Julia Pakarinen 11D
Koeviikon lähestyessä Klassikan kakkosille järjestettiin TET-päivä. Se ei ollut ihan perinteinen: yleensähän tällaisena päivänä mennään jollekin työ- tai opiskelupaikalle. Nyt alojen esittelijät tulivatkin meidän luoksemme, mikä oli kätevää. Kahdeksan aamu harmitti varmasti monia, mutta päivän aikana sai paljon hyödyllistä informaatiota jatko-opiskeluihin liittyen. Vaikka aloilla on omat toimintatapansa, löysin silti muutamia yhdistäviä tekijöitä, kuten halu ihmisten kanssa työskentelyyn ja kielien tärkeys.
Koulutuspaikkatietojen lisäksi sain lisätietoa yliopisto-opiskelusta yleisesti. Siellä on paljon luentoja, tenttejä ja tutkielmia, mutta myös harjoitteluja, seminaareja ja opintopiirejä. Kirjallisuuden lukeminen ja esseiden teko on tuttua myös lukiolaisille. Joitakin tehtäviä tehdään myös verkossa. Ehkä isoin ero lukion ja yliopisto-opiskelun välillä on raportoinnin teko ja toisten kirjoittamien tekstien lukeminen.
Opiskelu ei siis ole pelkästään pänttäämistä, vaan pääsee myös suunnittelemaan, kokeilemaan ja vaikuttamaan asioihin sekä arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä. Toisin kuin ehkä yleisesti luullaan, aktiivinen läsnäolo on tärkeä osa opintoja.
Muita TET-päivän aloja, kertomieni lisäksi, olivat muun muassa kauppatieteitten ala, viittomakielen ala Humakissa, poliisiala, viestintäala, maatalousala ja esittely Aalto Business-schoolista. Päivän päätteeksi meille pidettiin Ponsse-esittely, josta saatte lukea lisää tästä lehdestä.
Kiinnostaisiko sinua kulttuuriala?
Ensimmäinen pisteeni oli musiikin- ja muotoilun aloista. Meitä oli siellä melko vähän, mutta ilmapiiri oli ihan mukava. Ensimmäiseksi meille näytettiin Savonian musiikki- muotoilu- ja tanssialan yhteistyön tuloksena valmistunut esittelyvideo, joka oli hyvä ja kuvaili mielenkiintoisesti aloja. Tämän videon voitte löytää tästä osoitteesta: http://www.youtube.com/watch?v=ppaqCe_h1QI Kasvatustieteen lehtori ja opinto-ohjaaja, Mari Miettinen, antoi hyödyllisiä tärppejä opintoihin liittyen. Kokosin niistä muutaman tähän.
Savonian musiikin ja tanssin yksikkö ”Musita” toimii musiikkikeskuksella konservatorion, Kuopion kaupungin orkesterin ja Sibelius-Akatemian Kuopion osaston kanssa. Tanssiopetus toimii myös Hermannin saleilla ja Tanssistudion tiloissa. Tanssipuolen pääsykokeet järjestetään vuosittain, musiikkipuolella taas joka vuosi. Opintoihin kuuluu paljon yhteisiä produktioita.
Musita kouluttaa opiskelijoita musiikkipedagogeiksi ja tanssinopettajiksi. Musiikkipedagogi voi erikoistua joko rytmi- tai klassiseen musiikkiin. Soittimissa on suuri valinnan vara. Opintoihin kuuluu teoriaa, musiikin historiaa ja monipuolisia opettajanopintoja, mutta myös käytännön puolta, kuten solistista opetusta, laulamista ja musisoimista yhdessä erilaisissa kokoonpanoissa, sekä tietysti esiintymistä. Myös työharjoittelut, workshoptyöskentelyt ja opinnäytetyö ovat tärkeitä osia opinnoissa.
Alalla voi suuntautua joko musiikin opettajaksi tai musiikkilaitoksen opettajaksi. On aika jännä, miten kahdella niin samantyyppisellä sanalla on niin erilainen merkitys. Musiikin opettaja työskentelee kolmannen sektorin ohjaus- ja opetustehtävissä, kansalais- ja kansanopistoilla ja musiikkiopistoissa. Hän on musiikin yleisopettaja. Päätyäkseen tähän täytyy olla moniosaaja. Musiikkilaitoksen opettaja erikoistuu yhtye- tai kamarimusiikin ja jonkin instrumentin opettamiseen. He työskentelevät konservatorioiden ammatillisessa koulutuksessa ja musiikkiopistoissa.
