Erasmus+ hanke 2014 – 2016
Women as spritus movens towards equality in the European citizenship
Kuopion klassillinen lukio oli lukuvuonna 2015-2016 mukana kaksivuotisessa Erasmus+ hankkeessa, jonka tukija on CIMO. Klassikan tiimissä projektia työsti 25 opiskelijaa ja 5 opettajaa.
Hankkeessa oli kolme osaa: 1) opiskelijoiden lyhyet liikkuvuudet (viikko) 2) opettajien lyhyet liikkuvuudet (viikko) 3) opiskelijoiden pitkät liikkuvuudet (2 kk). Kuhunkin osa-alueeseen liittyvät omat tehtävänsä.
Opettajat loivat hyvien käytäntöjen oppaan koulujen käytänteistä. https://klassikka.onedu.fi/kurssijulkaisut/zine/14/cover
Opiskelijoiden tehtäviä ohjasivat opettajat. Kuhunkin tapaamiseen valmisteltiin 2 – 3 eri tehtävää ja ne esiteltiin tapaamisissa.
Suomen lisäksi hankkeessa olivat mukana opiskelija-opettajaryhmät Espanjasta, Italiasta, Puolasta, Ranskasta ja Turkista. Näissä tapaamisissa jokaisesta maasta oli mukana 5 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Kulunut lukuvuosi oli siis hankkeen jatkovuosi: lukuvuonna 2016-2017 järjestettiin kahdenväliset tapaamiset syksyllä 2016 (korvaamaan turvallisuussyistä edellisenä lukuvuonna peruuntunutta Turkin tapaamista). Syyskuussa saimme Klassikalle vieraita Ranskasta. Lokakuussa puolestaan suomalaiset vierailivat Italiassa.
Kahdenvälisen Erasmus+ projektin tiimoilta Kuopiossa vierailivat (5.-11.9.2016) Ranskan Bordeaux:sta (Lycée Sud-Médoc) opettajat Cécile Moueza ja Olivier Eloi sekä opiskelijat Hugo Drouadaine, Benjamin Allard, Solène Mirambeau, Juliette Rehel ja Melissa Aslanian. Erasmus-projektin puitteissa opiskelijat esittelivät mm. bisnessideoitaan, pitivät esitelmän kuuluisasta naismuusikosta ja haastattelivat yrittäja Marja-Leena Martikaista. Ohjelmaan kuului sen lisäksi mm. Puijolla käynti, lounasmatinea Musiikkikeskuksessa sekä opastettu kävelykierros keskustassa ja monenlaista vapaa-ajan ohjelmaa perinteiseen suomalaiseen tapaan. Vierailun vastuuopettajina toimivat lehtorit Pia Ahtonen ja Sari Suvanto.
Lokakuussa (24.-31.10.2016) koulumme opiskelijat Maria Remes, Albert Romppanen, Ella Ryhänen, Henna Ukkonen ja Marie Vainikainen sekä lehtorit Mervi Kovanen ja Sari Suvanto osallistuivat kahdenväliseen Erasmus+ tapaamiseen Gubbiossa, Italiassa. Paikallisten yrittäjänaisten haastattelu ja tapaaminen oli yksi matkan kohokohdista. Taidenäyttelyt, museo-ja kirkkovierailut, tutustuminen paikalliseen kouluun ja retket Perugiaan ja Assisiin avasivat tietämystä Umbrian maakunnasta. Oman suuren jännityksensä toivat maanjäristykset, jotka olivat parina päivänä hyvin voimakkaita. Pelkällä säikähdyksellä selvittiin, vaikka niistä uutisoitiin tuoreeltaan myös Suomessa. Vierailu oli erinomainen ja onnistunut tutustumisreissu Gubbioon, Umbriaan ja lyhyesti myös Roomaan ja päätti samalla nyt 2,5 vuotta kestäneen Erasmus+ hankkeemme.
Latinan ja liikunnan kulttuurikokemuksia Roomassa
Latinanopiskelijoiden perinteikäs ja poikkitieteellinen kulttuurimatka Roomaan toteutettiin kahdeksannen kerran. Länsimaisen kulttuurin lähteillä –kurssin opintomatkalla 29.4. – 6.5.2017 opiskeltiin tällä kertaa käytännönläheisesti ja oppiainerajat ylittäen latinaa, liikuntaa ja terveystietoa.
Lukuvuoden alkaessa polkaistiin suunnittelu käyntiin, ja matkaryhmä muotoutui vähitellen; syntyi Turma Roma MMXVII. Opintomatkan eteen työskenneltiin koko lukuvuosi yhdessä monin tavoin: leivottiin vanhempainiltoihin, opiskelijat valmistelivat Rooma-aiheisia tutkimuksiaan ja opettajat testasivat kuntoaan Puijon portaissa. Kerran viikossa kokoonnuttiin kaikki yksitoista matkakumppania yhteen suunnittelemaan matkaohjelmaa, puhumaan turvallisuudesta, neuvottelemaan sopivista matkavarusteista sekä valamaan yhteishenkeä ja tutustumaan toisiimme. Lähtöä edeltävällä viikolla kokoonnuimme vielä reput selässä ja matkakengät jalassa Kuopio-hallille yhteiseen kävelytestiin, jonka kaikki selvittivät loistavasti. Porukka oli valmiina Rooman reissuun!
