Rehtorin katsaus lukuvuoteen

Rehtori Anna-Maija Tiilikainen

Luku­vuo­si 2023 – 2024 on Klas­si­kan toi­min­nan 84. vuo­si. Luku­vuo­den aloit­ti 623 opis­ke­li­jaa, jois­ta ur­hei­lu­lu­ki­o­lai­sia oli 177. Klas­si­kas­ta val­mis­tui syk­syl­lä 20 ja ke­vääl­lä 150 uut­ta yli­oppi­las­ta.

Reh­to­ri­na toi­mi Anna-Mai­ja Tii­li­kai­nen ja apu­lais­reh­to­rei­na leh­to­rit Kert­tu Hap­po­nen ja Nina Par­ta­nen, lu­ki­o­sih­tee­ri­nä Päi­vi Sa­vi­nai­nen. Ke­hit­tä­mis- ja suun­nit­te­lu­ryh­män jä­se­ni­nä toi­mi­vat reh­to­rei­den li­säk­si Lari Här­kö­nen, Mar­jo Mar­ti­kai­nen, Sant­tu Sil­mä­ri, Sari Su­van­to ja Mai­ja Tusa.

Osal­li­suus hy­vin­voin­nin vah­vis­ta­ja­na

Luku­vuo­den toi­min­nan pai­no­pis­tee­nä ovat ol­leet osal­li­suu­den vah­vis­ta­mi­nen, laa­du­kas op­pi­mi­nen ja hy­vin­voin­ti. Luku­vuo­den ai­ka­na tun­nis­tet­tiin osal­li­suu­den ra­ken­teet ja löy­sim­me kol­me osal­li­suu­den ko­ke­muk­seen vai­kut­ta­vaa te­ki­jää: kou­lu­yh­tei­söön kuu­lu­mi­nen, vai­kut­ta­mi­nen kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­riin sekä koh­taa­mi­nen.

Kuu­lui­saa Klas­si­kan hen­keä ja yh­teen­kuu­lu­vuu­den tun­net­ta ra­ken­sim­me eri­lai­sil­la yh­tei­sil­lä ta­pah­tu­mil­la ja ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­ois­sa. Luku­vuo­den mie­leen­pai­nu­vim­mat ta­pah­tu­mat ovat var­mas­ti ol­leet Van­ho­jen päi­vä ja penk­ka­rit. Jou­lu­juh­las­sa saim­me naut­tia abien käsi­kir­joit­ta­mas­ta ja oh­jaa­mas­ta jou­lu­näy­tel­mäs­tä. Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen ja keke-ryh­män yh­teis­työ­nä Klas­si­kal­la jär­jes­tet­tiin en­sim­mäi­sen ker­ran Wan­ho­jen­pu­ku­kirp­pa­ri.

En­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­joil­le jär­jes­tet­tiin Yk­kös­ten päi­vä Hie­ta­sa­los­sa Mei­jän lu­kio -hank­keen (ESR+) kans­sa yh­teis­työs­sä ja sa­mai­nen han­ke mah­dol­lis­ti luku­vuo­den al­ka­es­sa aivo­tut­ki­ja Mona Moi­sa­lan lu­en­non nuor­ten ai­vo­jen hy­vin­voin­nis­ta äly­lait­tei­den aika­kau­del­la. Lu­en­nol­la kuu­lim­me tär­ke­ää asi­aa aivo­ter­vey­teen vai­kut­ta­vis­ta asi­ois­ta, kes­kit­ty­mis­ky­vyn pa­ran­ta­mi­ses­ta sekä sii­tä, mi­ten elää hy­vää ar­kea so­men kans­sa.

Luku­vuo­den aloi­tuk­seen kuu­lui myös har­ras­tus- ja tuki­toi­min­nan rek­ry­mark­ki­nat, jon­ka kaut­ta opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä liit­tyä eri har­ras­tus- ja tuki­toi­min­taan. Klas­si­kan päi­vä­nä koko Klas­sik­ka kävi lef­fas­sa, ja an­sait­tu syys­loma aloi­tet­tiin ren­noin mie­lin. Yk­kös­ten jär­jes­tä­mää vap­pu­päi­vää vie­tet­tiin poik­keuk­sel­li­sin jär­jes­te­lyin lii­kun­ta­sa­lin re­mon­tin alet­tua huh­ti­kuus­sa ke­vään yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten jäl­keen.  Hy­vin­voin­ti­päi­vä ja lem­mik­ki­päi­vä oli­vat tä­nä­kin luku­vuon­na suo­sit­tu­ja. Opis­ke­li­joi­den kom­ment­ti lem­mik­ki­päi­väs­tä oli ”Yht­äk­kiä kai­kil­la on hymy huu­lil­la.”