Muotoiluakatemian ala on paljon monipuolisempi kuin aluksi luulin. Muotoilijan työ ei ole pelkästään hienojen taiteellisten esineiden tekoa, vaikka toki myös sitäkin. Hän voi olla suunnittelijan, tekijän ja markkinoijan lisäksi myös esimies, ohjaaja, yrittäjä tai asiantuntija. Alalla voi suuntautua esimerkiksi sisustusarkkitehtuuriin ja kalustemuotoiluun sekä vaatesuunnitteluun, teolliseen muotoiluun ja koru- ja jalometallimuotoiluun. Näimme muutaman hienon kuvan opiskelijoiden suunnittelemista tiloista ja muotinäytöksistä. Valokuvauksesta kiinnostuneille on myös kursseja. Näiden lisäksi täytyy opiskella perusaineita, kuten äidinkieltä, kieliä ja matematiikkaa. Sisäänpääsy vaatii joko yo-tutkinnon tai artesaanintutkinnon. Opinnot kestävät neljä vuotta. Haku järjestyy musiikkipuolen tavoin netin kautta.
Minut yllätti kaiken kaikkiaan alojen monipuolisuus. Valitsin pisteen pääasiassa siksi, että olen harrastanut musiikkia pienestä pitäen, ja se on ilmaisukeinoni. Saamani tiedot eivät himmentäneet haavettani, pikemminkin päinvastoin. Jos sinäkin kiinnostuit, käy tutustumassa Savonian nettisivuihin!
What about languages?
Kelailin luokkaan 138 aikamoisella kiireellä, hieman myöhässä, mutta amanuenssi Tapani Utunen otti silti minut hyväntuulisena vastaan. Vaikka tällä pisteellä käsiteltiinkin aika virallisia asioita, kuten kielen opiskeluun säädettyjä lakeja, ne kuvailtiin hauskasti ja kiinnostavasti käytännön esimerkkejä käyttäen. Tunnelma oli aika leppoisa ja mukava.
Yksi tärkeimmistä pisteen sanomista oli, niin kuin englanniksi sanotaan, ”No panic!” Opiskelijoita autetaan kyllä pääsemään alkuun opinnoissaan. Utunen kehottaa tarttumaan käytännön tilaisuuteen, kuten ulkomaille matkustamiseen, kun siihen tulee tilaisuus. Uuden kulttuurin kohtaaminen ja siihen sopeutuminen ovat hänen mukaansa parasta harjoitusta.
Kielikeskuksen toimipisteet ovat Kuopiossa, Joensuussa ja Savonlinnassa. Kuopiossa keskus sijaitsee Canthiassa. Yliopistoon päästäkseen täytyy hallita suomen ja ruotsin kielen taito pystyäkseen toimimaan kaksikielisen viranomaisen palveluksessa ja myös ihan oman alansa kannalta. Olisi myös hyvä opiskella ainakin yhtä vierasta kieltä: sillä tavoin voi seurata paremmin omaa kehitystään alalla ja, luonnollisesti, toimia kansainvälisessä ympäristössä. Yliopistossa käsitellään Utusen mukaan yleiskielen ja ammattikielen vastakkainasettelua.
Miten kieliä sitten opiskellaan yliopistossa? On varmasti järkevää lähteä liikkeelle niin sanotusta kaiken kansan kielestä eli englannista. Opinnoissa on kaksi vaihetta: EARS ja EAPC. Ensimmäisessä vaiheessa käydään läpi tieteellistä, omaan alaan liittyvää sanastoa ja tarkkaillaan, miten suomi eroaa kielenä englannista. Toisessa vaiheessa taas painotutaan suulliseen työskentelyyn ja pohditaan, millaista englanti on muissa maissa.
Talar du svenska? Tämä kieli, protestoinnista huolimatta, osoittautuu aika tärkeäksi tulevaisuudessa! Lähtötasona täytyy olla käytynä lukiokurssit. Täydennystä puutteellisiin taitoihin voi hakea aikuislukiosta. Jos kokee pelkän kertauksen riittävän, täydennyskurssit ovat hyvä vaihtoehto.
Sitten vielä ihan oma kielemme, suomi! Opintoihin kuuluvat kirjoitusviestintä ja puheviestintä. Ne suoritetaan yleensä toisena tai kolmantena vuonna kandidaatin tutkinnon alla.
Jos kiinnostuit, voit käydä katsomassa lisätietoa osoitteessa www.uef.fi/kielikeskus Voit myös laittaa Utuselle sähköpostia osoitteeseen tapani.utunen@uef.fi tai sopia tapaamisen opettajan kanssa.