Huhtikuun lopussa oltiinkin jo Roomassa – yhdessä rakennetun sopivan tiiviin matkaohjelman ja poikkitieteellisten pohdintojen pyörteissä. Opiskelijat pitivät päivittäin useita opetustuokioita eli kulttuuripläjäyksiä ympäri kaupunkia. Kilometrejä kertyi päivittäin keskimäärin viisitoista. Vierailimme mm. Suomen Rooman-instituutissa Villa Lantessa, jossa saimme kuulla renessanssihuvilan historiasta ja instituutin nykyisestä tieteellisestä toiminnasta. Tutustuimme useisiin arkeologisiin kaivausalueisiin, joista erityisesti mieleen jäivät Caracallan kylpylä & opiskelijoiden fysiikkaan liittyvät pohdinnat. Rooman ruusutarha oli sitten upea – ja täynnä paikallisia kukkien ihastelijoita vauvasta vaariin! Mieleen jäävät myös yhteiset ruokailuhetket (sekä ulkoruokinnassa että ihan sisällä istuenkin), matkaryhmän leppoisa yhteishenki sekä varsinkin jonotustilanteissa kukkinut remakka huumori. Porukka lähti Roomasta, mutta Rooma ei lähde porukasta!
Matkalla olivat Jasmin Hänninen Lumitista sekä Noora Heiskanen, Jannika Honkanen, Sanni Mattila, Aleksi Peltomaa, Miriam Peltomaa, Liina Saastamoinen, Sara Savolainen ja Kirsi Turunen Klassikasta. Matkaoppaina mukana kävelivät latinan lehtori Pia Ahtonen ja liikunnan & terveystiedon lehtori Helena Huuhka. Turma Roma MMXVII kiittää opintomatkaa tukenutta Kuopion kaupunkia!
Kansainvälisyyttä kuvin
ICBC-hanke
Erasmus KA1 -hanke Individually and Collectively, on Behalf of the Community (ICBC) 2016 – 2018 vie 12 opettajaa kouluttautumaan kursseille tai seuraamaan opetusta (job shadowing) jossakin Euroopan maassa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisiä työskentelytapoja, monipuolistaa opetusta ja arviointia, kehittää digitaalista pedagogiikka sekä vahvistaa kielitaitoa ja kansainvälistä verkostoa. Hanke on Euroopan unioinin rahoittama.
Touko-kesäkuussa 2017 kaksi opettajista osallistuu koulutukseen: biologian ja maantieteen lehtori Riikka Salminen Barcelonassa, Espanjassa, ja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Henna Hämynen Reykjavikissa, Islannissa. Lukuvuonna on pääosin valmisteltu tulevana lukuvuonna toteutuvia kouluttautumismatkoja.
Avainsanoja ovat yhteisöllisyys, kielitietoisuus ja digitalisaatio. Haluamme tehostaa osaamisalueitamme vahvistamalla yhteisöllisiä työskentelytapoja: digitalisaatio+toiminnallisuus+verkostoituminen. Pelillistäminen on tämän ajan vastaus, mutta onko huomenna jotain muuta? Emme halua jäädä pelkästään katsomaan, mitä nyt on, vaan haemme muista maista ja muista opetuskulttuureista uutta näkökulmaa ja uusia ideoita työstettäväksi omaan koulukulttuuriimme sopivaksi, monipuoliseksi toiminnaksi.
Lukion opettaja on perinteisesti työskennellyt paljon yksin. Tavoitteemme on hankkeen myötä muuttaa työkulttuuria yhteisöllisempään suuntaan – lukion opetussuunnitelman mukaisesti. Yhteinen projekti antaa mahdollisuuden kyseenalaistaa joitakin oman työkulttuurin heikkouksia. Lisäksi näkemällä ja kokemalla muita tapoja vaikutus on paitsi aineosaamiseen myös rakenteellisiin muutoksiin, esimerkiksi kurssitarjottimen rakentamiseen. Tämä on myös tulevaisuuden haaste, kun kouluverkostomuutokset näyttävät suuntautuvan yhä suurempiin yksiköihin. Tavoitteellinen yhteistyö opettajien kesken täytyy olla sisäänrakennettu malli ennen kuin muutokset toteutuvat. Sillä parannetaan myös työyhteisöjen sulautumista yhteen.
Haluamme suomenkielisensä lukiona vahvistaa kielitietoisuutta: oman alan kielitietoisuus vaatii opettajalta suomenkielisen sujuvuuden lisäksi ainakin englanninkielistä perusosaamista. Itäsuomalaisena lukiona näemme ruotsin kielen merkityksen vahvistamisen ja asenneilmapiirin raikastamisen osana kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Tavoitteena on yhteistyötä lisäämällä vahvistaa myös valinnaisten kielten asemaa – suurena lukiona me voimme tarjota mahdollisuuksia opiskella useaa kieltä.
Digitaalisuus kuuluu välttämättömänä osana kokonaisuuteen. Meillä on käyttökokemuksia, mutta pedagogiikka, sen toimivuus ja tuloksellisuus oppimisessa, haastaa hakemaan uusia näkökulmia oman oppiaineen tueksi ja sitä kautta oppiaineiden välisen yhteistyön tueksi. Digitaalisuus opetuksessa on niin suuressa muutoksessa, että sen todellinen käyttöönotto vaatii luovia ratkaisuja. Ilman opettajien aktiivista kouluttautumista ja uusien ideoiden tavoitteellista kokeilemista ei päästä tekniikan peruskäyttöä pidemmälle.
Vuosikertomus 2016-2017Kuopion klassillinen lukio10.5.2017