erittäin menestyksekäs. Opiskelijamme saavuttivat menestystä kansainvälisillä areenoilla ja kotimaassa aikuisten sekä nuorten pääsarjoissa.
Jyrki Blomin rinnalla urheilulukion toimintakulttuurin kehittäjänä aloitti Nina Partanen. Urheilijaopiskelijoiden ryhmäytymistä edistettiin mm. ensimmäisen jakson tapaamisilla, joissa opiskelijat suorittivat vastuullisuuspassin osioita. Yhteistyö Kuopion alueen urheiluakatemian, ammatillisen puolen kaksoisuratoimijoiden ja eri seurojen kanssa jatkui tiiviinä.
Urheilijakyselyn tulokset osoittivat, että kaksoisuraa suorittavat opiskelijat olivat tyytyväisiä aamuvalmennustoimintaan ja opintoihin liittyvään tukeen. Kritiikkiä tuli valmennusaamujen kiireisistä aikatauluista ja tämä tuli esille mm. oppitunneilta myöhästelyinä. Toimenpiteenä aloitettiin urheilijoiden olosuhteiden parantaminen. Lukuvuoden aikana rakennettiin seuraavalle lukuvuodelle uusi tuntikiertokaavio, joka mahdollistaa pidemmän aamuvalmennuksen tiistai, keskiviikko ja perjantaiaamuille. Lukuvuoden aikana tuotettiin lukioikäisille suunnatun Olympiakomitean tuottaman Kehity huippu-urheilijaksi -printtimateriaalin pohjalta Moodle-kurssi valtakunnallisesti urheilulukioiden sekä akatemiaympäristöjen käyttöön.
Lämpimät onnittelumme kevään 2024 uusille ylioppilaille!
Tommy Tabermanin runon myötä toivotamme teille kaikkea hyvää, mielenkiintoista ja omannäköistä matkaa.
Ei ole olemassa muureja, on vain siltoja
Ei ole olemassa suljettuja ovia, on vain portteja,
joiden läpi kuljetaan säihkyvin silmin
huulilla varjoja syvempi hymy
Kiitän kaikkia opiskelijoita ja koko henkilöstöä aktiivisesta toiminnastanne lukuvuoden aikana. Kiitän myös kaikkia yhteistyötahoja.
Syksyllä koulutyö alkaa 08.08.2024.
Toivotan kaikille aurikoisia kesäpäiviä.
Kuopiossa kesäkuun 1. päivänä 2024
Anna-Maija Tiilikainen, rehtori