Kiinnostusta kasvatustieteeseen tai psykologiaan?
Kasvatustieteiden piste oli oma henkilökohtainen suosikkini. Pari opiskelijaa, Karoliina Leinonen ja Venla Kolehmainen, toimivat esittelijöinä. He suhtautuivat meihin sopivan tuttavallisesti, ja ilmapiiri oli mukava. He pohjustivat kertomuksiaan monipuoliseen diaesitykseen.
Esittelijät kertoilivat Savonlinnasta ja Joensuusta yleisesti kaupunkeina sekä yliopistojen harrastusmahdollisuuksista. Siellä, ihan kuin missä tahansa muuallakin, järjestetään leffailtoja ja tarjotaan mahdollisuus esimerkiksi käydä kuntosaleilla, joogassa, partiossa ja kuorossa. He puhuivat myös ainejärjestötoiminnasta: Jokaiselle kasvatustieteenopiskelijaryhmälle on oma, hauska logonsa. Tytöt olivat pukeutuneet hauskasti oman alansa värisiin haalareihin ja koristaneet niitä pinsseillä. Oli sinänsä kiinnostavaa ja piristävää kuulla myös yliopistojen vapaa-ajasta opiskeluasioiden lisäksi.
Lähes kaikki kasvatustieteen opinnot kestävät viisi vuotta (lastentarhanopettajan kolme). Kasvatustiedettä voi opiskella mm. Joensuussa ja Savonlinnassa. Savonlinnaan on keskitetty muun muassa luokanopettajan, käsityön ja kotitalouden opettajan sekä lastentarhanopettajan opinnot. Joensuussa puolestaan voi opiskella erityisopettajaksi, opoksi tai psykologiksi.
Luokanopettajan opintoihin kuuluu pääaineen opintoja, jotka tuovat opettajan kelpoisuuden ja teoreettiset ja pedagogiset valmiudet opettajan työhön. Perusopintojen aineiden kokonaisuuksien hallinta antaa luokanopettajan kelpoisuuden. Sivuaineet puolestaan ovat vapaasti valittavia ja antavat tietyn aineen opettajan kelpoisuuden. On myös mahdollista suuntautua luokanopetuksen ohella johonkin matemaattistieteelliseen aineeseen ja saada siitä yläkoulun opettajan kelpoisuuden.
Kiinnostaisiko sinua ryhtyä opinto-ohjaajaksi? Heidän tehtävänsä on tukea yksilöitä ja ryhmiä omien tulevaisuudenpolkujensa rakentamisessa ja toimia yhdessä muiden kasvatus- ja ohjausalan ihmisten kanssa. Opinto-ohjaajaopiskelijat opiskelevat kasvatustiedettä pääaineenaan. Koulutus antaa pätevyyden toimia opinto- ja oppilaanohjaajana sekä aineenopettajana ja rehtorina. Koulussa toimimisen lisäksi koulutus antaa valmiudet toimia muissakin ohjaus- ja neuvonta-alan sekä asiantuntijatehtävissä.
Erityisopettajien tarve on nykyään melko suuri. Heidän pääaineensa on erityispedagogiikka, ja heidän koulutuksensa antaa ammatilliset valmiudet myös normaali- ja erityisluokanopettamiseen. Erityisopettajat työskentelevät perusopetuksessa, lukiossa ja ammattioppilaitoksissa. He antavat ihmisille heidän tarvitsemiaan tukia ja apuvälineitä opiskeluun ja työhön liittyen.
Kaiken tämän lisäksi opetusalan koulutukseen kuuluvat myös kieli- ja viestintäopinnot ja tutkimusopinnot. Laajana sivuaineena käydään läpi peruskoulun aineiden aihekokonaisuudet.
Oletko harkinnut psykologiksi ryhtymistä? Alalle haluavan täytyy ensiksi suorittaa kandidaatin tutkinto ja sitten maisterin tutkinto, joka antaa valmiudet psykologiksi. Psykologian opiskelun hyviä puolia ovat tyttöjen mukaan monipuolisuus ja vaativuus, ryhmähenki, sekä erittäin hyvä työllistymismahdollisuus. Psykologit toimivat yleensä kuntien ja valtioiden palveluksissa mm. kasvatus- ja perheneuvoloissa, oppilaitoksissa, työvoimatoimistoissa, psykiatrisissa sairaaloissa ja mielenterveystoimistoissa. Toki he voivat työskennellä myös yksityissektoreilla, esimerkiksi kuntoutuslaitoksilla ja työterveyshuollossa. Psykologien pääsykokeena on kirjatentti. Itse innostuin eniten juuri psykologian alasta.
