Lukuvuoden 2022-2023 aikana ryhmänohjausta on kehitetty ryhmänohjauskoordinaattoreiden sekä rehtoreista ja apulaisrehtoreista kootun ohjausryhmän toimesta. Ryhmänohjauskoordinaattoreita lukioissa oli kaksi per opintovuosi. Lukioissa on huomattu nuoren yhteisöön kuulumisen ja osallisuuden tunteen kasvattavan nuoren hyvinvointia. Lisäksi lukioissa on haluttu siirtyä ryhmänohjaustuokioissa enemmän toiminnallisten tuokioiden suuntaan ajankohtaisten asioiden listan läpikäymisen sijaan.
Ro-koordinaattoreista muodostuva ryhmä kokoontui kolme kertaa lukuvuoden aikana. Ohjausryhmä kokoontui tämän lukuvuoden aikana kaksi kertaa.
Ryhmänohjaajat ovat yhteisesti muodostaneet ryhmänohjauksen vuosikellon teemoittamalla ryhmänohjaustuokiot jaksoittain sekä rakentaneet koko lukiotoimen yhteisen toiminnallisten ryhmänohjaustuokioiden-pankin helpottamaan ryhmänohjaajien työtä.
Ryhmänohjauksen vuosikellon rinnalle muodostettiin jo edellisellä toimintakaudella ryhmänohjaajan käsikirja, johon on koottu nykylukioon sopivimmat ajantasaisimmat ryhmänohjaajan tehtäväkuvaukset. Käsikirjaa laadittaessa on hyödynnetty eri kuntien aiemmin laadittuja ryhmänohjausmateriaaleja ja poimittu niistä parhaat palat. Käsikirjassa on myös paljon tekijöiden omia ajatuksia, havaintoja ja pohdintoja ryhmänohjaajan työstä.
Ryhmänohjaajan käsikirjan tavoitteena on lisätä opiskelijan hyvinvointia lukiossa korostamalla ryhmänohjaajan roolin merkitystä lukiokoulutuksessa. Käsikirjan avulla ryhmänohjaaja pystyy entistä paremmin jäsentämään, selkiyttämään ja täsmentämään omia työtehtäviään, mikä lisää myös ryhmänohjaajan omaa hyvinvointia. Käsikirjan tarkoituksena on helpottaa ryhmänohjaajan työtä antamalla teorian lisäksi erilaisia käytännön vinkkejä sekä tehdä näkyväksi ryhmänohjaajan monipuolista työtä ja työn merkitystä lukiossa.
Vuosikertomus 2022-2023Kuopion klassillinen lukio24.4.2023