Sähköiset kokeet vain askel kehityksessä

Juhani Ikäläinen

Klas­si­kan reh­to­ri Juk­ka Sor­mu­sen mie­les­tä säh­köi­si­nä to­teu­tet­ta­vat yo-ko­keet su­ju­voit­ta­vat opis­ke­li­jan ja opet­ta­jan työ­tä. Itse opis­ke­lu­kult­tuu­ri vaa­ti­si sil­ti kun­non re­mon­tin laa­tik­ko­mal­lis­ta yk­si­löl­li­sem­män opis­ke­lun suun­taan.

Tä­män syk­syn Kuo­pi­on lu­ki­oi­den säh­köi­set yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set jär­jes­tet­tiin kes­ki­te­tys­ti Ly­se­on lu­ki­ol­la. Klas­si­kas­ta osal­lis­tui vii­si opis­ke­li­jaa maan­tie­teen säh­köi­seen ko­kee­seen. Yh­teen­sä Kuo­pi­os­sa säh­köi­siin yo-ko­kei­siin osal­lis­tui 40 kir­joit­ta­jaa.

Klas­si­kan reh­to­ri Juk­ka Sor­mu­nen luon­neh­tii en­sim­mäi­siä säh­köi­siä yo-ko­kei­ta pa­laut­teen pe­rus­teel­la on­nis­tu­neik­si.

’’Suu­rim­mil­ta on­gel­mil­ta väl­tyt­tiin, yk­sit­täi­siä tie­to­ko­nei­den jää­ty­mi­siä lu­kuun ot­ta­mat­ta. Niis­tä­kin sel­vit­tiin an­ta­mal­la ko­ke­lail­le lisä­ai­kaa, eikä vara­pal­ve­lin­ta tar­vin­nut käyt­tää.’

Ke­vääl­lä 2017 säh­köi­set yo-ko­keet pi­de­tään myös Klas­si­kal­la.

’’Suun­ni­tel­ma koe­jär­jes­te­lyis­tä on ke­hit­te­ly­vai­hees­sa. Säh­köi­siä ko­kei­ta saa­te­taan jou­tua jär­jes­tä­mään myös isoim­mis­sa luo­kis­sa lii­kun­ta­sa­lin li­säk­si’’, Sor­mu­nen sel­vit­tää.

Reh­to­ri Sor­mu­nen ker­too tuo­min­neen­sa aluk­si säh­köi­set yo-ko­keet van­han­ai­kai­sel­ta kuu­los­ta­van tek­nii­kan, lan­gat­to­man ver­kon ja kaa­pe­li­vii­da­kon, ta­kia.

’’Nä­ke­myk­se­ni on kui­ten­kin muut­tu­nut myön­tei­sem­mäk­si, sil­lä yo-kir­joi­tus­ten kus­tan­nuk­set pie­ne­ne­vät pa­pe­rin­ku­lu­tuk­sen vä­he­tes­sä: enää ko­kei­ta ei tar­vit­se esi­mer­kik­si kul­jet­taa pai­kan­pääl­le pos­ti­au­tol­la.

’’Säh­köi­set yo-ko­keet tasa-ar­vois­ta­vat koe­suo­ri­tuk­sen ja opis­ke­li­jan työs­ken­te­ly ko­kees­sa hel­pot­tuu. Eri­lai­set säh­köi­set työ­ka­lut, ku­ten it­ses­tään kor­jau­tu­vat moni­va­lin­ta­teh­tä­vät, te­hos­ta­vat ko­kei­den tar­kis­tus­u­rak­kaa’’, Sor­mu­nen lis­taa.

Vaik­ka Sor­mu­nen pi­tää säh­köis­ty­viä yo-ko­kei­ta hy­vä­nä edis­tys­as­ke­lee­na, oli­si koko yli­op­pi­las­tut­kin­to hä­nen mie­les­tään vie­lä ra­ken­teel­li­sen muu­tok­sen tar­pees­sa.

’’Säh­köi­set ko­keet ei­vät tuo muu­tos­ta koe­kult­tuu­riin, jos­sa opis­ke­li­jan kurs­si­ar­vi­oin­ti pai­not­tuu usein vain yh­teen ko­kee­seen. Ar­vi­oi­ta­via pie­nem­piä osa­ko­kei­ta, mik­ro­ko­kei­ta, tu­li­si li­sä­tä.’

Sor­mu­sen mie­les­tä oli­si myös hyvä, että luo­vut­tai­siin pois ’’laa­tik­ko­mal­lis­ta’’, jos­sa kaik­ki opis­ke­li­jat pa­ko­te­taan ete­ne­mään sa­mas­sa tah­dis­sa. Ti­lal­le voi­si tul­la jous­ta­vam­pi, yk­si­löl­li­nen op­pi­mis­pol­ku, joka mu­kau­tui­si opis­ke­li­jan tai­to­jen ja ta­voit­tei­den mu­kaan.

’’Tä­hän voi­si liit­tää myös sen, että lu­ki­on ja yli­o­pis­ton raja-ai­taa ma­dal­le­taan eli opis­ke­li­jat jo lu­ki­os­sa voi­si­vat va­li­ta yli­o­pis­ton kurs­se­ja. Tä­tä­kin ol­laan jo tes­taa­mas­sa’’, Sor­mu­nen sa­noo.

Yli­op­pi­las­tut­kin­to ja yo-kir­joi­tuk­set ovat Sor­mu­sen ar­vi­on mu­kaan vie­lä mul­lis­tuk­sen edes­sä.

’’Säh­köi­set yo-kir­joi­tuk­set ovat vas­ta osa ke­hi­tys­tä. Ne tu­le­vat muut­ta­maan muo­to­aan vie­lä seu­raa­van kym­me­nen vuo­den ai­ka­na – ku­ten koko yli­op­pi­las­tut­kin­to.’’

Ti­lal­le voi­si tul­la jous­ta­vam­pi, yk­si­löl­li­nen op­pi­mis­pol­ku.

Non So­lum - Syk­sy 2016Hal­lo­ween 201628.10.2016