Luku­vuo­den ai­ka­na olem­me ra­ken­ta­neet ja teh­neet nä­ky­väk­si vai­kut­ta­mi­sen väy­liä. Kou­lun toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta opis­ke­li­joi­den ja hen­ki­lös­tön pa­lau­te ja ke­hit­tä­mis­i­de­at ovat ol­leet ensi­ar­voi­sen tär­kei­tä. Mm. opis­ke­li­ja- ja hen­ki­lös­tö­ky­se­lyi­den, opin­to­jak­so­pa­laut­tei­den, rek­sit au­las­sa – ja Mitä sul­le kuu­luu? -het­kien kaut­ta saim­me ar­vo­kas­ta tie­toa nyky­ti­las­ta ja pa­ran­nus­koh­teis­ta. Opis­ke­li­ja­ky­se­ly­jen tu­lok­set ja toi­men­pi­teet jul­kais­tiin kou­lun si­vuil­la. Opis­ke­li­joi­den pa­laut­teen pe­rus­teel­la syk­syl­lä han­kit­tu bil­jar­di­pöy­tä on ol­lut luku­vuo­den ai­ka­na ko­vas­sa käy­tös­sä.

Luku­vuo­den ar­vi­oin­nin yh­tey­des­sä poh­dim­me hen­ki­lös­tön kans­sa luku­vuo­den on­nis­tu­mi­sia. Moni opet­ta­jis­ta nos­ti luku­vuo­den hel­mek­si koh­taa­mi­set opis­ke­li­joi­den kans­sa. Kun­ni­oit­ta­va vuo­ro­vai­ku­tus luo vah­van poh­jan koko yh­tei­sön hy­vin­voin­nil­le.

Han­ke­toi­min­ta toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­jä­nä

Klas­sik­ka laa­tu­työ­tä teh­tiin kah­des­sa ver­kos­tos­sa ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mien laa­tu­hank­kei­den kaut­ta. ”Laa­duk­kaan op­pi­mi­sen edel­ly­tys on am­mat­ti­tai­toi­nen, hy­vin­voi­va ja tar­vit­ta­vaa täy­den­nys­kou­lu­tus­ta saa­va hen­ki­lös­tö.”​ Lai­naus on suo­raan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen val­ta­kun­nal­li­ses­ta laa­tu­stra­te­gi­as­ta. Opet­ta­jien osaa­mi­sen ja­ka­mis­ta ja ke­hit­tä­mis­tä jat­ket­tiin luku­vuo­den ai­ka­na mm. ar­vi­oin­ti-ilta­päi­vis­sä ja pe­da­go­gi­sis­sa kah­vi­lois­sa, jois­sa kä­si­tel­tiin eri­lai­sia tee­mo­ja. Klas­si­kan hen­ki­lös­tön osaa­mi­nen ja ke­hit­tä­mis­into huo­mat­tiin myös val­ta­kun­nal­li­ses­ti. Bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen opet­ta­jien liit­to BMOL ry va­lit­si syk­syl­lä vuo­den 2023 bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen opet­ta­jak­si Riik­ka Ko­ro­sal­men.