Yksi näistä lukuisista mahdollisuuksista on kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen asiantuntijakoulutus, joka antaa mahdollisuuden mm. tutkimuksen, arvioinnin, johtamisen, suunnittelun ja arvioinnin asiantuntijatehtäviin. Asiantuntijakoulutuksen pääaine, kasvatustiede tai aikuiskasvatustiede, valitaan ensimmäisenä vuonna. Pääaineisiin voidaan sisällyttää aikuisopettajan pedagogiset opinnot, joihin on koulutusten aikana erillinen haku ja valinta. Voi erikoistua esimerkiksi koulutussuunnittelijaksi, hallinnollisiin tehtäviin, ohjaukseen ja neuvontaan, aikuiskouluttajaksi – tai ehkä jopa opetusministeriksi!
Tytöt painottivat esittelyssään myös sivuaineiden merkitystä. Se on ikään kuin valttikortti. Kuka vain ISY:n perusopintoja tai jatkokoulutusta käyvä saa vapaasti opiskella haluamaansa ainetta, johon haluaa painottaa opintonsa. Joihinkin aineisiin on kuitenkin rajoituksia tai pääsykokeita. Kaikkiin näihin koulutuksiin haetaan sähköisellä hakulomakkeella www.yliopistohaku.fi. Oma suosikkini näistä aloista oli psykologia. Olisi mukavaa tietää jatkossa enemmän paikkojen liikkumismahdollisuuksista. Olisi ikävää, jos haave kompastuisi siihen. Mutta saahan ihmisellä unelmia olla!
Sosiaali- ja terveysala – ihmisläheistä toimintaa ja monipuolinen työnkuva
Tässä pisteessä oli kiintoisaa se, että meillä oli opiskelijavierailija. Mirja Halonen kertoili hänen kanssaan opiskelusta sosiaali- ja terveysalalla.
Alan ammatteihin kuuluvat niin ensihoitajat, kätilöt ja röntgenhoitajat kuin sairaanhoitajat ja fysio- ja toimintaterapeutitkin. Opinnot kestävät 3,5–4,5 vuotta. Toimipisteet ovat Iisalmessa, Varkaudessa ja Kuopiossa. Hakeminen on mahdollista kahdesti vuodessa, ja se tapahtuu yhteishaussa. Hakeaksesi kyseiselle alalle sinulla täytyy olla lukion päättötodistus tai ylioppilastutkinto. Ylioppilastodistuksen keskiarvolla on merkitystä.
Ensimmäinen kurssi on vanhan kertausta, mutta jo toisesta kurssista lähtien sanasto on alaan perustuvaa. Kursseja voidaan käydä myös avoimen korkeakoulun kautta. Niihin kuuluu usein paljon ryhmätyöskentelyä, eikä aina niiden kaikista tutuimpien ihmisten kanssa; se harjoittaa kommunikointitaitoja tulevaa ammattia varten. Opiskelu sisältää myös paljon harjoitteluja ja toimeksiantoja. Silti kolikon toisena puolena on myös jonkin verran kirjoista lukemista. Se antaa mukavasti monipuolisuutta päiviin. Kansainvälisyys ja vaihtoajat ovat myös osa opintoja. Opiskelun lopussa tehdään opinnäytetyö esimerkiksi ohjaamalla jotain ihmistä tai tekemällä esite omasta koulutusalastaan.
He kertoilivat paljon opiskelijoiden oletuksista, ennen kuin he alkavat opiskella ammattiin, ja kumosivat stereotypiat. Monet esimerkiksi ajattelevat, ettei terveydenhoitaja tarvitse matikkaa, mutta se on väärä luulo! He myös kertoivat, miksi ihmiset yleensä haluavat alalle. Yhteisiä syitä monille ovat se, että ihmisillä on jo tutkintoja alla ja he haluavat käytäntöä. Muita syitä ovat halu auttaa ja se, että työ on ihmisläheistä. Tällä alalla ei Mirja Halosen mukaan ole yhtään samanlaista päivää. Aika oli rajallinen, emmekä ehtineet käydä kaikkia kiinnostavia aloja läpi, mutta pidin tästä pisteestä todella.
Näiltä sivustoilta saat lisätietoa hauista ja koulutuspaikoista:
www.savonia.fi
www.uef.fi
TET-päivä oli minulle kaiken kaikkiaan todella hyödyllinen. Toivottavasti sinäkin sait tästä uusia tärppejä tulevaisuuttasi varten!
Non SolumKevät 201322.2.2013