Onko tiimijaksosta enemmän hyötyä vai haittaa?
Tiimijakson hyödyt ja haasteet
Onko tiimijakso oikeasti hyödyllinen vai pelkkä rasite?
Tiimijakso lukiossa, miksi ihmeessä?
Kannattako tiimijakso järjestää lukiossa?
Tänä vuonna järjestettiin Klassikan seitsemäs tiimijakso. Senhän täytyy siis tarkoittaa, että se on koettu hyväksi. Tiimijakson kaltaisen “pakon” edessä monet taidot kehittyvät mutta onko tiimijakso oikeasti niin mahtava kuin sen kerrotaan olevan. Minkälaisia hyötyjä ja haittoja tiimijaksossa siis oikein on?
Tiimijakson ilmeisempiä hyötyjä ovat ryhmätyötaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittyminen. Nämä taidot väistämättä kehittyvät, kun työskennellään jakson verran tiimeissä. On osattava tuoda omat ideat julki ja ottaa vastuuta viikkotehtävien tekemisestä, jotta perjantaina olisi jotain näytettävää. Lisäksi on tärkeää osata ottaa muut huomioon ja tehdä kompromisseja silloin, kun tiimin jäsenten visiot eivät ihan kohtaa.
Sosiaalisten taitojen ohella kehittyy myös kasa muita taitoja, kuten organisointikyky ja esiintymistaidot. Koska viikkotehtävien tekemiselle ei tehdä opettajien puolesta tarkkaa aikataulua, on itse ostattava olla tehokas ajankäyttäjä. Myös esiintymistaitoja tulee harjoiteltua joka viikko viikkotehtävien esittelyssä.
Tiimijakson hienouksiin kuuluu myös sellaisten taitojen käyttäminen, mitä ei yleensä tule koulussa käytettyä. Viikkotehtävät vaativat erityisesti luovuutta, ideointia ja ongelmanratkaisukykyä. Tiimijakso voi siis antaa sellaisten ihmisten loistaa, jotka eivät yleensä saa taitojaan kouluympäristössä esille.
Tiimijaksolla voi ajatella olevan myös kauaskantoisempia vaikutuksia. Tiimijakso voi parhaimmillaan valmistaa vaikkapa tulevaan työpaikkaan, koska työelämässä usein käytetään tiimityöskentelytaitoja eikä sosiaaliset taidotkaan haitaksi ole.
Sen lisäksi, että tiimijakso oli erilainen kuin muut jaksot, olivat myös itse viikkotehtävät erilaisia toisistaan ja niissä pääsi hyödyntämään monipuolisesti erilaisia taitoja ja oppimaan uusien ohjelmien ja työskentelytapojen käyttämistä. Erilaisuus myös varmasti osaltaan parantaa opiskelijoiden jaksamista samoin kuin se ettei aina tarvitse tehdä kaikkea yksin.
Tiimeissä työskentelyn ansiosta saattaa tutustua uusiin ihmisiin ja omaan luokkaan paremmin, kun joka viikko työskennellään samassa tilassa samojen ihmisten kanssa. Voisiko siis sanoa, että yksi asia Klassikan hyvän hengen takana on tiimijakso? Ehkäpä.
Kaikesta huolimatta tiimijakso ei kutenkaan ole vain kukkasia ja sateenkaaria vaan niin kuin kaikessa myös sillä on kääntöpuolensa.
Vaikka monipuolisuus ja viikkotehtävien erilaisuus on ehdottomasti yksi tiimijakson hyvistä puolista, se tuo myös haasteita. Viikkotehtävien ohjeistus tuntui oman kokemukseni mukaan jäävän välillä vähän vajaaksi ja myös se, mitä viikkotehtävältä haluttiin, jäi välillä hämärän peittoon. Ja vaikka ohjeistus olisikin ollut selkeämpi on viikkotehtävien tekeminen kokonaisuudessaan kaikille opiskelijoille jollain tasolla uusi asia ja opettajien tulisikin näin ollen antaa vielä enemmän tukea ja apua viikkotehtävän tekoon. Myös jonkinlainen välipalaute ei olisi ollenkaan haitaksi. Odotukset viikkotehtäviä kohtaan tuntuvat siis välillä olevan opettajien suunnalta liian korkealla.
Haasteena tiimijaksossa on myös saada kaikki eri oppiaineiden sisällöt käsiteltyä. Kaikki oppiaineet eivät sovi tiimijaksoon alkuunkaan ja tässä asiassa on ymmärtääkseni tapahtunut kehitystä vuosien varrella ja tiimijaksolle valitaan nykyisin siihen paremmin sopivia oppiaineita. Kuitenkin viikkotehtäviä tekemällä ei oman kokemukseni mukaan erityisen hyvin opi eri oppiaineiden sisältöjä, mikä voi pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti seuraaviinkin kursseihin.
Normaaleja oppituntejahan tiimijaksolla on vähän. Tästä johtuen oppitunneilla tulee helposti kiire, kun yritetään tehdä monen oppitunnin asiat yhdellä tunnilla. Vaikka oppitunneilla tehdään paljon, jää kotiin tai itsenäisesti tehtäväksi paljon tekemistä. On vaikea verrata, työllistikö tiimijakso vai normaalijakso enemmän, koska ne ovat rakenteeltaan niin erilaisia. Tosin tiimijaksolla oli paljon erilaisia projekteja, mikä saattoi lisätä kuvaa isommasta työmäärästä. Toisaalta päättöviikko oli huomattavasti rennompi kuin normijaksolla.
Tiimijakso voi olla, joillekin rankka, koska koko ajan pitää työskennellä tiimeissä. Myös sellaiset ihmiset, jotka tykkäävät työskennellä tiimeissä voivat varmasti sanoa, että tiimijakson jälkeen oli vähän ähky tiimityöskentelystä.
On kuitenkin mukava huomata, että tiimijaksoa pyritään jatkuvasti kehittämään ja opiskelijoilta kerätään palautetta. Loppujen lopuksi tiimijaksosta ei siis ole juurikaan mitään “haittaa”, vaikka se tarjoaakin haasteita. Tykkäsi sitten tiimijaksosta tai ei voi kuitenkin sanoa, että kokonaisuudessaan tiimijakso on parhaimmillaan hyvin antoisa kokemus ja auttaa varmasti osaltaan myös tulevaisuudessakin.
Joulu on täällä taasJoulu 202316.12.2023