Klassikan matematiikkaa

Siiri Koutola

Ih­mi­sen sy­dä­men syke on aina erit­täin yk­si­löl­li­nen ja se voi vaih­del­la jopa vä­lil­lä 60-100 bpm (be­ats per mi­nu­te = lyön­tiä mi­nuu­tis­sa). Ter­veel­lä ih­mi­sel­lä tyy­pil­li­nen lepo­syke on 60-80 bpm, mut­ta esi­mer­kik­si kes­tä­vyys­ur­hei­li­joil­la se voi olla al­hai­sem­pi­kin. Sy­dä­men­lyön­tien ar­vi­oin­nis­sa on siis pak­ko käyt­tää kes­ki­ar­vo­ja, kos­ka kaik­kien klas­sik­ka­lais­ten sy­dä­men­lyön­tien mit­taus oli­si erit­täin haas­ta­vaa.

Ot­tai­sin koe­hen­ki­löik­si nel­jä op­pi­las­ta: kes­tä­vyys­ur­hei­le­vat tyt­tö ja poi­ka, sekä kak­si ur­hei­lua har­ras­ta­mat­to­mat tyt­tö ja poi­ka. Iäl­lä tai luok­ka-as­teel­la ei ole mer­ki­tys­tä. Pyy­täi­sin hei­tä ko­ko­nai­sen noin kuu­si­tun­ti­sen kou­lu­päi­vän ajan pi­tä­mään syke­mit­ta­ria, joka mit­taa syk­keen koko päi­vän ai­ka­na.

Las­ki­sin op­pi­lai­den syke­mit­ta­rei­den an­ta­mien kes­ki­mää­räis­ten lepo­syk­kei­den kes­ki­ar­vot. Tämä luku on ole­tet­ta­vas­ti jo­ta­kin vä­lil­lä 60-80. Ker­toi­sin tä­män lu­vun kuu­si­tun­ti­sen kou­lu­päi­vän mi­nuut­ti­mää­räl­lä. Täs­tä sai­sin kes­ki­mää­räi­sen ar­vi­on sy­dä­men­lyön­neis­tä kou­lu­päi­vän ai­ka­na.
Ker­toi­sin tä­män lu­vun kaik­kien klas­sik­ka­lais­ten mää­räl­lä.

Esimerkiksi:

Op­pi­lai­den kes­ki­mää­räis­ten lepo­syk­kei­den kes­ki­arvo kuu­si­tun­ti­se­na kou­lu­päi­vä­nä on 70 bpm.
Tun­nis­sa on 60 mi­nuut­tia.
Yh­den klas­sik­ka­lai­sen sy­dä­men­lyön­nit:
70 x 60 x 6 = 25 200
Kuo­pi­on klas­sil­li­ses­sa lu­ki­os­sa on noin 600 opis­ke­li­jaa.
Kaik­kien klas­sik­ka­lais­ten sy­dä­men­lyön­nit:
600 x 25 200 = 15 120 000

Vas­taus: Klas­sik­ka­lais­ten sy­dä­met lyö­vät kou­lu­päi­vän ai­ka­na noin 15 120 000 ker­taa.

Kas­pe­ri Rii­hi­mäki

Lähteet:

https://fi.wiki­pe­dia.org/wiki/Syd%C3%A4men_syke
https://fi.wiki­pe­dia.org/wiki/Kuo­pi­on_klas­sil­li­nen_lu­kio

Ah­ke­ra klas­sik­ka­lai­nen käy pit­kän ma­te­ma­tii­kan pa­kol­li­sia kurs­se­ja
lu­ki­on ai­ka­na­na 10, sy­ven­tä­viä kol­me sekä kak­si ker­taus­kurs­sia, eli 15
kurs­sia. Yh­teen kurs­siin si­säl­tyy noin 20 oppi­tun­tia.

Kuin­ka pal­jon te­ho­kas­ta työs­ken­te­ly­ai­kaa me­nee koko lu­ki­on ai­ka­na
huk­kaan, kun tämä ah­ke­ra klas­sik­ka­lai­nen kui­ten­kin myö­häs­tyy joka
ma­te­ma­tii­kan tun­nil­ta yh­del­lä mi­nuu­til­la? 15 * 20 min = 300 min = 5 h

Jos tämä klas­sik­ka­lai­nen te­roit­te­lee li­säk­si ky­ni­ään toi­sen mi­nuu­tin,
ku­luu ai­kaa huk­kaan jo 10 tun­tia. Jos aja­tuk­set tun­nin ai­ka­na kar­kai­si­vat
vie­lä muu­ta­mak­si het­kek­si ma­te­ma­tii­kan ih­meel­li­ses­tä maa­il­mas­ta
esi­mer­kik­si vii­kon ruo­ka­lis­tan poh­dis­ke­luun niin, että vii­si mi­nuut­tia on jo
tun­nis­ta ku­lu­nut huk­kaan, vuo­sien ai­ka­na sii­tä ker­tyy 25 tun­tia, eli yli
vuo­ro­kau­si!

Entä jos kai­ken tä­män li­säk­si fluns­sa pää­see yl­lät­tä­mään joka kurs­sil­la,
ja ah­ke­ran klas­sik­ka­lai­sen on jä­tet­tä­vä kak­si 75 mi­nuu­tin oppi­tun­tia
vä­lis­tä?
15 * 18 * 5 min + 15 * 2 * 75 min = 3600 min = 60 h = 2,5 vuo­ro­kaut­ta
Yli­op­pi­las­ko­kei­den kyn­nyk­sel­lä tä­män ah­ke­ran klas­sik­ka­lai­sen
toi­vo­es­sa, että ma­ti­kas­ta oli­si vie­lä edes yksi ker­taus­kurs­si voin hä­nen
suu­rek­si ilok­seen to­de­ta että
3600 min / 75 min = 48 oppi­tun­tia eli hä­nel­lä on lu­ki­on ai­ka­na ku­lu­nut yli
kah­den ma­te­ma­tii­kan kurs­sin ver­ran ai­kaa lais­kot­te­luun!

Sii­ri Kou­to­la

“Klas­sik­ka­lais­ten sy­dä­met lyö­vät kou­lu­päi­vän ai­ka­na noin 15 120 000 ker­taa.”

Non So­lumMar­ras­kuu 2015 - Klas­sik­ka 75 vuot­ta28.10.2015