Tuoreet tunnelmat tiimijaksosta

Elsa Koivula ja Venla Hämäläinen

LU­KI­OS­SAM­ME on jär­jes­tet­ty jo muu­ta­man vuo­den ajan syk­syl­lä tii­mi­jak­so, jos­sa en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­lijat opis­ke­le­vat tii­meis­sä. Tä­män vuo­den yk­kö­sien tii­mi­jak­so al­koi 2. loka­kuu­ta. Opis­ke­li­jat ja­e­taan tii­mei­hin tes­tin avul­la, jos­sa tes­ta­taan, mil­lai­nen tii­min­jä­sen ku­kin on ja näin jo­kai­seen ryh­mään tu­lee eri­lai­sia ih­mi­siä. 

Ryh­mät on ja­et­tu kahteen ryh­mäkoko­nais­uuteen Hy­pe­rei­hin (19A-D) ja Su­perei­hin (19E-H). Ryh­mä­ko­ko­nai­suuk­sil­la on eri­lai­set ai­neet. Ai­noa sama aine on äi­din­kie­li, jos­ta opis­kel­laan toi­nen kurs­si. Hy­pe­rei­den muut ai­neet ovat yh­teis­kunta­op­pi ja eng­lan­ti ja Su­pe­rei­den mu­siik­ki ja maan­tie­de. Edel­lä mai­ni­tuis­ta käy­dään en­sim­mäi­nen kurs­si. Joh­to­nu­me­rot 1 ja 2 on tar­koi­tet­tu pit­käl­le ma­te­ma­tii­kal­le ja ur­hei­lu­lu­ki­o­lais­ten aamu­har­joi­tuk­sil­le.  

 Viik­ko al­kaa aine­koh­tai­sil­la oppi­tun­neil­la, joi­ta ovat maa­nan­tain kaik­ki kol­me tun­tia ja tiis­tain en­sim­mäi­nen tun­ti. Näi­den li­säk­si tors­tai­aa­mu­na on vaih­tu­va oppi­tun­ti. 

Tiis­tai-iltapäi­vä, kes­ki­viik­ko, tors­tai ja per­jan­tai­aamu on va­rat­tu tii­meis­sä työs­ken­te­lyyn. Näil­lä oppi­tun­neil­la teh­dään viik­ko­teh­tä­vää, joka an­ne­taan edel­tä­vän vii­kon lo­pus­sa. Li­säk­si on mah­dol­lis­ta teh­dä yk­si­lö­teh­tä­viä. Viik­ko­teh­tävissä yh­dis­te­tään eri ai­neet yh­dek­si ko­ko­nai­suu­dek­si. Esi­mer­kik­si am­matti­a­lois­ta teh­tä­väs­sä työs­sä yh­teis­kun­taoppi tu­lee esil­le poh­dit­ta­es­sa alan vai­ku­tus­ta yh­teis­kun­taan, eng­lanti tu­lee esil­le esi­tel­les­sä am­matteja eng­lan­nik­si ja äi­din­kie­li tu­lee esil­le haas­tat­te­lus­sa ja esit­te­ly­kie­les­sä.

Yk­si­lö­teh­tä­vi­nä teh­dään yh­teis­kun­ta­o­pis­sa kir­jan teh­tä­viä, eng­lan­nis­sa op­pi­mis­päi­vä­kir­jo­ja ja äi­din­kie­les­sä kir­jan lu­kua. 

Haas­tat­te­lim­me Klas­si­kan käy­tä­väl­tä bon­gat­tu­ja en­sim­mäi­sen ja toi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­ta hei­dän mie­li­pi­teis­tään tii­mi­jak­sos­ta. Yk­kö­set vas­tasi­vat noin vii­kon ko­ke­muk­sella tii­mijak­sos­ta ja kak­ko­set muis­te­li­vat vii­me syk­sy­ään.  

Yk­kös­ten kans­sa esiin nou­si­vat poh­din­nat sii­tä, voi­si­ko tii­mi­jak­so olla va­paa­eh­toi­nen ur­hei­lu­lu­ki­on opis­ke­li­joil­le, sil­lä se pie­nen­tää va­lin­to­jen mah­dol­li­suut­ta, kun vain 1. ja 2. joh­to­nu­me­rot ovat käy­tös­sä. Toi­seksi kri­ti­soin­nin koh­teek­si nou­si eri oppi­ai­neet kah­del­la eri ryh­mäko­ko­nai­suu­del­laLuon­nol­li­ses­ti esil­le tuli myös se, kuin­ka tii­min toi­mi­vuus vai­kuttaa mie­li­pi­tee­seen tii­mi­jak­sos­ta. Tii­mi­jak­so on kui­ten­kin erään opis­ke­li­jan sa­noin ”ihan fine”.  

