Juuso Jonninen 11A,
Perttu Korhonen 11B
Pyry Saloranta
1. Miten kauan olet ollut Klassikalla opiskelijana?
”Neljättä vuotta”, kertoo Pyry. Toisin sanoen hän on todellinen konkari vastaamaan seuraavaan kysymykseen.
2. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
”Jaaha… Hyvähän se on. Kaikkien kanssa tulee toimeen… sukupuolesta tai iästä riippumatta”, toteaa Pyry.
3. Miksi Klassikka?
”Sisko näytti esimerkkiä ja urheilulukion takia”, kertoo Pyry historiastaan.
4. Minkälaiset fiilikset sinulla oli, kun sait tietää tänne pääsystä?
”Jännityksenä oli, että pääsenkö urheilulukioon. Muuten tänne pääsy oli aika varmaa. Tarkemmin en muista. Varmaan hyvät fiilikset”, Pyry muistelee.
5. Minkälaiset ensi muistot olivat Klassikasta kesäkuussa todistusta tuodessasi ja koulun alkaessa elokuussa?
”Kouluun tullessa ei ollut tuttuja, mutta uusia löytyi äkkiä”,
6. Miten hyvin totuit Klassikkaan ja sen tapoihin? Mitkä asiat edesauttoivat siinä?
”Liikuttiin porukassa lukujärjestyksen mukaan. Sillä lailla pärjäsi hyvin”, Pyry valaisee.
7. Oletko saanut uusia kavereita?
”Kyllä.”
8. Mikä on lempikouluaineesi?
Pyryn lempikouluaineet ovat hissa, uskonto ja yhteiskuntaoppi.
9. Mitä aiot kirjoittaa yo-kirjoituksissa?
Pyry on jo kirjoittanut saksan, uskonnon, hissan ja äidinkielen. Keväällä on vielä edessä yhteiskuntaoppi ja matikka.
10. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
”Jos teitä haastatellaan ja pyydetään sanomaan terveisiä, miettikää etukäteen.”
Jukka Natunen
1. Kuinka kauan olet ollut Klassikalla opiskelijana?
Toinen vuosi menossa eli noin puolitoista vuotta.
2. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
”Klassikan henkihän on lämmin ja iloinen henki!”
3. Miksi valitsit Klassikan?
Jukka ei ehtinyt käymään Kallaveden lukiossa vierailupäivänä, joten Klassikasta oli enemmän tietämystä. Lisäksi Klassikan saunatilat vetivät puoleensa.
4. Millaiset olivat fiiliksesi, kun sait tietää pääseväsi tänne?
”Oli hyvät fiilikset ja ajattelin, että saa vielä paljon uusia tuttuja Klassikasta.”
5. Millaiset olivat ensi muistosi Klassikasta kesäkuussa todistusta viedessä ja elokuussa koulun alkaessa?
Todistusta viedessä olo oli rento pienestä myöhästymisestä huolimatta. Elokuussa vähän jännitti ja isot abit pelottivat, mutta kaveriporukka löytyi onneksi nopeasti ja mukavaa oli.
6. Miten hyvin totuit Klassikkaan ja sen tapoihin? Mitkä tekijät auttoivat siinä?
Välituntien viettäminen sisällä oli uusi asia, joka vaati totuttelua. Lisäksi poissaolojen selvittäminen ja myöhästyessä aamunavauksen kuunteleminen luokan ulkopuolella olivat uutta Jukalle. Luokkien löytäminen oli aluksi hankalaa, mutta loppujen lopuksi selkeää Hatsalan sokkeloihin verrattuna.
7. Mikä on lempiaineesi?
”Moni poikahan tässä vastaisi ”liikunta”, mutta niin taidan vastata minäkin. Liikunnanopettajat ovat hyviä.”
8. Mitä aiot kirjoittaa yo-kirjoituksissa?
Äidinkielen, englannin, lyhyen matikan, terveystiedon, maantiedon ja psykologian. Ei missään nimessä ruotsia!
9. Millaiset terveiset haluat lähettää lehden lukijoille?
”Kyllä elämä kantaa, onnea ja menestystä! Kyllä kaikki hommat toimii, jos on iloinen. Elämä edessä, tukka takana!”
Niko Viklund ja Teemu Antikainen
1. Miten kauan olette olleet Klassikalla opiskelijoina?
Sekä Niko että Teemu ovat ensimmäisen vuoden opiskelijoita, eli he ovat olleet noin puolivuotta Klassikalla.
2. Millaiseksi koette Klassikan hengen?
Molemmat ajattelevat sen hyvänä. Kaikki tulevat toimeen keskenään. Täällä ei ole ollut tylsää.
