Hyvinvoivan koulun malli Walesissa

Riit­ta Pi­ri­nen osal­lis­tui jobs­ha­do­wing-jak­sol­le 19.5.-1.6.2018 Wa­le­sis­sa, Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa. Rii­tal­le Crick­ho­well high school ja reh­to­ri Jac­kie Par­ker oli­vat jo tut­tu­ja, sil­lä kou­lun reh­to­ri oli vie­rai­lul­laan Kuo­pi­oon käy­nyt tu­tus­tu­mas­sa Klas­si­kas­sa. Aja­tuk­set koh­ta­si­vat ja syn­tyi luon­te­va yh­teys. Ta­voit­teet oli­vat sel­vät, mut­ta kak­si viik­koa kou­lus­sa ava­si pal­jon pal­jon li­sää.

Rii­tan ta­voit­tee­na job sha­do­wing -mat­kal­la oli tu­tus­tua op­pi­mi­sen tu­ke­mi­seen koko­nais­kä­sit­tee­nä – well­being. Ta­voit­teet oli­vat sel­vät, mut­ta kak­si viik­koa kou­lus­sa ava­si pal­jon pal­jon li­sää.

Ta­voit­teet so­pi­vat hank­keet yh­tei­söl­li­syy­den tee­maan mitä par­haim­min. Riit­ta huo­ma­si, että kou­lus­sa ole­va koko­nais­val­tai­nen hy­vin­voin­tia ra­ken­ta­va mal­li tar­jo­si pal­jon työ­ka­lu­ja op­pi­mi­sen ja op­pi­laan ke­hi­tyk­sen tu­ke­mi­seen. Tär­ke­ä­nä Riit­ta piti sitä, mi­ten osal­lis­ta­vaa, op­pi­las­ta tu­ke­vaa lä­hes­ty­mis­ta­paa  kou­lus­sa so­vel­let­tiin eri yh­teyk­sis­sä. Well­being on Crick­ho­well high schoo­lin kes­kei­nen arvo, jo­hon opis­ke­lu ja op­pi­mi­nen poh­jau­tuu.

Mal­li in­noit­ti Riit­taa tart­tu­maan uu­siin haas­tei­siin. Hän läh­ti syk­syl­lä 2018 mu­kaan Kuo­pi­on kau­pun­gin lu­ki­oi­den yh­tei­seen hank­kee­seen Eri­tyi­ses­ti lu­ki­os­sa. Han­ket­ta koor­di­noi Tur­ku, ja sii­nä on mu­ka­na usei­ta kou­lu­ja eri kau­pun­geis­ta. Hank­keen myö­tä opis­ke­li­joi­den tuki­toi­mia on ra­ken­net­tu mm. paja­toi­min­taa ke­hit­tä­mäl­lä.

Crick­ho­well high school

Tu­tus­tu Rii­tan koos­tee­seen Kun ih­mi­nen on tar­kein.

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018