Lukiokoulutus muutoksen keskiössä
Lukio, yleissivistävänä kouluna, on tällä hetkellä muutosten keskiössä. Yhteiskunnan eri tahot vaativat lukiota uudistamaan toimintaansa, jotta se pystyisi vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan vaateisiin. Näin nuoren tulisi löytää sivistyksen juuret, mutta myös löytää vahvuutensa suuntautua rohkeasti elämään, eri koulutusaloille ja ammatteihin. Lukio-opetuksen keskeinen haaste on siis turvata akateemisuus, antaen valmiuksia tiedon hankintaan, uuden tiedon kriittiseen rakentamiseen, ongelmanratkaisuun, mutta samalla sen tulee antaa valmiudet työelämän tiimiosaamiseen, TVT- teknologian käyttöön osana elinikäistä kasvua ja oppimista.
Keskeinen valtakunnallinen uudistus on ylioppilaskirjoitusten muuttaminen sähköiseksi. Keväällä 2019 tavoitteena on, että kaikki aineet kirjoitetaan sähköisesti. Toinen merkittävä uudistus on lukiokoulutuksen uuden tuntijaon vahvistaminen sekä valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden uudistaminen vuosien 2016 -2017 aikana. Näiden uudistusten vieminen lukiotyön arkeen on erittäin haasteellinen ja vaativa prosessi, kunhan valtakunnan tasolla edes päästään yhteisymmärrykseen niiden sisällöistä sekä toteuttamisajasta. Lisää haasteita tulee siitä, jos pyritään alueellisesti vähintään 500 opiskelijan lukioyksikköihin. Kuinka käy pienten lukioiden? Erityistehtävän (esim. taidelukiot, urheilulukiot) saaneiden lukioiden valtionapua ollaan puolittamassa vuodesta 2015 alkaen ja vuodesta 2017 tukea annetaan opiskelijoista, jotka suoriutuvat opinnoistaan kolmessa vuodessa. Urheilulukioiden osalta tuen väheneminen koskettaa juuri niitä huippu-urheilijoita, joiden opintosuunnitelma pohjautuu neljän vuoden suunnitelmaan. Neljän opintovuoden suunnitelma mahdollistaa lähes ammatikseen urheileville nuorille, erinomaisen mahdollisuuden keskittyä lukion päättötodistuksen, ylioppilastutkinnon sekä kilpailu-uran suorittamiseen. Pystymmekö tulevaisuudessa vastaamaan tähän haasteeseen? Myös oppivelvollisuuden pidentäminen vuodella asettaa koulutuksen järjestäjät uuden haasteen eteen, koska velvollisuus lisää toisen asteen opiskelukustannuksia, niin mihin vedetään raja? Mitä kaupungit ja kunnat ovat velvoitettuja kustantamaan esimerkiksi lukion ensimmäisen opintovuoden opiskelijan opintokustannuksista.
Poimintoja lukuvuoden 2013 – 2014 toiminnasta
Lukuvuosi 2013 – 2014 on Klassikan toiminnan 74. vuosi. Lukuvuoden aloitti 562 opiskelijaa, joista urheilulukiolaisia oli 163. Lukuvuosi on ollut työntäyteinen ja sisältänyt monia hienoja hetkiä. Koulumme Non Solum lehti on sähköisenä julkaisuna osa koulumme arkista toimintaa. Lehden toimittajat ovat pureutuneet uuteen julkaisualustaan ja työstäneet moniulotteisen sähköisen lehden säännöllisesti jaksoittain. ”Mobiilioppinen lukiolaisen arjessa” hankkeen kautta, on eri aineissa tablet- tietokoneita käytetty opetuksen ja opiskelun tukena. Science-kurssi toteutettiin toisen kerran ja opiskelijat tutkivat luonnontieteen ilmiöitä biologian sekä kemian näkökulmasta. Samalla he tekivät sähköisen julkaisun, jossa tuodaan esiin projektityön tuloksia Zine- julkaisujärjestelmän avulla. Koulumme on ollut mukana Arviointihankkeessa ja Didaktiset kärjet nousuun hankkeessa, joiden kautta pyritään kehittämään opetuksen sähköisten alustojen käyttöä sekä uusien koemuotojen kehittämistä että arviointia. Koulumme TVT- vastaavat ovat olleet aktiivisesti mukana lukioiden TVT- vastaavien tiimissä sekä kaupungin sähköisen yo-tutkinnon työryhmässä, joissa on kehitetty sisältöjä ensimmäisen opintovuoden opiskelijoiden TVT- taitojen opettamiseen sekä valmiuksia siirryttäessä sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin kaupunkimme tasolla. Syyslukukaudella 2013 Klassikan päivän teemana oli Yrittäjyys. Tuona päivänä tarjosimme opiskelijoille yli 20 alakohtaista esitystä yrittäjyydestä. Hyvät vanhemmat, tuon päivän onnistumisesta kiitämme myös teitä ja teidän panostanne päivän järjestelyissä sekä koulumme yrittäjyystyöryhmän opettajajäseniä ja erityisesti koulumme omia abi-yrittäjiä Roope Heikkilää ja Antti Lähtevänojaa.