Teko­älyn ke­hi­tys tä­män luku­vuo­den ai­ka­na on ol­lut hui­ke­aa ja haas­toi sekä opis­ke­li­joi­ta että hen­ki­lös­töä poh­ti­maan teko­älyn hyö­dyn­tä­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia. Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa ke­hi­te­tyt ope­tus­hen­ki­lös­tön osaa­mis­ku­vauk­set aut­ta­vat löy­tä­mään ke­hi­tet­tä­vät osa-alu­eet yk­si­lö- ja yh­tei­sö­ta­sol­la. Hy­vin­voin­tia vah­vis­ta­via te­ko­ja teh­dään ar­jes­sa joka päi­vä, jo­kai­ses­sa koh­taa­mi­ses­sa. Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa ra­ken­net­tiin osaa­mis­ku­vaus­ten li­säk­si hy­vin­voin­ti­mal­li, jon­ka työs­töä Klas­si­kas­sa aloi­tet­tiin ke­vät­luku­kau­del­la. Itä-Suo­men lu­ki­oi­den laa­tu­hank­kees­sa uu­dis­tet­tiin luku­vuo­si­suun­nit­te­lun ra­ken­tei­ta enem­män osal­lis­ta­vaan muo­toon ja pi­lo­toi­tiin uu­den­lais­ta jak­so­pa­lau­te­pro­ses­sia.

Kan­sain­väli­syys­toi­min­ta jat­kui edel­li­sen luku­vuo­den ta­voin ak­tii­vi­se­na. Eras­mus+ ak­kre­di­toin­nin tii­moil­ta mo­net opis­ke­li­jat ja opet­ta­jat vie­rai­li­vat eu­roop­pa­lai­sis­sa kou­luis­sa ja vas­ta­vuo­roi­ses­ti Klas­si­kal­la näh­tiin luku­vuo­den ai­ka­na vie­rai­li­joi­ta esi­mer­kik­si Es­pan­jas­ta ja Un­ka­ris­ta. Ja­pa­ni­lai­nen apu­o­pet­ta­ja Miki Su­ga­wa­ra toi tuu­lah­duk­sen ja­pa­ni­lais­ta kult­tuu­ria ja­pa­nin oppi­tun­neil­le ja koko kou­lu­yh­tei­söön.

Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­ma­na käyn­nis­tet­tiin Lupa-pa­jan toi­min­ta PA­O­Kin ti­lois­sa. Ky­sees­sä on lu­ki­on vah­vin tuki­muo­to opin­to­jen kes­key­ty­mis­vaa­ras­sa ole­val­le opis­ke­li­jal­le, joka ha­lu­aa jat­kaa lu­kio-opin­to­jaan, mut­ta elä­män­ti­lan­ne on moni­mut­kai­nen ja opin­toi­hin ei tah­do riit­tää ai­kaa tai voi­ma­va­ro­ja. Lupa-pa­jal­la opis­ke­li­jan tu­ke­na ovat toi­mi­neet eri­tyis­o­pet­ta­ja, opin­to-oh­jaa­ja, elä­män­tai­to­val­men­ta­ja ja ai­neen­o­pet­ta­jat. Han­ke on toi­mi­nut yh­teis­työs­sä ESR+ -ra­hoit­tei­sen LU­PAUS-hank­keen kans­sa.

Uut­ta toi­min­taa ra­ken­ne­taan yh­des­sä

Tä­män ke­vään uu­det yli­op­pi­laat oli­vat lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen tien­rai­vaa­jia mo­nen uu­dis­tuk­sen osal­ta. Tämä ikä­luok­ka aloit­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen oppi­vel­vol­li­si­na ja sen mu­ka­naan tuo­ma mak­su­ton toi­nen aste edis­ti kaik­kien yh­den­ver­tai­sia mah­dol­li­suuk­sia va­li­ta lu­ki­o­pol­ku. Li­säk­si tä­män ke­vään uu­det yli­op­pi­laat oli­vat en­sim­mäi­siä vuon­na 2021 käyt­töö­no­te­tun ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kaan val­mis­tu­via, ja hei­dän kans­saan yh­teis­työs­sä on ke­hi­tet­ty ar­vi­oin­tia, poh­dit­tu laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen osa-alu­ei­ta ja poh­dit­tu hy­vin­voin­tia tu­ke­via toi­men­pi­tei­tä sekä työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työ­tä.

