Minkälaisella mielellä koeviikottoman jakson jälkeen?

Mielipide -Sara Komulainen-

Klas­si­kan vii­den­nes­sä ja tä­män vuo­den vii­mei­ses­sä jak­sos­sa tes­tat­tiin ”koe­vii­ko­ton­ta jak­soa”. Aluk­si idea kuu­los­ti mie­les­tä­ni si­nän­sä hy­väl­tä. Jos ajat­te­lee, niin op­pi­mi­sen luu­li­si pa­ra­ne­van, sil­lä kurs­sin nu­me­ro mää­räy­tyy koko jak­son ai­ka­na teh­dyis­tä töis­tä. Pak­ko myön­tää, että ai­na­kin mi­nul­la on ol­lut ta­pa­na lu­kea kurs­si­ko­kee­seen edel­li­se­nä il­ta­na ja sii­nä oli koko kurs­sin pa­nos­tus. Nyt piti miet­tiä, että mi­ten­käs sitä op­pi­mis­tyy­liä pi­täi­si muut­taa, kun edel­li­sen il­lan lu­ke­mi­sel­la ei kurs­sis­ta sel­vi­äi­si­kään.

Jak­son ide­a­na pu­hei­den mu­kaan oli se, että min­kään­lai­sia ko­kei­ta ei pi­det­täi­si. Arvo­sana an­net­tai­siin tun­ti­käyt­täy­ty­mi­sen, eri­lais­ten ryh­mä­töi­den ja esi­tel­mien avul­la. To­del­li­suu­des­sa asia ei ol­lut näin mus­ta­val­koi­nen. Ko­kei­ta oli joka viik­ko. Vaik­ka ne oli­vat pie­niä tes­te­jä, piti nii­hin sil­ti lu­kea. Pel­käl­lä tun­nil­la kuun­te­le­mi­sel­la ei niis­tä oli­si saa­nut kii­tet­tä­viä arvo­sa­no­ja. Edel­leen ha­lu­an sa­noa, että idea oli erit­täin hyvä si­nän­sä. Mut­ta on­gel­mak­si muo­dos­tui se, että ko­kei­ta oli jo­kai­ses­ta ai­nees­ta. Jos miet­tii, että op­pi­laal­la on jak­sos­sa 7 kurs­sia ja jo­kai­ses­ta kurs­sis­ta pie­niä tes­te­jä koko jak­son ajan, saat­toi yh­del­lä vii­kol­la olla jopa 5 eri­lais­ta tes­tiä.

On­han se ym­mär­ret­tä­vää, että jos­tain se nu­me­ro on an­net­ta­va, mut­ta mie­les­tä­ni mei­tä op­pi­lai­ta­kin pi­täi­si yrit­tää ym­mär­tää. Saa­tam­me olla kou­lus­sa aamu­kah­dek­sas­ta ilta­nel­jään ja sen jäl­keen me­nem­me ko­tiin te­ke­mään läk­sy­jä. Tämä ei kui­ten­kaan täs­sä jak­sos­sa ole riit­tä­nyt. Läk­sy­jen jäl­keen emme ole sul­ke­neet oppi­kir­jo­ja, vaan olem­me ryh­ty­neet lu­ke­maan tes­tei­hin.

Tämä jak­so saat­tai­si olla erit­täin toi­mi­va, jos kurs­se­ja oli­si ker­ral­la vain 3-4. Näin suu­rel­la mää­räl­lä kaik­kia asi­oi­ta ei vain pys­ty hoi­ta­maan niin hy­vin kuin ha­lu­ai­si. Jos­tain on luo­vut­ta­va, ja suu­rim­mal­le osal­le se on täl­lä het­kel­lä ol­lut omat har­ras­tuk­set ja va­paa-aika. Ei ole ke­nel­le­kään mu­ka­vaa luo­pua joka päi­vä jos­tai­kin, mis­tä naut­tii, vain sen ta­kia, että opet­ta­jat osai­si­vat an­taa oi­ke­an arvo­sa­nan. Arvo­sana pi­täi­si yrit­tää an­taa jol­la­kin eri kei­nol­la, esim. juu­ri tun­ti­käyt­täy­ty­mi­sel­lä.

Ko­kei­ta ei kui­ten­kaan ole ol­lut ai­van kai­kis­sa ai­neis­sa. Esi­mer­kik­si äi­din­kie­les­sä koe­päi­vän ni­mek­si oli an­net­tu ”tee­ma­päi­vä”. Tee­ma­päi­vä­nä kä­vim­me kä­ve­le­mäs­sä kau­pun­kia ym­pä­ri ja otim­me ku­via kuo­pi­o­lais­ten kir­jai­li­joi­den muis­to­merk­kien kans­sa. Teh­tä­vik­si saim­me esim. pu­hei­den pi­tä­mis­tä ja mo­no­lo­gien har­joit­te­lua. Kurs­si­arvo­sana muo­dos­tuu tee­ma­päi­vän teh­tä­vien li­säk­si kurs­sin ai­ka­na teh­dyis­tä es­seis­tä ja teks­ti­tai­don­vas­tauk­sis­ta.


Pa­ras­ta­han ”koe­vii­kot­to­mas­sa” jak­sos­sa on ol­lut se, että se ei ole ol­lut lä­hel­lä­kään koe­vii­ko­ton­ta. Mel­kein jo­kai­ses­ta ai­nees­ta on ol­lut pie­niä tes­te­jä, mut­ta se ei il­mei­ses­ti ole opet­ta­jil­le riit­tä­nyt. Koe­vii­kol­le on sil­ti jä­tet­ty tes­ti, joka jois­sain ta­pauk­sis­sa saat­taa olla jopa laa­jem­pi kuin ko­keet koe­vii­koil­la nor­maa­lis­ti. