Kansainvälisyys

Learning together

Erasmus+ hanke 2014 – 2016

Wo­men as spri­tus mo­vens to­wards equ­a­li­ty in the Eu­ro­pe­an ci­ti­zens­hip

Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio oli luku­vuon­na 2015-2016 mu­ka­na kak­si­vuo­ti­ses­sa Eras­mus+ hank­kees­sa, jon­ka tu­ki­ja on CIMO. Klas­si­kan tii­mis­sä pro­jek­tia työs­ti 25 opis­ke­li­jaa ja 5 opet­ta­jaa.

Hank­kees­sa oli kol­me osaa: 1) opis­ke­li­joi­den ly­hy­et liik­ku­vuu­det (viik­ko) 2) opet­ta­jien ly­hy­et liik­ku­vuu­det (viik­ko) 3) opis­ke­li­joi­den pit­kät liik­ku­vuu­det (2 kk). Ku­hun­kin osa-alu­ee­seen liit­ty­vät omat teh­tä­vän­sä.

Opet­ta­jat loi­vat hy­vien käy­tän­tö­jen op­paan kou­lu­jen käy­tän­teis­tä.  https://klas­sik­ka.one­du.fi/kurs­si­jul­kai­sut/zine/14/co­ver

Opis­ke­li­joi­den teh­tä­viä oh­ja­si­vat opet­ta­jat. Ku­hun­kin ta­paa­mi­seen val­mis­tel­tiin 2 – 3 eri teh­tä­vää ja ne esi­tel­tiin ta­paa­mi­sis­sa.

Suo­men li­säk­si hank­kees­sa oli­vat mu­ka­na opis­ke­li­ja-opet­ta­ja­ryh­mät Es­pan­jas­ta, Ita­li­as­ta, Puo­las­ta, Rans­kas­ta ja Tur­kis­ta. Näis­sä ta­paa­mi­sis­sa jo­kai­ses­ta maas­ta oli mu­ka­na 5 opis­ke­li­jaa ja 2 opet­ta­jaa.

Ku­lu­nut luku­vuo­si oli siis hank­keen jat­ko­vuo­si: luku­vuon­na 2016-2017 jär­jes­tet­tiin kah­den­vä­li­set ta­paa­mi­set syk­syl­lä 2016 (kor­vaa­maan tur­val­li­suus­syis­tä edel­li­se­nä luku­vuon­na pe­ruun­tu­nut­ta Tur­kin ta­paa­mis­ta). Syys­kuus­sa saim­me Klas­si­kal­le vie­rai­ta Rans­kas­ta.  Loka­kuus­sa puo­les­taan suo­ma­lai­set vie­rai­li­vat Ita­li­as­sa.

 

Kah­den­vä­li­sen Eras­mus+ pro­jek­tin tii­moil­ta Kuo­pi­os­sa vie­rai­li­vat (5.-11.9.2016) Rans­kan Bor­de­aux:sta (Lycée Sud-Mé­doc) opet­ta­jat Cé­ci­le Mou­e­za ja Oli­vier Eloi sekä opis­ke­li­jat Hugo Drou­a­dai­ne, Ben­ja­min Al­lard, Solè­ne Mi­ram­be­au, Ju­liet­te Re­hel ja Me­lis­sa As­la­ni­an. Eras­mus-pro­jek­tin puit­teis­sa opis­ke­li­jat esit­te­li­vät mm. bis­nes­si­de­oi­taan, pi­ti­vät esi­tel­män kuu­lui­sas­ta nais­muu­si­kos­ta ja haas­tat­te­li­vat yrit­tä­ja Mar­ja-Lee­na Mar­ti­kais­ta. Oh­jel­maan kuu­lui sen li­säk­si mm. Pui­jol­la käyn­ti, lou­nas­ma­ti­nea Mu­siik­ki­kes­kuk­ses­sa sekä opas­tet­tu kä­ve­ly­kier­ros kes­kus­tas­sa ja mo­nen­lais­ta va­paa-ajan oh­jel­maa pe­rin­tei­seen suo­ma­lai­seen ta­paan. Vie­rai­lun vas­tuu­o­pet­ta­ji­na toi­mi­vat leh­to­rit Pia Ah­to­nen ja Sari Su­van­to.

Syys­kuu 2016 – Eras­mus-pro­jek­ti­töi­den esit­te­lyä Klas­si­kal­la

Loka­kuus­sa (24.-31.10.2016) kou­lum­me opis­ke­li­jat Ma­ria Re­mes, Al­bert Romp­pa­nen, Ella Ry­hä­nen, Hen­na Uk­ko­nen ja Ma­rie Vai­ni­kai­nen sekä leh­to­rit Mer­vi Ko­va­nen ja Sari Su­van­to osal­lis­tui­vat kah­den­vä­li­seen Eras­mus+ ta­paa­mi­seen Gub­bi­os­sa, Ita­li­as­sa. Pai­kal­lis­ten yrit­tä­jä­nais­ten haas­tat­te­lu ja ta­paa­mi­nen oli yksi mat­kan koho­koh­dis­ta. Tai­de­näyt­te­lyt, mu­seo-ja kirk­ko­vie­rai­lut, tu­tus­tu­mi­nen pai­kal­li­seen kou­luun ja ret­ket Pe­ru­gi­aan ja As­si­siin ava­si­vat tie­tä­mys­tä Umb­ri­an maa­kun­nas­ta. Oman suu­ren jän­ni­tyk­sen­sä toi­vat maan­jä­ris­tyk­set, jot­ka oli­vat pa­ri­na päi­vä­nä hy­vin voi­mak­kai­ta. Pel­käl­lä säi­käh­dyk­sel­lä sel­vit­tiin, vaik­ka niis­tä uu­ti­soi­tiin tuo­reel­taan myös Suo­mes­sa. Vie­rai­lu oli erin­o­mai­nen ja on­nis­tu­nut tu­tus­tu­mis­reis­su Gub­bi­oon, Umb­ri­aan ja ly­hy­es­ti myös Roo­maan ja päät­ti sa­mal­la nyt 2,5 vuot­ta kes­tä­neen Eras­mus+ hank­keem­me.

Nä­ky­mä Gub­bi­oon

Klas­si­kan edus­ta­jat Gub­bi­os­sa

 

Latinan ja liikunnan kulttuurikokemuksia Roomassa

La­ti­nan­o­pis­ke­li­joi­den pe­rin­tei­käs ja poik­ki­tie­teel­li­nen kult­tuu­ri­mat­ka Roo­maan to­teu­tet­tiin kah­dek­san­nen ker­ran. Län­si­mai­sen kult­tuu­rin läh­teil­lä –kurs­sin opin­to­mat­kal­la 29.4. – 6.5.2017 opis­kel­tiin täl­lä ker­taa käy­tän­nön­lä­hei­ses­ti ja oppi­aine­ra­jat ylit­tä­en la­ti­naa, lii­kun­taa ja ter­veys­tie­toa.

Luku­vuo­den al­ka­es­sa pol­kais­tiin suun­nit­te­lu käyn­tiin, ja mat­ka­ryh­mä muo­tou­tui vä­hi­tel­len; syn­tyi Tur­ma Roma MMXVII. Opin­to­mat­kan eteen työs­ken­nel­tiin koko luku­vuo­si yh­des­sä mo­nin ta­voin: lei­vot­tiin van­hem­pain­il­toi­hin, opis­ke­li­jat val­mis­te­li­vat Roo­ma-ai­hei­sia tut­ki­muk­si­aan ja opet­ta­jat tes­ta­si­vat kun­to­aan Pui­jon por­tais­sa. Ker­ran vii­kos­sa ko­koon­nut­tiin kaik­ki yksi­tois­ta mat­ka­kump­pa­nia yh­teen suun­nit­te­le­maan mat­ka­oh­jel­maa, pu­hu­maan tur­val­li­suu­des­ta, neu­vot­te­le­maan so­pi­vis­ta mat­ka­va­rus­teis­ta sekä va­la­maan yh­teis­hen­keä ja tu­tus­tu­maan toi­siim­me. Läh­töä edel­tä­väl­lä vii­kol­la ko­koon­nuim­me vie­lä re­put se­läs­sä ja mat­ka­ken­gät ja­las­sa Kuo­pio-hal­lil­le yh­tei­seen kä­ve­ly­tes­tiin, jon­ka kaik­ki sel­vit­ti­vät lois­ta­vas­ti. Po­ruk­ka oli val­mii­na Roo­man reis­suun!

Huh­ti­kuun lo­pus­sa ol­tiin­kin jo Roo­mas­sa – yh­des­sä ra­ken­ne­tun so­pi­van tii­viin mat­ka­oh­jel­man ja poik­ki­tie­teel­lis­ten poh­din­to­jen pyör­teis­sä. Opis­ke­li­jat pi­ti­vät päi­vit­täin usei­ta ope­tus­tuo­ki­oi­ta eli kult­tuu­rip­lä­jäyk­siä ym­pä­ri kau­pun­kia. Kilo­met­re­jä ker­tyi päi­vit­täin kes­ki­mää­rin vii­si­tois­ta. Vie­rai­lim­me mm. Suo­men Roo­man-ins­ti­tuu­tis­sa Vil­la Lan­tes­sa, jos­sa saim­me kuul­la re­nes­sans­si­hu­vi­lan his­to­ri­as­ta ja ins­ti­tuu­tin ny­kyi­ses­tä tie­teel­li­ses­tä toi­min­nas­ta. Tu­tus­tuim­me usei­siin ar­ke­o­lo­gi­siin kai­vaus­a­lu­ei­siin, jois­ta eri­tyi­ses­ti mie­leen jäi­vät Ca­ra­cal­lan kyl­py­lä & opis­ke­li­joi­den fy­siik­kaan liit­ty­vät poh­din­nat. Roo­man ruu­su­tar­ha oli sit­ten upea – ja täyn­nä pai­kal­li­sia kuk­kien ihas­te­li­joi­ta vau­vas­ta vaa­riin! Mie­leen jää­vät myös yh­tei­set ruo­kai­lu­het­ket (sekä ulko­ruo­kin­nas­sa että ihan si­säl­lä is­tu­en­kin), mat­ka­ryh­män lep­poi­sa yh­teis­hen­ki sekä var­sin­kin jo­no­tus­ti­lan­teis­sa kuk­ki­nut re­mak­ka huu­mo­ri. Po­ruk­ka läh­ti Roo­mas­ta, mut­ta Roo­ma ei läh­de po­ru­kas­ta!

Mat­kal­la oli­vat Jas­min Hän­ni­nen Lu­mi­tis­ta sekä Noo­ra Heis­ka­nen, Jan­ni­ka Hon­ka­nen, San­ni Mat­ti­la, Alek­si Pel­to­maa, Mi­ri­am Pel­to­maa, Lii­na Saas­ta­moi­nen, Sara Sa­vo­lai­nen ja Kir­si Tu­ru­nen Klas­si­kas­ta. Mat­ka­op­pai­na mu­ka­na kä­ve­li­vät la­ti­nan leh­to­ri Pia Ah­to­nen ja lii­kun­nan & ter­veys­tie­don leh­to­ri He­le­na Huuh­ka. Tur­ma Roma MMXVII kiit­tää opin­to­mat­kaa tu­ke­nut­ta Kuo­pi­on kau­pun­kia!

 

Kansainvälisyyttä kuvin
ICBC-hanke

Eras­mus KA1 -han­ke In­di­vi­du­al­ly and Col­lec­ti­ve­ly, on Be­half of the Com­mu­ni­ty (ICBC) 2016 – 2018 vie 12 opet­ta­jaa kou­lut­tau­tu­maan kurs­seil­le tai seu­raa­maan ope­tus­ta (job sha­do­wing) jos­sa­kin Eu­roo­pan maas­sa. Hank­keen ta­voit­tee­na on vah­vis­taa yh­tei­söl­li­siä työs­ken­te­ly­ta­po­ja, moni­puo­lis­taa ope­tus­ta ja ar­vi­oin­tia, ke­hit­tää di­gi­taa­lis­ta pe­da­go­giik­ka sekä vah­vis­taa kie­li­tai­toa ja kan­sain­vä­lis­tä ver­kos­toa. Han­ke on Eu­roo­pan uni­oi­nin ra­hoit­ta­ma.

Tou­ko-kesä­kuus­sa 2017 kak­si opet­ta­jis­ta osal­lis­tuu kou­lu­tuk­seen: bi­o­lo­gi­an ja maan­tie­teen leh­to­ri Riik­ka Sal­mi­nen Bar­ce­lo­nas­sa, Es­pan­jas­sa, ja äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den leh­to­ri Hen­na Hä­my­nen Reyk­ja­vi­kis­sa, Is­lan­nis­sa. Luku­vuon­na on pää­osin val­mis­tel­tu tu­le­va­na luku­vuon­na to­teu­tu­via kou­lut­tau­tu­mis­mat­ko­ja. 

Avain­sa­no­ja ovat yh­tei­söl­li­syys, kie­li­tie­toi­suus ja di­gi­ta­li­saa­tio. Ha­lu­am­me te­hos­taa osaa­mis­a­lu­ei­tam­me vah­vis­ta­mal­la yh­tei­söl­li­siä työs­ken­te­ly­ta­po­ja: di­gi­ta­li­saa­tio+toi­min­nal­li­suus+ver­kos­toi­tu­mi­nen. Pe­lil­lis­tä­mi­nen on tä­män ajan vas­taus, mut­ta onko huo­men­na jo­tain muu­ta? Emme ha­lua jää­dä pel­käs­tään kat­so­maan, mitä nyt on, vaan ha­em­me muis­ta mais­ta ja muis­ta ope­tus­kult­tuu­reis­ta uut­ta näkö­kul­maa ja uu­sia ide­oi­ta työs­tet­tä­väk­si omaan kou­lu­kult­tuu­riim­me so­pi­vak­si, moni­puo­li­sek­si toi­min­nak­si.

Lu­ki­on opet­ta­ja on pe­rin­tei­ses­ti työs­ken­nel­lyt pal­jon yk­sin. Ta­voit­teem­me on hank­keen myö­tä muut­taa työ­kult­tuu­ria yh­tei­söl­li­sem­pään suun­taan – lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti. Yh­tei­nen pro­jek­ti an­taa mah­dol­li­suu­den ky­seen­a­lais­taa joi­ta­kin oman työ­kult­tuu­rin heik­kouk­sia. Li­säk­si nä­ke­mäl­lä ja ko­ke­mal­la mui­ta ta­po­ja vai­ku­tus on pait­si aine­o­saa­mi­seen myös ra­ken­teel­li­siin muu­tok­siin, esi­mer­kik­si kurs­si­tar­jot­ti­men ra­ken­ta­mi­seen. Tämä on myös tu­le­vai­suu­den haas­te, kun kou­lu­ver­kos­to­muu­tok­set näyt­tä­vät suun­tau­tu­van yhä suu­rem­piin yk­si­köi­hin. Ta­voit­teel­li­nen yh­teis­työ opet­ta­jien kes­ken täy­tyy olla si­sään­ra­ken­net­tu mal­li en­nen kuin muu­tok­set to­teu­tu­vat. Sil­lä pa­ran­ne­taan myös työ­yh­tei­sö­jen su­lau­tu­mis­ta yh­teen.

Ha­lu­am­me suo­men­kie­li­sen­sä lu­ki­o­na vah­vis­taa kie­li­tie­toi­suut­ta: oman alan kie­li­tie­toi­suus vaa­tii opet­ta­jal­ta suo­men­kie­li­sen su­ju­vuu­den li­säk­si ai­na­kin eng­lan­nin­kie­lis­tä pe­rus­o­saa­mis­ta. Itä­suo­ma­lai­se­na lu­ki­o­na nä­em­me ruot­sin kie­len mer­ki­tyk­sen vah­vis­ta­mi­sen ja asen­ne­ilma­pii­rin rai­kas­ta­mi­sen osa­na kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suut­ta. Ta­voit­tee­na on yh­teis­työ­tä li­sää­mäl­lä vah­vis­taa myös va­lin­nais­ten kiel­ten ase­maa – suu­re­na lu­ki­o­na me voim­me tar­jo­ta mah­dol­li­suuk­sia opis­kel­la use­aa kiel­tä.

Di­gi­taa­li­suus kuu­luu vält­tä­mät­tö­mä­nä osa­na ko­ko­nai­suu­teen. Meil­lä on käyt­tö­ko­ke­muk­sia, mut­ta pe­da­go­giik­ka, sen toi­mi­vuus ja tu­lok­sel­li­suus op­pi­mi­ses­sa, haas­taa ha­ke­maan uu­sia näkö­kul­mia oman oppi­ai­neen tu­ek­si ja sitä kaut­ta oppi­ai­nei­den vä­li­sen yh­teis­työn tu­ek­si. Di­gi­taa­li­suus ope­tuk­ses­sa on niin suu­res­sa muu­tok­ses­sa, että sen to­del­li­nen käyt­töön­otto vaa­tii luo­via rat­kai­su­ja. Il­man opet­ta­jien ak­tii­vis­ta kou­lut­tau­tu­mis­ta ja uu­sien ide­oi­den ta­voit­teel­lis­ta ko­kei­le­mis­ta ei pääs­tä tek­nii­kan pe­rus­käyt­töä pi­dem­mäl­le.

Syys­kuu 2016 – rans­ka­lais­ten Eras­mus-vie­rai­den kans­sa Pui­jol­la

Vuo­si­ker­to­mus 2016-2017Kuo­pi­on klas­sil­li­nen lu­kio10.5.2017