Kak­ko­set muis­te­li­vat tii­mi­jak­so­aan ihan mu­ka­va­na, eten­kin jos oma tii­mi oli ol­lut hyvä. Ryh­män toi­mi­vaan dy­na­miik­kaan tar­vit­si kaik­kien mo­ti­vaa­ti­o­ta. Kak­kos­ten mu­kaan tii­mi­jak­so poik­ke­si muis­ta jak­sois­ta ole­mal­la helpompi, eikä se ai­van vas­tan­nut odo­tuk­sia. Li­säk­si se teki muut jak­sot ran­kem­mak­si, koska jak­soon ei mah­tu­nut niin pal­jon kurs­se­ja. Yk­si­löl­li­nen opis­ke­lu tii­mi­jak­sol­la oli kak­kos­ten mie­li­pi­teen pe­rus­teel­la eri­lais­ta: esi­mer­kik­si yk­si­lö­teh­tä­vät ja oppi­ai­nei­den si­säl­löt tuot­ti­vat koti­teh­tä­viä. Pet­ty­mys­tä ai­heut­ti se, että op­pi­mi­nen oli hie­man sup­pe­am­paa, mut­ta kak­ko­set kui­ten­kin iloit­si­vat yh­tei­söl­li­syy­den ja yh­teis­hen­gen pa­rantumi­ses­ta tii­mi­jak­son myö­tä. 

Haas­tat­te­lim­me myös Klas­si­kan “Mam­ma La­ti­naa” eli Pia Ah­tos­ta saa­dak­sem­me kuul­la myös opet­ta­jan näkö­kul­man tii­mi­jak­sos­ta. 

Pia, 

Mik­si tii­mi­jak­so? 

Tii­mi­jak­sol­la opis­ke­li­ja op­pii yh­teis­työ­tai­to­ja. Tii­mi­jak­sol­la konk­re­ti­soi­tuu, kuin­ka oppi­ai­neet liit­ty­vät toi­siin­sa ja muo­dos­ta­vat ko­ko­nai­suuk­sia. Sik­si lu­kio on­kin yleis­si­vis­tä­vää. 

Kuinka kau­an tii­mi­jak­soa on jär­jes­tet­ty? 

Vuo­des­ta 2017 läh­tien. 

Mi­ten tii­mi­jak­so on ke­hit­ty­nyt sen alku­a­jois­ta? 

Kyl­lä ke­hi­tys­tä on ta­pah­tu­nut. Esi­mer­kik­si kah­te­na vii­mei­sim­pä­nä vuo­te­na tii­mit on muo­dos­tet­tu oh­jaus­ryh­mien si­säl­lämut­ta ensim­mäi­sel­lä ker­ral­la tii­mit muo­dos­tet­tiin yli ryh­mä­ra­jo­jen. Tii­mi­jak­so on ke­hit­ty­nyt ker­ta ker­ral­ta pa­rem­mak­si. 

Onko eri vuo­si­na ol­lut eri ai­neet tii­mi­jak­sos­sa? 

On. Kaik­ki ai­neet eivät ole vaih­tu­neet, mut­ta kos­ka ai­neet ovat vaih­del­leet, hy­vin moni aine on ol­lut tii­mi­jak­sos­sa.  

Mi­ten idea syn­tyi? 

Idea läh­ti en­sik­si ope­tus­suun­ni­tel­ma­uu­dis­tukses­ta. Olem­me ha­lun­neet muun mu­as­sa ke­hit­tää opis­ke­li­joiden yh­teis­työ­tai­to­ja ja tuo­da ar­vi­oin­tiin uu­sia näkö­kul­mia. Isoin syy on kui­ten­kin ol­lut tar­koitus pa­nos­taa hy­vin­voin­tiin: ke­nen­kään ei tar­vit­se pu­ser­taa kaik­kea yk­sin. Yh­teis­työn te­ke­mi­nen val­mis­taa työ­e­lä­mään ja li­sää hy­vin­voin­tia. 

Mil­lai­nen on tii­mi­jak­so opet­ta­jan näkö­kul­mas­ta? 

Tii­mi­jak­so on hek­ti­nen ja kii­rei­nen, mut­ta an­toi­sa. On mu­ka­va, kun pää­see osak­si moni­am­ma­til­lis­ta tii­miä. Jokai­nen on oman alan­sa asi­an­tun­ti­ja, jo­ten sa­mal­la pää­see kur­kis­ta­maan mui­den opet­ta­jien osaa­mis­a­loil­le. On li­säk­si hauska pääs­tä seu­raamaan tiimien työs­ken­te­lyä 

Mi­ten tii­mit luo­daan tii­min­jä­sen­tes­tin poh­jal­ta? 

On py­rit­ty muo­dos­ta­maan tii­mit si­ten, että jo­kais­ta “ih­mis­tyyp­piä” tu­li­si ku­hun­kin tii­miin. Toki tämä riip­puu sii­tä, kuin­ka pal­jon ku­ta­kin tyyp­piä ryh­mäs­sä on. Näin tii­mei­hin tu­li­si eri­lai­sia ih­mi­siä ja si­ten toi­mi­via tii­me­jä. Toki testi on suun­taa an­ta­va, tus­kin ku­kaan meis­tä edus­taa puh­taas­ti yhtä tii­min­jä­sen­tyyp­piä. 

  

Non So­lum syk­sy 2019Syk­sy­tun­nel­mia Klas­si­kal­ta29.10.2019