Lukioiden tulevaisuus on digitaidoissa ja arvioinnin kehittämisessä -hanke
Syitä hankkeen käynnistämiseen syksyllä 2011 olivat:
- TVT:n opetuskäytön hidas eteneminen.
- Pelko, että lukio jää jälkeen jatko-opintojen ja työelämän vaatimuksista tvt:n taitojen hankkimisen osalta.
- Arviointi keskittyy liikaa koeviikkoihin. Tällöin arvioinnin ohjaavaa vaikutus ei pääse esiin.
- Sähköistä yo-koetta odotettiin jo vuodeksi 2014.
- Motivoiva lähtökohta muutokselle ->” Tämä pitää hallita kirjoituksissa”.
- Pedagogian ja tekniikan yhdistäminen järkevällä tavalla. Syntyi painetta erilaisten oppimisympäristöjen testaamiselle ja kehittämiselle.
Kaksivaiheinen hanke ”Lukioiden tulevaisuus on digitaidoissa ja arvioinnin kehittämisessä” alkoi syksyllä 2011 3. jakson alussa opetushallituksen rahoittamana. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää lukiossa tapahtuvaa opiskelija-arviointia ja työtapoja tvt:n avulla sekä varmistaa riittävät valmiudet kohdata sähköisen ylioppilastutkinnon tuomat haasteet. Mukaan hankkeeseen tulivat kaikki Kuopion lukiot. Kehittäjiä saatiin eri aineista ja eri lähtötasoilta. Ryhmässä oli 2. vaiheen alussa 35 opettajaa ja asiantuntijoita oli 4. Hankekauden aikana mukaan tuli Nilsiän lukio. Sieltä ryhmään saatiin kaksi edustajaa lisää. Hankeen ohjauksesta huolehti ohjausryhmä, joka koostui kunkin lukion hankevastaavasta ja asiantuntijoista.
Yhteistyötä Hankkeen aikana tehtiin tietohallinnon, Istekin ja ISOverstaan kanssa. Tietohallinto vastasi laitehankinnoista ja digitaalisen ympäristön suunnittelusta. Istekin tehtävänä oli verkkojen ja laitteistojen asentaminen ja ylläpito. ISOverstaan palveluihin kuuluivat tuntitallenteet ja Moodle – oppimisympäristö.
Hankeryhmän kokoontumisiin on sisältynyt raportointia ja vertaisarviointia opetuskokeiluista. Näin kokoontumiset ovat olleet samalla myös erinomaisia koulutustilaisuuksia. Kokouksissa on vierailut myös ulkopuolisia asiantuntijoita kertomassa mm. digikirjoista ja digitaalisista oppimisympäristöistä. Kokeiluissa oppia saaneet ryhmän jäsenet ovat jakaneet ja jakavat edelleen kouluilla osaamistaan mm. tutoropettaja- toiminnan kautta. Sähköisesti hankkeen veräjässä bit.ly/arvioilukiossa on vaihdettu kokemuksia opetuskokeiluista.
Hankkeen vaikutuksia on arvioitu raporteissa. Niiden mukaan kehittävä arviointi on laajempaa kuin aikaisemmin. Arviointi on kehittynyt monipuolisempaan suuntaan laajemman työvälineistön avulla. Opettajien taidot hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa kursseilla monipuolisesti ja tavoitteellisesti on kasvanut mm. hankkeen kautta hankittujen omien työlaitteiden ja koulutuksen avulla. Tutoropettaja -toiminta on vakiintunut. Tämä on johtanut siihen, että digitaalista materiaalia hyödynnetään aikaista enemmän. Yhteistyö eri lukioiden välillä aineryhmissä on hankkeessa todettu hyväksi menetelmäksi viedä uusia asioita eteenpäin. Näitä tapaamisia tullaan järjestämään säännöllisesti jatkossa. Aineryhmissä tullaan suunnittelemaan mm. lukioiden yhteisiä sähköisiä kokeita, joita jo hankkeen aikana on kokeiltu.
Ongelmat pedagogisesti mielekkään ympäristön rakentamisessa tuntuvat usein johtavan kuilun syntymiseen tietohallinnon, laitteiden ja verkkojen ylläpitäjän kanssa ja opettajien kanssa. Kuopiossa tätä kuilua on lähdetty pienentämään yhteisillä säännöllisillä kokoontumisilla lukioiden tvt-vastaavien, tietohallinnon ja Istekin kanssa. Toiminta alkoi syksyllä 2013. Yhteistyötä tarvitaan mm. kehittyvien digitaalisten oppimisympäristöjen kanssa. Useita oppimisympäristöjä on hankkeen aikana kokeiltu ja ollaan yhä mukana kehittämässä niitä (O365, PedaNet, OnEdu).
Ongelmana sähköisessä oppimisessa on hankkeen kyselyiden mukaan ollut oppijoiden heterogeeniset taidot digitaalisten ympäristöjen käytössä. Hankkeessa haaste otettiin vastaan ja pilotoitiin tvt –taitojen varmistamista ykkösille heti lukion alussa yhdistetyllä opokurssilla syksyllä 2013. Hyvien kokemusten kautta kurssista tulee jatkuva käytänne syksystä 2014 alkaen kaikissa Kuopion lukioissa.
Ylioppilastutkinnon uudistuminen tuo haasteita hallituille uudistuksille oppimisessa. Kuopioon on hankkeen aikana perustettu ryhmä, jonka tehtävänä on seurata digitaalisen yo-tutkinnon valmistelua. Ryhmän tehtävän on tiedottaa lukioille uudistumisen vaiheista ja toimenpiteistä, joita vaaditaan kirjoitusten toteuttamisessa.
Hanke päättyi helmikuussa 2014 jättäen jälkeensä uudistuksia oppimisessa ja käytänteissä. Tästä kiitos ryhmän jäsenten aktiiviselle toiminnalle. Lisää hankkeen kokeiluista ja saavutuksista löytyy osoitteesta http://www.peda.net/veraja/kuopio/arviointi
Hankkeen koordinaattori
Matti Lähtevänoja
https://kurssi.tv/videos/permalink/v1251598ed648b08ghq2/
Vuosikertomus 2013-2014Non Scholae - Sed Vitae31.5.2014