Te­hok­kai­ta opis­ke­li­jan tu­keen ja hy­vin­voin­tiin liit­ty­viä toi­min­ta­mal­le­ja to­teu­tet­tiin tä­män luku­vuo­den ai­ka­na. Oppi­tun­ti­tal­len­tei­ta teh­tiin sa­to­ja tun­te­ja, ope­tus­vi­de­oi­ta tuo­tet­tiin, vi­de­o­pa­laut­tei­den te­ke­mis­tä har­joi­tel­tiin ar­vi­oin­ti-ilta­päi­vis­sä. Räs­ti­paja­toi­min­taa jat­ket­tiin ja Luma-kah­vi­las­sa tar­jot­tiin tu­kea op­pi­mi­seen opet­ta­jien ja eri­tyis­o­pet­ta­jan voi­min. Luku­vuo­den ai­ka­na ra­ken­net­tiin uu­sia toi­min­ta­mal­le­ja mm. opo-pop-up ja erk­ka-pop-up.

Kor­kea-as­teen yh­teis­työ­hön liit­ty­vän ala­e­sit­te­ly­päi­vän jär­jes­te­lyis­tä vas­ta­si­vat opin­to-oh­jaa­jat. Opis­ke­li­joil­ta saa­dun pa­laut­teen pe­rus­teel­la päi­vä oli erit­täin on­nis­tu­nut. Päi­vä toi­mi myös alum­ni­päi­vä­nä, sil­lä suu­rin osa esit­te­li­jöis­tä oli­vat Klas­si­kas­ta yli­oppi­laik­si val­mis­tu­nei­ta.

En­sim­mäi­sen opin­to­vuo­den opis­ke­li­jat opis­ke­li­vat toi­ses­sa jak­sos­sa tii­meis­sä oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä ko­ko­nai­suuk­sia. Mu­ka­na oli kak­si eril­lis­tä tii­mi­jak­soa SORS ja PARS (Con­sor­tio Par­ti­ci­pans = Osal­lis­tu­va to­ve­ruus). Tii­mi­jak­so hui­pen­tui in­no­vaa­ti­o­viik­koon, jo­hon uu­te­na toi­min­to­na tänä luku­vuon­na ra­ken­net­tiin opis­ke­li­joi­den TET-päi­vä.

Eri­lai­set työ­ryh­mät toi­mi­vat ak­tii­vi­ses­ti luku­vuo­den ai­ka­na. Uu­si­na työ­ryh­mi­nä tänä luku­vuon­na toi­mi­vat mark­ki­noin­ti­tii­mi ja fyy­si­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mis­ryh­mä. Mark­ki­noin­ti­tii­min mie­leen­pai­nu­vim­pa­na tuo­tok­se­na mai­nit­ta­koon Klas­si­kan upea mark­ki­noin­ti­vi­deo.

Fyy­si­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mis­ryh­mä osal­lis­ti tii­mi­jak­son nuo­ret vi­si­oi­maan unel­mien Klas­si­kan. Tii­mi­jak­son opis­ke­li­jat va­lit­si­vat suun­ni­tel­mis­ta kol­me toi­mi­vin­ta, ja näi­den syn­tee­si­nä mm. aula­ti­lan ja lk138 toi­min­nal­li­suut­ta ja ka­lus­tus­ta uu­dis­tet­tiin. Luok­ka 138 va­pau­tet­tiin ope­tuk­ses­ta nuor­ten toi­veen mu­kai­ses­ti it­se­näi­sen työs­ken­te­lyn ti­lak­si, ja ti­las­sa on ta­voit­tee­na tu­le­vien luku­vuo­sien ai­ka­na to­teut­taa eri­lai­sia pe­da­go­giik­kaan liit­ty­viä ko­kei­lu­ja. Ruo­ka­laan ra­ken­net­tiin ret­ro­pe­li­nurk­kaus, joka toi­mii sa­mal­la myös mm. it­se­näi­sen opis­ke­lun pis­tee­nä.

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mi­sen tii­moil­ta ke­hit­tä­mis- ja suun­nit­te­lu­ryh­mä osal­lis­tui op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­kou­lu­tuk­seen sekä vie­rai­li Ou­lun lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa tu­tus­tu­en eri­lai­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­to­teu­tuk­siin. Luku­vuo­den ai­ka­na pe­rus­tet­tiin kau­pun­ki­ta­soi­nen tar­ve­sel­vi­tys­työ­ryh­mä, joka ko­koon­tui ke­vät­luku­kau­del­la poh­ti­maan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen nyky­ti­laa ja tu­le­vai­suu­den tar­pei­ta toi­min­nan, op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ja ti­lo­jen näkö­kul­mas­ta.

