Nykyinen eläkeläinen, entinen äidinkielenopettaja Helka Nurmi työskenteli Klassikassa lähes neljännes vuosisadan ajan. -Vuonna 1967 minut nimitettiin suomen kielen lehtoriksi. Silloinen oppilaitos tunnettiin nimellä Kuopion klassillinen yhteislyseo. Suomen kielen opettajasta tuli parissa vuosikymmenessä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, eläkkeelle jäin Kuopion klassillisen lukion lehtorin virasta. Nurmi kertoo työskennelleensä ennen Klassikkaa kuusi vuotta silloisessa Kuopion tyttölyseossa, joka oli hieman laajempi kuin Klassikka. Klassikassa toimi pitkään kaksi koulua: peruskoulun yläaste ja lukio, kummallakin oma rehtorinsa, omat opettajansa.
Opin tuntemaan oppilaani käsialaa myöten, monia opetin jopa kahdeksan vuotta, Nurmi muistelee
-Rakastin työtäni. Erityisesti muistan koulun energisen ja valoisan ilmapiirin. Sekä koulu että yksittäinen luokka pursusi elämää, Nurmi kertoo.
Nurmi kertoo tuoneensa tunneilla esiin omia mielipiteitään alkuperäisistä suunnitelmistaan huolimatta. -Tunneilla tehtiin myös paljon työtä.
-Mieleeni on jäänyt tapaus, jossa jokin kokkolalainen hotelli oli lähettänyt eräälle koulun kiekkoilijalle reissuun unohtuneen kirjan, Ilmari Kiannon Punaisen viivan. Kirja tuli tarpeeseen lukion viimeistä käyvälle, kotimaisen kirjallisuuden kurssin suorittajalle.
Kultaisia muistoja Nurmella on muitakin. -Suomen jalkapallojoukkueeseen päässyt ja ulkomaille lähtenyt Leo Houtsonen sai luokkatovereiltaan runoja mukaansa hengenravinnoksi.
Luokanvalvojana saatoin ongelmatapauksissa ajaa jopa maalle oppilaideni kotiin.Kerran erään maalaistalon tytär toi äidiltään terveisenä hinkillisen vastapoikineen lehmän maitoa!
-Haluan myös mainita Siniset huulet, eli silloiset äidinkielenopettajat. Lainauksena sinihuulten kokouskirjasta (maaliskuu 1975) tavoitteita: ” 1) Pysyä hengissä pitkään ja laadukkaasti, 2) Siniset ajatukset, 3) Ylläpitää kulinaarisia ym. nautintoja, 4) Yllättää, yllättää, 5) Kirjata tunnelmia ja tuntoja, 6) Huolehtia, ettei ressi eikä rustraatio yllätä, ruumasta ei väliä, rapula vain ansaitusti, 7) Voittaa ja soittaa uudet yllättävät huasteet, 8) Istuttaa puu, puita, muuta.”
Nurmi pohtii uutista, jossa kerrottiin, miten väsyneitä, suorastaan
uupuneita, ennen kaikkea haluttomia oppilaat ja opiskelijat ovat. Hän kommentoi asiaa miehelleen: Kuinkahan tutkimus on tehty… Ei siinä ainakaan Klassikka ole mukana.
Klassikasta Nurmi kertoo kaipaavansa eniten energisyyttä, sekä sitä ’me teemme sen’-, ’me keksimme sen’-, ’me ratkaisemme sen’ -henkeä. Hän kertoo tämän hengen innostaneen myös opettajaa työssään ja kuuluneen moneen isoonkin luokkaan.
Entä miten arvostettu ja kokenut äidinkielenopettaja haluaisi onnitella 75-vuotiasta Klassikkaa? -Schola nostra – meidän koulumme. Toivon sen kehittyvän mahdollisuuksia luovana ja rajoja rikkovana, muutoshakuisena opinahjona.
Nykyklassikkalaiset, te olette nyt koulun kasvot. Tutustukaa toisiinne, jutelkaa keskenänne, kertokaa myös omasta koulusta, meidän koulustamme. Se on muistonakin voimavara.
Petra Komppula
Vivat Klassikka!
Non SolumMarraskuu 2015 - Klassikka 75 vuotta28.10.2015