Kierroksella saksalaisissa kouluissa

Elsi Mörs­ky osal­lis­tui 17. – 23.4.2018 Flens­bur­gis­sa, Sak­sas­sa yh­tei­söl­li­sen op­pi­mi­sen kurs­sil­le Te­ac­hers on the Move.

Ta­voit­tee­na El­sil­lä oli sak­san kie­len vah­vis­ta­mi­nen, kun toi­nen ope­tet­ta­va aine on sak­san kie­li. Kou­lu­tuk­sen ta­voit­tee­na oli vah­vis­ta sak­san kie­len käyt­töä, kos­ka sak­sa on kie­li, jota Elsi ei pää­sään­töi­ses­ti ope­ta. Kiin­nos­tus­ta he­rät­ti­vät myös eri­lai­set ope­tus­me­ne­tel­mät, joi­hin kurs­sin si­säl­tö viit­ta­si,  ja tär­ke­ää oli pääs­tä tu­tus­tu­maan sak­sa­lai­seen yh­teis­kun­taan ja kou­lu­jär­jes­tel­mään.

Kou­lu­tus pal­ve­li ta­voit­tei­ta, kos­ka eri­lai­set di­gi­taa­li­set ope­tus­me­ne­tel­mät oli­vat vah­vas­ti esil­lä. Kurs­sil­la tu­tus­tut­tiin use­aan eri kou­luun ja nii­den oppi­tun­tei­hin. Lä­hes kai­kil­la oppi­tun­neil­la käy­tet­tiin eri­lai­sia di­gi­taa­li­sia ope­tus­me­ne­tel­miä, ja ver­tai­lua suo­ma­lai­seen kou­lu­sys­tee­miin täs­tä näkö­kul­mas­ta pää­si te­ke­mään kat­ta­vas­ti. Yh­tei­söl­li­syyt­tä kurs­si­lais­ten kes­ken pääs­tiin to­teut­ta­maan yh­teis­ma­joi­tuk­sen mer­keis­sä. ”Oma sak­san kie­len suul­li­nen tai­to­ni ke­hit­tyi jo vii­kon ai­ka­na pal­jon, ja kult­tuu­riin tu­tus­tu­mi­nen toi uut­ta tie­toa ja näkö­kul­mia poh­jois­sak­sa­lai­suu­teen”, to­te­si Elsi.

Oman ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­sen näkö­kul­mas­ta sak­san kie­li ja kult­tuu­ri oli­vat­kin kes­ki­ös­sä. Elsi ker­toi di­gi­taa­li­suu­den ti­lan suo­ma­lai­sis­sa kou­luis­sa ole­van hy­vän: ”Mi­nul­ta ky­syt­tiin vii­kon ai­ka­na pa­riin­kin ker­taan, mik­si olen suo­ma­lai­se­na tul­lut juu­ri täl­le kurs­sil­le, kos­ka suo­ma­lai­ses­sa kou­lus­sa di­gi­ta­li­saa­ti­o­ta on niin laa­jal­ti ja tä­män pys­tyn kyl­lä alle­kir­joit­ta­maan. Kou­luis­sa, jois­sa vie­rai­lim­me, saat­toi luo­kis­sa vie­lä olla piir­to­hei­tin ja lii­tu­tau­lu­a­kin ah­ke­ras­ti käy­te­tään, mut­ta toi­saal­ta myös tie­to­kone löy­tyy ja sitä käy­te­tään. En siis vält­tä­mät­tä niin­kään omaan ope­tuk­see­ni saa­nut uu­sia ide­oi­ta, mut­ta näin usei­ta eri­tyyp­pi­siä kou­lu­ja, mikä oli erit­täin mie­len­kiin­tois­ta.” Kri­tiik­ki­ä­kin tuli kurs­sis­ta: ”Kai­kil­la tä­män kurs­sin osal­lis­tu­jil­la ei ol­lut oman äi­din­kie­len­sä li­säk­si oi­kein muu­ta kie­li­tai­toa, jo­ten kom­mu­ni­koin­ti hei­dän kans­saan oli hie­man kan­ke­aa. Mie­les­tä­ni oli­si jär­jes­tä­jän puo­lel­ta suo­si­tel­ta­vaa vaa­tia osal­lis­tu­jil­ta tiet­ty kie­li­tai­to, jot­ta esim. ko­ke­mus­ten vaih­ta­mi­nen mui­den kurs­si­lais­ten kans­sa oli­si mah­dol­li­sim­man an­toi­saa.”

Jat­kos­sa Elsi oli­si mie­lel­lään mu­ka­na pro­jek­teis­sa, jois­sa Sak­sa on mu­ka­na. ”Oli­sin myös ha­lu­kas ke­hit­tä­mään yh­teis­työ­tä jon­kin sak­sa­lai­sen kou­lun kans­sa.” Toki jos yh­teis­työ­tä löy­tyi­si poh­jois­mais­ten, ja eten­kin ruot­sin­kie­lis­ten kou­lu­jen kans­sa, oli­si se­kin hyvä vaih­to­ehto, kos­ka pää­a­si­as­sa El­sin ope­tet­ta­va kie­li on ruot­si.

Tu­tus­tu El­sin mat­ka­ker­to­muk­seen

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018