3. Miksi Klassikka?
Klassikka on heidän mielestään Kuopion paras ja hienoin lukio. Teemulla oli myös halu päästä urluun.
4. Minkälaiset fiilikset teillä oli, kun saitte tietää tänne pääsystä?
Molemmat arvelivat jo ennakkoon, että tänne pääsy olisi varma, joten heillä ei ollut erikoisempia fiiliksiä asiasta, mutta varmennus pääsystä oli mukava.
5. Minkälaiset ensi muistot olivat Klassikasta kesäkuussa todistusta tuodessasi ja koulun alkaessa elokuussa?
Todistusta tuodessa heillä ei ollut erikoisempia ajatuksia. Koulun alku jännitti vähän, koska lukiosta ei ollut kokemuksia. Odottava fiilis.
6. Miten hyvin totuitte Klassikkaan ja sen tapoihin? Mitkä asiat edes auttoivat siinä?
He tottuivat Klassikkaan ja sen tapoihin hyvin muun muassa muita seuraamalla. Lukujärjestys auttoi myös.
7. Oletko saanut uusia kavereita?
Molemmat ovat saaneet uusia kavereita. Niko on saanut myös tyttöystävän täällä ollessa.
8. Mikä on lempikouluaineenne?
Vastaus tuli molemmilta lyhyesti ja ytimekkäästi, että liikunta.
9. Mitä aiot kirjoittaa Yo-kirjoituksissa?
Teemu ei ole vielä miettinyt, mitä kirjoittaisi Yo-kirjoituksissa. Niko sen sijaan on ajatellut kirjoittaa äidinkielen (HUOM kaikki ykköset, se on sitten pakollinen! – väliterveisin toimittajat Juuso J. ja Perttu), pitkän matikan, enkun, ruotsin ja ehkä myös jotain muutakin. Aikaa on vielä miettiä.
10. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukiojille?
”Hyvä, että olet lukenut tähän asti”, terveisin Niko.
Mutta jatkakaapa lukemista, koska seuraavaksi on opettajien vastauksia kysymyksiin. –Juuso ja Perttu
Jukka Sormunen
1. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
Rehtori Jukka Sormunen luonnehtii Klassikan henkeä hyväksi. Opiskelijat ovat kymmenen vuoden aikana aktiivistuneita koulun käynnissä. Ilmapiiri on erittäin hyvä.
2. Miten kauan olet ollut töissä täällä?
”Tämä on kymmenes vuosi. 2002 syksyllä sitä aloitettiin”, sanoo Jukka
3. Millainen työilmapiiri?
Sormunen haluaa tukea opettajien itsenäisyyttä työssä ja hyvää työympäristöä. Kun opettajat ovat tyytyväisiä työilmapiiriin, sitä paremmin hänkin viihtyy. Työyhteisö on kehittynyt entisestään kuluneen parin lukukauden aika, jota ennen hän oli Amerikassa vuoden vaihdossa.
4. Ovatko opiskelijat mukavia?
”On, kyllä. Ei pelkästään mukavia. He ovat erittäin huomaavaisia. Täällä opiskelijat tervehtivät. Käyttäytyvät kuin fiksut ihmiset”, Jukka sanoo tyytyväisenä.
5. Mikä on suosikkikurssisi?
Sormuselle liikunta on erittäin tärkeätä, koska on liikunnan opettaja. Mutta syksyllä ollut Science-kurssi on hän suosikkikurssinsa, koska se oli kolmen opettajan toteuttama. Kurssilta tuli myös uudenlainen julkaisu. Siellä oli hänen mielestään iloinen ilmapiiri.
6. Mikä tekee Klassikasta viihtyisän?
”Fyysiset tilat. Avoin, väljyys, valoisuus ja moderni. Terveelliset tilat. Opiskelijat kantavat huolen viihtyvyydestä. Opiskelijoille on myös opiskelun ulkopuolista toimintaa, kuten pelaaminen, bändi ja muuta toimintaa. Tietenkin oppilaskunnan tekemät teemapäivät.”
7. Mikä on ammatissasi parasta? Entä haastavinta?
”Parasta on ehdottomasti vapaus pitkälti päättää talon asioista ja pedagogisesti opettajien kanssa yhteistyö.
Haastavaa on taas työn rajattomuus. Rehtori on 24 tuntia vastuussa koulusta.”
8. Mikä on opintovuoden kohokohta?
Ensimmäisenä meillä toimittajilla kävi mielessä, että rehtorimme kohokohdat opintovuodessa ovat lakkiaiset. Hänen mielestä opintovuoden kohokohta on kuitenkin koulun alkaminen elokuussa, jolloin on mukava huomata kesällä levänneet opiskelijat ja henkilökunta. Silloin myös pääsee toteuttamaan puolta vuotta aikaisemmin aloitettua lukukauden suunnitelmaa käytännössä.
9. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
”Jatkakaa samaan tahtiin tätä samaa hyvää ilmettä. Kantakaa jokainen oma vastuu omasta hyvinvoinnista ja oppimisesta.”
Risto Maukonen
1. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
Risto luonnehtii Klassikan hengen mukavaksi ja työskentely on mukavaa. Työtehtävät ovat itsenäisiä, mutta ilmapiiri on myös auttavainen.
2. Miten kauan olet ollut töissä täällä?
”17 vuotta”
3. Ovatko opiskelijat mukavia?
”Joo, kyllä! Ja, kun ne nyt ovat näin hyvä. On ilo työskennellä.”
4. Mitkä ovat suosikkikurssisi?
Hissa: HI3 ja 4
YH1
5. Mikä tekee Klassikasta viihtyisän?
”Fyysinen ympäristö.”
6. Mikä on ammatissasi parasta ja haastavinta?
Parasta on historia-/yhteiskuntaopinopettajan työssä Riston mielestä itsenäisyys ja ajan tasalla oleminen.
Taas vastaavasti haastavaa on myös ajan tasalla pysyminen.
7. Mikä on opintovuoden kohokohta?
Risto vastasi tähän ytimekkäästi ja lyhyesti: kesäloma.
8. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
Risto kertoo, että ajankohtaisten asioiden seuraaminen on tärkeää.
Lari Härkönen
1. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
Larin mukaan opettajilla Klassikan henki näkyy tavoitteellisuutena mahdollisimman laadukkaaseen opetukseen ja opiskelijoilla puolestaan pyrkimyksenä oppia asioita paitsi arvosanoja, myös elämää varten. Yhteistyöllä on myös suuri merkitys hengen ylläpitämisessä.
2. Kuinka kauan olet ollut töissä täällä?
”Nyt ollaan toista vuotta menossa.”
3. Ovatko opiskelijat mukavia?
Lari kokee heidät tarmokkaiksi ja mukaviksi, mutta toivoisi heiltä enemmän kontaktia opettajiin. Suuret ryhmäkoot ovat tosin haaste opiskelijoiden ja opettajien välisen vuorovaikutuksen kannalta.
4. Onko sinulla suosikkikurssia/-kursseja?
Ei varsinaista suosikkia, mutta pitää erityisesti kursseista, joissa hyödynnetään tietotekniikkaa opetuksen välineenä.
5. Mikä tekee Klassikasta viihtyisän?
Lari arvostaa etenkin tilojen siisteyttä ja valoisuutta. Opiskelijoiden motivoituneisuus on myös osa Klassikan viihtyisyyttä.
6. Mikä on ammatissasi parasta ja haastavinta?
Larin mielestä parasta työssään on saada työskennellä innokkaiden nuorten parissa. Haastavinta puolestaan on opetuksen ja teknisen huollon yhteensovittamisesta aiheutuva työn määrä.
7. Mikä on opintovuoden kohokohta?
Lari pitää lomista ja siitä, kun arkiseen rytmiin tulee vaihtelua.
8. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
”Tsemppiä, tarmoa ja iloa kevääseen!”
Mirka Kyllönen
1. Millaiseksi koet Klassikan hengen?
Mirka luonnehtii Klassikan henkeä seuraavasti:
Opiskelijoiden kannalta se on motivoitunut, positiivinen, mukava ja energinen.
Yhteistyö on hyvää.
Opettajat ovat vastaanottavaisia ja avuliaita.
2. Miten kauan olet ollut töissä täällä?
”Lokakuun alusta tammikuun loppuun. Eli tulee neljä kuukautta”, kertoo Mirka.
3. Millainen työilmapiiri?
Mirka luonnehtii työilmapiirin kannustavaiseksi. Se on myös inhimillinen, koska jokainen saa tehdä työtään omalla persoonallaan. Lämmin.
4. Ovatko opiskelijat mukavia?
”No ovat! Heidän kanssaan on helppo tulla toimeen. He kunnioittavat opettajia ja toisiaan.”
5. Mikä on suosikkikurssisi?
Mirkan suosikki kurssi on Äi5, koska siinä saa opettaa kirjallisuusesseetä. Kurssi poikkeaa eri maailmoihin ja opiskelijoiden luovuus tulee hyvin esiin.
6. Mikä tekee Klassikasta viihtyisän?
Taideteokset seinillä, joissa näkyy opiskelijoiden käden jälki. Tilavat tilat. Laitteet ovat kunnossa. Tervehtiminen ja hymyilevä fiilis.
7. Mikä on ammatissasi parasta? Entä haastavinta?
Mirkalle haastavinta ovat ajan käyttö ja kaikkien opiskelijoiden motivointi aiheeseen.
