Hankkeen tuloksia

Hank­keen ta­voit­tei­ta oli­vat ope­tus­me­ne­tel­mien moni­puo­lis­ta­mi­nen yh­tei­söl­li­sem­pään ja vuo­ro­vai­kut­tei­sem­paan suun­taan sekä oppi­aine­ra­jo­ja ylit­tä­vien konk­reet­tis­ten rat­kai­sui­den ha­ke­mi­nen. Ta­voit­teet on­nis­tui­vat hy­vin, sil­lä sekä jobs­ha­do­wing että kou­lu­tus­jak­sot tu­ki­vat pyr­ki­mys­täm­me ra­ken­taa uu­den­lais­ta op­pi­mis­ta. Näi­nä kah­te­na vuo­te­na olem­me to­teut­ta­neet kou­lus­sam­me tii­mi­jak­son, jos­sa opis­ke­li­jat opis­ke­le­vat usei­ta oppi­ai­nei­ta il­man oppi­aine­ra­jo­ja tii­meis­sä. Kou­lu­tuk­set ovat an­ta­neet kei­no­ja mm. draa­mal­lis­ten rat­kai­su­jen tuot­ta­mi­seen, opis­ke­li­joi­den mo­ti­voin­tiin ja yh­teis­työ­ku­vi­oi­den ra­ken­ta­mi­se­e­en kou­lun ulko­puo­lis­ten ta­ho­jen (yri­tys­ten ja eri or­ga­ni­saa­ti­oi­den) kans­sa.

Opetusalan sanasto ja vieraan kielen puhuminen

Ta­voit­tee­na oli myös ha­kea uu­sia näkö­kul­mia omaan ai­neen­o­pe­tuk­seen ja vah­vis­taa kie­li­tai­toa. Myös täl­tä osin tu­lok­set ovat va­kuut­ta­via. Jobs­ha­do­wing-jak­sot kai­kil­ta osin vah­vis­ti­vat omaa kom­pe­tens­sia. Se on nä­ky­nyt uu­si­na ide­oi­na, joi­ta on vä­li­tet­ty pait­si omis­sa aine­ryh­mis­sä, myös yli oppi­aine­ra­jo­jen. Toi­min­nal­li­set ope­tus­me­ne­tel­mät, tek­no­lo­gi­an käy­tön eri mah­dol­li­suu­det ja jak­soil­la teh­dyt ope­tus­vi­de­ot ovat konk­reet­tis­ta toi­min­taa ja ma­te­ri­aa­lia. Kie­li­tai­to vah­vis­tui kiel­ten­o­pet­ta­jil­la eng­lan­nin, sak­san, rans­kan ja la­ti­nan kie­lis­sä. Mui­den ai­nei­den opet­ta­jat ke­hit­ti­vät eng­lan­nin kie­len tai­to­jaan eri­tyi­ses­ti ope­tus­alan sa­nas­tol­la, mikä on vah­vis­ta­nut kon­tak­tien yllä­pi­tä­mis­tä kan­sain­vä­li­siin kol­le­goi­hin. Li­säk­si arki­kie­len käyt­tä­mi­nen muut­tui mo­nel­la luon­te­vam­mak­si. Arka suo­ma­lai­nen­kaan ei pel­kää enää vir­hei­tä – ai­na­kaan niin pal­jon kuin en­nen!

Kansainvälinen verkosto

Ta­voit­te­lim­me myös kan­sain­vä­lis­tä ver­kos­toi­tu­mis­ta, eten­kin ur­hei­li­ja­o­pis­ke­li­joi­dem­me osal­ta. Täs­sä ta­voit­tees­sa on­nis­tuim­me eri­tyi­sen hy­vin. Kuu­den jobs­ha­do­wing-kou­lun kans­sa meil­lä on jo sel­kei­tä tu­le­vai­suu­den suun­ni­tel­mia: kol­men kou­lun kans­sa olem­me jo uu­des­sa Eras­mus-hank­kees­sa, kah­des­ta kou­lus­ta on vah­vis­tu­nut opet­ta­jien/hal­lin­non edus­ta­jien vie­rai­lu­ja tu­le­van ke­vään ai­ka­na ja yh­den kou­lun kans­sa suun­nit­te­lem­me opis­ke­li­ja­vaih­toa. Ur­hei­lu­yh­teis­työ­tä olem­me ra­ken­ta­mas­sa puo­la­lai­sen ur­hei­lu­lu­ki­on kans­sa kan­sain­vä­li­sen ta­son len­to­pal­loi­li­joi­den opis­ke­li­ja­vaih­don myö­tä. Har­mil­lis­ta oli, ett­ei­vät aika­tau­lut koh­dan­neet useis­ta yri­tyk­sis­tä huo­li­mat­ta si­ten, että len­to­pal­lo­val­men­ta­jam­me oli­si pääs­syt vaih­toon mu­kaan. Puo­la­lai­ses­ta kou­lus­ta kävi kui­ten­kin de­le­gaa­tio tu­tus­tu­mas­sa ur­hei­li­joi­den opis­ke­luun ja val­men­nuk­seen meil­lä ja ur­hei­lu­koor­di­naat­to­rim­me kävi apu­lais­reh­to­rin kans­sa jobs­ha­do­wing-jak­sol­la vas­ta­vuo­roi­ses­ti, min­kä myö­tä olo­suh­teet ovat suo­tui­sat vaih­don jär­jes­ty­mi­sel­le. Li­säk­si kou­lum­me eri­koi­suus – la­ti­nan opis­ke­lu – sai uut­ta vir­taa, kun la­ti­nan opet­ta­jam­me vie­rai­li job­sa­ho­wing-jak­sol­laan itai­li­a­lai­ses­sa lu­ki­os­sa, jos­sa la­ti­na ja tek­no­lo­gia kul­ke­vat käsi kä­des­sä. La­ti­nan opet­ta­ja sai kal­lis­ar­voi­sia kol­le­go­ja (joi­ta Suo­mes­sa on vain muu­ta­mia) ja vink­ke­jä ope­tuk­sen lä­hen­tä­mi­seen scien­ce-ope­tuk­sen kans­sa.