Ur­hei­lu­lu­ki­on kuu­lu­mi­sia

Ur­hei­lu­lu­ki­on ku­lu­nut luku­vuo­si oli erit­täin me­nes­tyk­se­käs. Opis­ke­li­jam­me saa­vut­ti­vat me­nes­tys­tä kan­sain­vä­li­sil­lä aree­noil­la ja koti­maas­sa ai­kuis­ten sekä nuor­ten pää­sar­jois­sa.

Jyr­ki Blo­min rin­nal­la ur­hei­lu­lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­jä­nä aloit­ti Nina Par­ta­nen. Ur­hei­li­ja­o­pis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mis­tä edis­tet­tiin mm. en­sim­mäi­sen jak­son ta­paa­mi­sil­la, jois­sa opis­ke­li­jat suo­rit­ti­vat vas­tuul­li­suus­pas­sin osi­oi­ta. Yh­teis­työ Kuo­pi­on alu­een ur­hei­lu­a­ka­te­mi­an, am­ma­til­li­sen puo­len kak­sois­ura­toi­mi­joi­den ja eri seu­ro­jen kans­sa jat­kui tii­vii­nä.

Ur­hei­li­ja­ky­se­lyn tu­lok­set osoit­ti­vat, että kak­sois­uraa suo­rit­ta­vat opis­ke­li­jat oli­vat tyy­ty­väi­siä aamu­val­men­nus­toi­min­taan ja opin­toi­hin liit­ty­vään tu­keen. Kri­tiik­kiä tuli val­men­nus­aa­mu­jen kii­rei­sis­tä aika­tau­luis­ta ja tämä tuli esil­le mm. oppi­tun­neilta myö­häs­te­lyi­nä. Toi­men­pi­tee­nä aloi­tet­tiin ur­hei­li­joi­den olo­suh­tei­den pa­ran­ta­mi­nen. Luku­vuo­den ai­ka­na ra­ken­net­tiin seu­raa­val­le luku­vuo­del­le uusi tun­ti­kier­to­kaa­vio, joka mah­dol­lis­taa pi­dem­män aamu­val­men­nuk­sen tiis­tai, kes­ki­viik­ko ja per­jan­tai­aa­muil­le. Luku­vuo­den ai­ka­na tuo­tet­tiin lu­ki­o­i­käi­sil­le suun­na­tun Olym­pi­a­ko­mi­te­an tuot­ta­man Ke­hi­ty huip­pu-ur­hei­li­jak­si -print­ti­ma­te­ri­aa­lin poh­jal­ta Mood­le-kurs­si val­ta­kun­nal­li­ses­ti ur­hei­lu­lu­ki­oi­den sekä aka­te­mi­a­ym­pä­ris­tö­jen käyt­töön.

Läm­pi­mät on­nit­te­lum­me ke­vään 2024 uu­sil­le yli­oppi­lail­le!

Tom­my Ta­ber­ma­nin ru­non myö­tä toi­vo­tam­me teil­le kaik­kea hy­vää, mie­len­kiin­tois­ta ja oman­nä­köis­tä mat­kaa.

Ei ole ole­mas­sa muu­re­ja, on vain sil­to­ja

Ei ole ole­mas­sa sul­jet­tu­ja ovia, on vain port­te­ja,

joi­den läpi kul­je­taan säih­ky­vin sil­min

huu­lil­la var­jo­ja sy­vem­pi hymy

Kii­tän kaik­kia opis­ke­li­joi­ta ja koko hen­ki­lös­töä ak­tii­vi­ses­ta toi­min­nas­tan­ne luku­vuo­den ai­ka­na. Kii­tän myös kaik­kia yh­teis­työ­ta­ho­ja.

Syk­syl­lä kou­lu­työ al­kaa 08.08.2024.

Toi­vo­tan kai­kil­le au­ri­koi­sia kesä­päi­viä.

Kuo­pi­os­sa kesä­kuun 1. päi­vä­nä 2024


Anna-Mai­ja Tii­li­kai­nen, reh­to­ri

Vuo­si­ker­to­mus 2023-2024Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio24.4.2024