Aeneis- pirstaleinen pala Rooman historiaa

Mik­ko Hir­vo­nen

Lu­ke­ma­ni kir­ja Pub­lius Ver­gi­lius Ma­ron Ae­neis (suo­men­nos Päi­vö Ok­sa­la ja kus­tan­nus WSOY ) il­mes­tyi Suo­mes­sa en­sim­mäi­sen ker­ran suo­mek­si kään­net­ty­nä vuon­na 1972.

Ver­gi­lius oli roo­ma­lai­nen ru­noi­li­ja, joka syn­tyi n. vuon­na 70 eaa. ny­kyi­sen Poh­jois-Ita­li­an alu­eel­la maa­ti­lan omis­ta­jan per­hee­seen. Ver­giu­lius opis­ke­li it­sen­sä oi­keus­op­pi­neek­si, mut­ta ta­ju­si ole­van­sa lii­an ujo ja syr­jään ve­täy­ty­vä hen­ki­lö tä­hän am­mat­tiin mis­sä esiin­ty­mi­nen oli erit­täin isos­sa osas­sa. Hän pää­tyi lo­pul­ta kir­joit­ta­maan ru­no­ja ja sai tu­ki­jak­seen rik­kaan, vai­ku­tus­val­tai­sen tu­ki­jan Ma­e­ce­nas ni­mi­ses­tä mie­hes­tä, joka into­hi­moi­se­na tai­teen­ar­vos­ta­ja­na tuki tai­det­ta run­saal­la kä­del­lä.

Ma­e­ce­nas oli osa sil­loi­sen kei­sa­rin Au­gus­tuk­sen lähi­pii­riä ja tu­tus­tut­ti Ver­gi­liuk­sen myös kei­sa­ril­le ja Ver­gi­liuk­sen ru­noi­li­jan ura sai tuul­ta pur­jei­siin­sa. Au­gus­tus ti­la­si Ver­giuk­sel­ta kak­si te­os­ta Ge­or­gi­gan (Maan­vil­je­li­jän työt, oh­jei­ta Au­gus­tuk­sen maan­vil­je­ly­po­li­tii­kas­ta) ja Ae­neis tu­ke­maan hä­nen po­liit­ti­sia pää­tök­si­ään ja luo­maan Roo­man kan­saa yh­dis­tä­vän kan­sal­lis­ee­pok­sen.

Ae­neis on erään­lai­nen jat­ku­mo Ho­me­rok­sen Ili­as ee­pok­sel­le, ja sen ta­ri­na al­kaa Troi­jan so­dan lo­pus­ta, jos­ta Ver­gi­liuk­sen luo­ma pää­hen­ki­lö Ae­neis pa­ke­nee per­heen­sä kans­sa ja al­kaa et­siä heil­le uut­ta asuin­paik­kaa. Ta­ri­na kul­jet­taa Ae­neik­sen per­hei­neen ny­kyi­sen Roo­man kau­pun­gin lä­hel­le, jo­hon hä­nen poi­kan­sa Ju­lus pe­rus­ti kau­pun­gin ni­mel­tä Alba Lon­ga. Ju­nus edus­ti roo­ma­lais­ta kau­neus- ja ide­o­lo­gi­a­i­han­net­ta ole­mal­la vah­va, ko­mea, vii­sas ja ur­hool­li­nen mies. Mo­nien vai­hei­den jäl­keen ta­vat­tu­aan mo­nia ih­mi­siä ja ju­ma­lia ku­ten Ju­non ja Ve­nuk­sen sekä Kar­tha­gon kau­niin ku­nin­gat­ta­ren Di­don. Ta­ri­na kul­kee läpi Ae­neik­sen mat­kan Troi­jas­ta Roo­man val­ta­kun­nan al­kua edel­tä­viin ta­pah­tu­mien lop­puun. Mat­kan­sa ai­ka­na Ae­neis ko­kee mo­nia asi­oi­ta: rak­kaut­ta, viet­te­lyä, so­taa, vi­haa, pel­koa sa­moin kuin Ho­me­rok­sen Ili­as­kin. Oi­ke­as­taan pe­rus­a­ja­tuk­sel­taan Ae­neis muis­tut­taa suu­res­ti Ili­as­ta. Ja ku­ten Ili­as­kin, Ae­neis on kir­joi­tet­tu ru­nois­ta.
Ver­gi­lius tuo ta­ri­naan myös piir­tei­tä omas­ta elä­mäs­tään ja it­ses­tään muun mu­as­sa an­ta­mal­la Ae­neik­sel­le sa­mo­ja omi­nai­suuk­sia kuin it­sel­leen mm. vii­saut­ta, ja itse­poh­din­taa , mut­ta myös hä­neen vai­ke­as­ti yh­dis­tet­tä­viä roh­keut­ta ja avoi­muut­ta. Enem­män tai vä­hem­män pie­leen men­nees­tä rak­kaus elä­mäs­tään Ver­gi­lius kir­joit­ti osak­si Ae­neik­sen juon­ta, mut­ta säi­lyt­ti Ae­neik­sen pit­käl­ti sen ulko­puo­lel­la ja huo­no­ja asi­oi­ta rak­kau­den sa­ral­la kir­jas­sa tuli lä­hin­nä muil­le.