Koulumme katsomusaineiden ja psykologian lehtorimme Marja-Leena Karjala jäi ansaitulle eläkevapaalle syyslukukaudella 2013. Hän toimi tehtävässään vuodesta 1981 lähtien ja on ollut koulumme yhteisössä pidetty työntekijä. Marja-Leena Karjalaa muistimme luovuttamalla hänelle koulumme standardin, jonka järjestysnumero on LXXI(71). Hopeisen ansiomerkin, 20-vuotisesta palveluksesta, Kuopion kaupungin kasvatus- ja opetustehtävässä, jaettiin lehtori Riitta Piriselle 29.5.2014 Kultaisen ansiomerkin, 30-vuotisesta palveluksesta, Kuopion kaupungin kasvatus- ja opetustehtävässä, jaettiin myös vs. rehtori Juha Torniaiselle.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyyteen kasvattaminen on ollut Klassikan keskeinen painopistealue jo usean vuoden ajan. Ystävyyskouluvierailut ja projektivierailut ovat antaneet tänäkin lukuvuonna väriä koulutyön arkeen. Kouluumme on tutustunut opetusalan ryhmä Pietarista. Myös opettajavierailijoita on käynyt koulullamme Saksasta ja Australiasta. Syyslukukaudella 2013 koulumme saksankielen opiskelijat isännöivät lehtori Anna Malisen ohjauksessa ystävyyskouluvieraita Saksan Wilhelmshavenista. Kansainvälisen toiminnan tiimimme käynnisti lukuvuonna 2012 – 2013 opiskelijavaihto-ohjelman Espanjaan. Neljä espanjalaista nuorta saapui Kuopioon ja tutustui suomalaiseen kulttuuriin syyslukukaudella 2013. Kolme koulumme opiskelijaa tutustui vastavuoroisesti espanjalaiseen kulttuuriin Keväällä 2014 kolmen jakson ajan. Espanjalainen liikunnanopettaja Juan Lopez saapui vuoden vaihteen jälkeen Kuopioon ja tutustui koulumme opetustoimintaan kevään 2014 ajan. Lisäksi hän opetti Klassikan opiskelijoille kerhomuotoisesti espanjan kielen puhetaitoa ja kulttuuria. Keväällä 2014 lehtori Lari Härkönen tutustui Tanskan koulujärjestelmään ja lukiomalliin ja sen sähköisten oppimisalustojen käyttöön opetustyössä sekä vastaavan sähköisen ylioppilaskirjoituksen toteuttamiseen. Pohjoismaista Tanskassa käytetään sähköisiä oppimisalustoja laajimmin lukio-opinnoissa. Kevätlukukauden alusta opiskelijoidemme joukkoon sulautui vaihto-opiskelija Jasmine Walsh Australiasta.
Oppilaskuntatoiminta
Oppilaskunta on toiminut erittäin aktiivisesti koko lukuvuoden ajan. Erityiskiitokset kuuluvat oppilaskunnan hallituksen edelliselle puheenjohtajalle Konsta Hotille ja nykyiselle puheenjohtajalle Elina Meklinille. Heidän johdollaan hallitus on jatkanut perinteitä ja tuonut uusia ideoita toimintaansa. Erityisen aktiivisesti hallituksen jäsenet ovat olleet mukana Lukiolaisten liiton paikallisen tason sekä valtakunnallisen tason toiminnassa mukana. Haluan lausua lämpimät kiitokseni oppilaskunnan hallitukselle hyvästä yhteistyöstä ja tehokkaasta opiskelijoiden etujen ajamisesta.
Urheilulukio
Urheilulukiolaisten saavutukset ovat olleet jälleen erinomaisia sekä akateemisesti että urheilullisesti. Monet urheilijamme ovat olleet hyvin usein leiri- ja kilpailumatkoilla ja silti pystyneet hoitamaan koulutyönsä kiitettävästi. Koulumme urheilijat saivat 70 SM-mitalia eri lajeista ja sarjoista. Elsa Airaksinen on ensimmäinen Puijon hiihtoseuran edustaja, joka on edustanut Suomea maastohiihdon MM-kisoissa. Hän osallistui nuorten MM-kisoihin Val di Fiemessä sijoittuen perinteisen viidellä kilometrillä kymmenen parhaan joukkoon. Onnittelemme Elsaa hyvästä suorituksesta! Vuoden urheilulukiolaiseksi on valittu Ilkka Herola. Hän on Suomen paras yhdistetyn mies ja olympiaurheilija. Onnittelemme urheilijoitamme hienosta suoriutumisesta lukuvuoden aikana. Urheilulukion saavutuksia on käsitelty kattavammin vuosikertomuksen urheilulukion osuudessa.
Akateeminen menestyminen ja toiminnallisuus
Klassikan opiskelijoiden akateeminen menestyminen sekä osallistuminen erilaisiin nuorten yhteiskunnallisiin tapahtumiin on ollut aktiivista. Nuoret ovat osoittaneet aktiivisuutta osallistumalla hankijalkapallon SM-mestaruuskilpailuihin, tutustumalla ja keskustelemalla nuorten EU-vaaliehdokkaiden kanssa, osallistumalla nuorten EU-varjovaaliin. Filosofian opiskelijat osallistuivat Feton järjestämään väittelykilpailuun Helsingissä. Martti Ahtisaaren päivänä, 7.11.2013, koulullamme vieraili presidentti Ahtisaaren neuvonantaja ja presidentin toimiston johtaja Sami Lahdesuo ja häneltä opiskelijoillamme oli mahdollisuus kysyä kansainvälisten konfliktien hoitamisesta. Tilaisuus lähetettiin suorana myös Karttulan ja Nilsiän lukioihin.
Kevään ylioppilastuloksista saamme iloita yhdessä uusien ylioppilaiden kanssa. Ylioppilaskirjoitusten tuloksiin voimme olla erittäin tyytyväisiä. Te uudet ylioppilaat olette suoriutuneet ylioppilaskirjoituksista hienosti. Toivon kuitenkin, että olemme pystyneet antamaan myös elämän eväitä tulevaisuudellesi. Toivomme, että muistaisit koulumme valintoja vahvistavana asemana, elämäsi raiteilla.
Lämpimät onnittelumme, kevään 2014 uusille ylioppilaille!
Lopuksi kiitän kaikkia työyhteisömme jäseniä lukuvuoden aikana ahkerasta ja hyvin tehdystä työstä. Lämpimät kiitokset eri yhteistyötahoille, vanhemmille, perheille, koulumme toiminnan ja erityisesti kansainvälisen toiminnan tukemisesta, mm. majoittamalla ulkomaisia vieraitamme ja auttamalla matkaan lähteviä ryhmiä matkarahojen keräämisessä. Lämmin kiitos myös kaikille teille, jotka olette kartuttaneet stipendirahastoamme ja tukeneet hyvin menestyneitä opiskelijoitamme.
Katse suuntautuu jo tulevaan lukuvuoteen, mutta ennen sitä nauttikaamme virkistävästä kesälomasta!
Kuopiossa toukokuun 31. päivänä 2014
Juha Torniainen
vs. Rehtori