Lukuvuonna 2018 – 2019 Klassikassa järjestettiin tiimijakso, jossa olivat mukana kaikki ensimmäisen opintovuoden opiskelijat. Tiimijaksossa oppiaineiden sisällöt oli integroitu toisiinsa. Tiimijakso järjestettiin Klassikassa toista kertaa. Tällä kertaa mukana oli kaksi erilaista oppiainekokonaisuutta: MaJoRi (äidinkieli, kuvaamataito, uskonto ja opo/opo-tvt) ja SoKeRi (äidinkieli, englanti, yhteiskuntaoppi ja opo/opo-tvt).
Opiskelijat jaettiin toisen jakson ajaksi 4–5 opiskelijan tiimeihin, joissa työskenneltiin koko jakson ajan. Jakson alussa tiimit keksivät itselleen nimen, moton ja tiimin yhteiset säännöt, joita tiimityöskentelyssä noudatettiin. Jakson alussa järjestettiin tiimijakson aloitusleiri, jossa oli tukioppilaiden ja tiimiopettajien järjestämää tiimiytymiseen tähtäävää toimintaa.
Jokainen viikko alkoi opetunneilla, joilla opiskeltiin jokaisen oppiaineen sisältöjä opettajajohtoisesti. Loppuviikko työskenneltiin viikkotehtävän parissa. Viikkotehtäviä olivat mm. ammattialan esittely ja Kuopio-aiheisten mainosvideoiden suunnittelu, kuvaus ja editointi. SoKeRin tiimit myös valmistelivat työpajat 19.11. järjestettävään Klassikan päivään, jonka teemana oli hyvän kierrättäminen. MaJoRin tiimit puolestaan tekivät oppimispelejä mm. etiikan peruskäsitteistä ja uskontoihin liittyvistä pyhistä paikoista.
Tiimijakso oli myös opettajille tiimityötä. Jakson suunnittelu ja viikkotehtävien ideointi aloitettiin jo maaliskuussa 2018. Opettajatkin olivat siis uuden äärellä: kuinka opettaa oman oppiaineen kurssin sisällöt yhdessä toisten opettajien kanssa toisten oppiaineiden sisältöihin linkitettyinä? Tiimijakso siis vaatii opettajiltakin heittäytymistä. Katso tiimijakson aloitusvideo:
Vuosikertomus 2018-2019Kuopion klassillinen lukio7.5.2019