Au­gus­tuk­ses­ta ja hä­nen toi­veis­taan saa­da Roo­man mah­tia ko­ros­ta­va kan­sal­lis­ee­pos Ae­neik­ses­ta vai­kut­ti suu­res­ti sii­hen, että Ae­neis on osit­tain täyt­tä Au­gus­tuk­sen pro­pa­gan­daa tun­get­tu­na ta­ri­nan si­sään ja Au­gus­tus ha­lu­si ko­ros­taa ta­ri­nas­sa roo­ma­lai­sia hy­vei­tä ja luon­teen piir­tei­tä. Näi­tä oli­vat mm. käy­tän­nön vii­saus, roh­keus, oi­ke­a­mie­li­syys, ah­ke­ruus ja koh­tuus. Vaik­ka Ae­neis on­kin pul­lol­laan Au­gus­tuk­sen toi­vei­ta ja ide­o­lo­gi­aa, toi Ver­gi­lius myös omaa etiik­kaan­sa mu­kaan ta­ri­naan, joka te­kee teks­tis­tä pai­koin ris­ti­rii­tais­ta sil­lä Ver­gi­lius ko­ros­ti rau­haa mikä il­me­nee ta­ri­nas­sa Ae­neik­sen so­dan vas­tai­suu­te­na Troi­jan kau­heuk­sien ta­kia. Toi­saal­ta Ver­gi­liuk­sen Ae­neis tart­tuu miek­kaan­sa voi­dak­seen kos­taa ys­tä­vän­sä tap­pa­jal­le Tur­nuk­sel­le, mikä ker­too rau­han aja­tuk­sen ris­ti­rii­tai­suu­des­ta. Ys­tä­vän­sä me­ne­tys, ret­ki­kun­nan haak­si­rik­ko ja mo­net muut ta­pah­tu­mat ko­ros­ta­vat kir­jai­li­jan sie­lun­mai­se­man su­rul­li­suut­ta ja traa­gi­suut­ta.

Teos kä­sit­te­lee ai­kan­sa ta­pah­tu­mia tuo­den ta­ri­naan mu­kaan suu­ria tee­mo­ja ku­ten rak­kaus ja rau­ha. Ai­heet ovat iso­ja, mut­ta Ver­gi­lius lä­hes­tyi näi­tä tee­mo­ja oman elä­män­sä kaut­ta.

Rak­kau­den pää­tee­si­nä kir­jas­sa on oi­ke­an ja vää­rän erot­ta­mi­nen mikä il­me­nee Ae­neik­sen si­säi­se­nä tais­te­lu­na Di­don viet­te­lyä ja kau­neut­ta vas­taan. Ae­neis te­kee pää­tök­sen yh­des­sä Ve­nuk­sen kans­sa, että Ae­neis ei jätä per­het­tään Di­don täh­den mis­sä il­me­nee kir­jai­li­jan aja­tus sii­tä, että rak­kau­des­sa täy­tyy toi­mia oi­kein eikä vain an­taa hi­moil­le val­taa tu­ho­ta ny­kyi­nen rak­kaus.

Rau­han aja­tus kul­kee koko ta­ri­nan ajan Ae­neik­sen mu­ka­na ja ko­ros­taa ett­ei Troi­jan kau­heuk­sia sai­si enää tois­tua, mut­ta Ver­gi­lius ei rau­han aja­tuk­ses­taan huo­li­mat­ta voi­nut ohit­taa kei­sa­rin tah­toa tuo­da esiin Roo­man edel­tä­jien me­nes­tys­tä men­neis­sä so­dis­sa. Ris­ti­rii­tais­ta eikö tot­ta?

Ver­gi­lius ei ke­ren­nyt saa­da Ae­neis­ta kos­kaan lop­puun, kos­ka hän kuo­li en­nen kuin hän sai vii­meis­tel­tyä te­ok­sen ja sik­si sii­tä tuli lo­pul­ta pirs­ta­lei­nen ja se­ka­va teos, jon­ka Au­gus­tus an­toi jul­kai­sut­taa myö­hem­min. Ta­ri­nan pirs­ta­lei­suus, van­ha kie­li sa­noi­neen ja ra­ken­tei­neen te­ki­vät kir­jas­ta to­del­la vai­ke­a­lu­kui­sen mi­nul­le, jo­ten se teki ar­vos­te­lus­ta ja sa­no­man tul­kit­se­mi­ses­ta han­ka­laa. Nämä asi­at vai­kut­ti­vat myös pal­jon luku­ko­ke­muk­see­ni, joka edel­lä mai­ni­tuis­ta syis­tä jäi ne­ga­tii­vi­sen puo­lel­le. Oli­han kir­jan juo­nes­sa hy­vi­ä­kin pät­kiä ja ta­pah­tu­mia riit­ti ja ta­ri­na toi uut­ta tie­toa Roo­man esi­his­to­ri­as­ta, mut­ta kui­ten­kin nämä hy­vät puo­let Ae­neik­ses­sa ei­vät riit­tä­neet paik­kaa­maan ne­ga­tii­vi­sia ko­ke­muk­si­a­ni kir­jas­ta. Ehkä myös kir­jan ru­no­mai­suus huo­non­si mie­li­pi­det­tä kir­jas­ta. Ta­ri­na it­ses­sään on ol­lut var­mas­ti aika­lai­sil­le vauh­di­kas­ta lu­et­ta­vaa, mut­ta mi­nuun kir­ja ei is­ke­nyt kuin pie­nil­tä osin.

Te­ok­sen tee­mat rau­ha ja rak­kaus pu­hut­te­le­vat edel­leen yli 2000 vuot­ta myö­hem­min ja ovat ai­van yhtä ajan­koh­tai­sia tä­nä­kin päi­vä­nä. Mut­ta mi­hin­käs se ih­mi­nen oli­si muut­tu­nut poh­jim­mil­taan?

Roo­man Sa­no­mat21.12.2015