Pettymyksiä ja uusia avauksia

Ta­voit­teem­me Ruot­siin suun­tau­tu­vaan jobs­ha­do­win­giin ei tuot­ta­nut toi­vot­tua tu­los­ta. Yh­teis­työ­kou­lus­sam­me oli ta­pah­tu­nut muu­tok­sia, jot­ka vai­kut­ti­vat aika­tau­luun ja aine­yh­dis­tel­miin. Kes­kus­te­lim­me kui­ten­kin jo Nordp­lus ju­ni­or -hank­keen ra­ken­ta­mi­ses­ta Poh­jois­mais­ten kiel­ten opis­ke­lun vah­vis­ta­mi­sek­si. Ruot­sin kie­len opet­ta­jam­me vah­vis­ti­vat täs­sä hank­kees­sa tois­ta ope­tus­kiel­tään, eli sak­saa ja rans­kaa. He ovat pys­ty­neet hyö­dyn­tä­mään jobs­ha­do­wing-jak­sol­laan op­pi­maan­sa ja ke­hit­tä­mään­sä ruot­sin kie­len­kin ope­tuk­sen hy­väk­si.

Yhteisöllisen oppimisen suuntia

Kai­ken kaik­ki­aan yh­tei­söl­li­syy­den ta­voit­teet on­nis­tui­vat hie­nos­ti. Suh­tau­tu­mi­nen yh­tei­söl­li­siin ope­tus­me­ne­tel­miin on avoi­mem­paa ja kes­kus­te­lu eri­lai­sis­ta me­ne­tel­mis­tä eri oppi­ai­nei­den vä­lil­lä on vil­kas­tu­nut. Olem­me tu­le­van luku­vuo­den suun­ni­tel­mis­sa tii­mi­jak­son li­säk­si li­sää­mäs­sä yh­teis­o­pet­ta­juu­teen pe­rus­tu­via kurs­se­ja. Li­säk­si jobs­ha­do­wing-jak­sol­la Wa­le­sis­sa ol­lut eng­lan­nin opet­ta­jam­me ke­rä­si kat­ta­van ko­ko­nai­suu­den opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­ses­tä pai­kal­li­ses­sa kou­lus­sa. Opet­ta­jam­me on nyt Kuo­pi­os­sa Eri­tyi­ses­ti lu­ki­os­sa -hank­kees­sa te­ke­mäs­sä Kuo­pi­on lu­ki­oi­hin mal­lia, jos­sa voi­daan tu­kea opis­ke­li­jan op­pi­mis­ta ja jak­sa­mis­ta yh­tei­söl­li­sin kei­noin, esim. työ­paja­toi­min­taa ke­hit­tä­mäl­lä.

ICBC työmotivaation kohottajana

Ha­lu­sim­me liik­keel­le mah­dol­li­sim­man mon­ta opet­ta­jaa mah­dol­li­sim­man mo­neen eri maa­han. Täl­lä py­rim­me sii­hen, että opet­ta­ja voi kes­kit­tyä ko­ko­naan ot­ta­maan kon­tak­tia koh­de­kou­lun­sa tai -kurs­sin­sa kol­le­goi­hin ja toi­mia yh­des­sä hei­dän kans­saan ope­tuk­sen ja op­pi­mi­sen edis­tä­mi­sek­si. Li­säk­si ha­lu­sim­me laa­jan ku­van eu­roop­pa­lai­ses­ta ope­tuk­ses­ta ja kou­lu­maa­il­mas­ta yleen­sä­kin. Olem­me erit­täin tyy­ty­väi­siä, että se on­nis­tui suu­rel­ta osin suun­ni­tel­lus­ti. Täl­lai­set hank­keet mo­ti­voi­vat ke­hit­tä­mään omaa työ­tään. Toi­vot­ta­vas­ti koos­teem­me on in­nos­ta­nut myös tei­tä lu­ki­joi­ta. Eras­muk­sen sil­ta yh­dis­tä­köön mei­tä!

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018