Parasta on, että saa olla aktiivisten ja fiksujen nuorten kanssa. Opiskelijat osaavat vitsailla ja hymyillä.
8. Mikä on opintovuoden kohokohta?
Neljän kuukauden kohokota oli paloturvallisuusharjoitus (3. jakso), koska siinä liikuttiin ryhmänä.
9. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
”Lukekaa kirjoja. Olkaa avoimia elämälle ja muistakaa rentoutua”, terveisin Mirka.
Seuraavana haastattelussa ovat haastattelijoiden, Juuso J.:n ja Pertun, ryhmänohjaajat Inka ja Krisse.
1. Millaiseksi koette Klassikan hengen?
Sekä Inka että Krisse täydensivät toisiaan tähän vastattaessa. He kokevat Klassikan hengen hyväksi, riemukkaaksi, rennosti eteenpäin meneväksi ja tavoitteelliseksi.
2. Miten kauan olet ollut töissä täällä?
Krisse on ollut vuodesta 1995 (17–18 vuotta) ja Inka on ollut vuodesta 1998.
3. Millainen työilmapiiri?
Ilmapiri opiskelijoiden kanssa on erittäin hyvä. ”Heidän kanssa voi sopia, eikä tarvitse käydä sotimaan”, kertoo Inka. Tunneilla voi helposti haastaa tai tulla haastetuksi keskusteluun, joka on molempien mielestä kiva asia. Opettajan alalla tulee paljon kysymyksiä vastaan.
Opettamisilmapiiri on aina plussaa. Kaikkien kanssa tulee toimeen.
Opettajien huoneessa opettajilla ilmapiiri on humoristinen. Opettajan huoneessa nauretaan paljon. ”Ehkä nauru kuuluu käytäväänkin asti”, Krisse naureskelee. Työ on vapaamuotoista eli jokainen saa tehdä työtään omalla persoonallaan.
4. Ovatko opiskelijat mukavia?
Selkeä ja ytimekäs vastaus tuli molemmilta: ”Ovat oikein mukavia.”
Inka esitti toiveen, että opiskelijat voisivat tehdä mm. opettajille positiivisia pikku jekkuja, joista tulee sekä opiskelijoille että opettajille hyvä mieli, mutta ei saa kiusata.
5. Mikä on suosikkikurssisi?
Krissen suosikkikurssi on Science-kurssi, koska se on vapaamuotoinen ja siinä saa tehdä paljon kokeellisia tutkimuksia.
Inka pitää äikän pakollisista kursseista eniten Äi4:sta, koska siinä käydään kielen valtaa. Myös Äi7 (puheviestinnän kurssi) ja IT (ilmaisutaidon kurssi) ovat hänen mieleen.
6. Mikä tekee Klassikasta viihtyisän?
Klassikasta tekee viihtyisän ihmiset ja fyysiset tilat (käytävät, ruokala, siisteys, kirjasto). Laitteet ovat jotakuinkin kunnossa. Käytävissä viihtyvyyttä lisää Krissen hoitamat viherkasvit.
7. Mikä on ammatissasi parasta? Entä haastavinta?
Krisse tuumii, että työssään on parasta se, että saa leikkiä kivoilla välineillä ja siitä maksetaan palkkaa sekä nuorten kanssa työskentely. Haastavaa on hänen mielestään opiskelijoiden motivointi ja välillä pitää olla ”ankara”.
Inka mainitsi työn parhaiksi puoliksi uudet jutut, nuorten kanssa työskentely. Nuorilta saa uusia ajatuksia. Opettajien huoneessa ovat pitkälle koulutetut opettajat, joilta voi kysyä eri asioita ja saada niihin vastauksia. Haastavaa ovat kasvavat esseepinot ja perusasioiden opettamien tuoreella tavalla.
8. Mikä on opintovuoden kohokohta?
Ensimmäisenä tuli vastauksena kevätjuhlan loppuminen. Pitkin vuotta on juhlia, joissa opiskelijat ovat teossa mukana (esim. juhlat, potkiaiset, penkkarit ja vanhojen tanssit). Eri tulosten julkaisu (esim. YO-tulokset).
9. Minkälaiset terveiset haluat kertoa lehden lukijoille?
”Suhtautukaa asioihin positiivisesti.”
”Tulevaisuuteen uskominen.”
”Ripausta leikkimieltä mukaan.”
”Opiskeluun kuuluu myös ilo.”
”Todistuksessa ei tarvitse olla kymppejä ja L:llejä. Pääasia on, että osaa asioita. L:lliä voi olla päässä, muttei tarvitse olla välttämättä paperilla.”
terveisin Inka ja Krisse
Non SolumKevät 201322.2.2013