Onnellista koulua oppimassa Espanjassa

Riik­ka Sal­mi­nen osal­lis­tui 21.-30.5.2017 Bar­ce­lo­nas­sa, Es­pan­jas­sa po­si­tii­vi­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön kou­lu­tuk­seen Hap­py School – po­si­ti­ve edu­ca­ti­on for well-being and Life skills de­ve­lop­ment.

Ta­voit­tee­na Rii­kal­la oli saa­da te­o­reet­tis­ta ja käy­tän­nöl­lis­tä poh­jaa po­si­tii­vi­sen luok­ka­ym­pä­ris­tön ja kom­mu­ni­kaa­ti­on ke­hit­tä­mi­seen.

Kou­lu­tus pal­ve­li ta­voit­tei­tam­me an­ta­mal­la vah­vis­tus­ta opet­ta­jien hy­vin­voin­nin ke­hit­tä­mi­seen. Kou­lu­tus tar­jo­si usei­ta näkö­kul­mia kou­lun hy­vin­voin­nin ke­hit­tä­mi­sen ja po­si­tii­vi­seen pe­da­go­giik­kaan. On­nel­li­set ja hy­vin­voi­vat opet­ta­jat ovat usein hy­vin­voi­van työ­yh­tei­sön ja luok­ka­yh­tei­sön taus­tal­la. Yh­tei­söl­li­sel­lä te­ke­mi­sel­lä voi­tai­siin tu­kea vah­vas­ti opet­ta­jien hy­vin­voin­tia.

Omaan ope­tuk­seen tuli vah­vis­tus­ta op­pi­mis­mo­ti­vaa­ti­on näkö­kul­mas­ta. Tun­tien ra­ken­net­ta kan­nat­taa miet­tiä opis­ke­li­joi­den viih­ty­mi­sen, mo­ti­voi­mi­sen ja stres­sin vä­hen­tä­mi­sen kaut­ta.

Rii­kal­la on­kin sel­vä ta­voi­te: ”Aion omas­sa ope­tuk­ses­sa­ni läh­teä miet­ti­mään tar­kem­min opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta eri­lai­ses­ta näkö­kul­mas­ta. Opis­ke­li­jat Klas­si­kas­sa ovat to­del­la ta­voit­teel­li­sia. Mi­ten pys­tyi­sin eri kei­noin tu­ke­maan sitä, että opis­ke­li­jat sai­si­vat sekä hy­viä op­pi­mis­tu­lok­sia että stres­sit­tö­mäm­pää ai­kaa lu­kio-opin­nois­saan?”

Tu­tus­tu Rii­kan vlo­giin kou­lu­tuk­ses­ta.

ICBC - In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on the Be­half of the Com­pa­ny19.4.2018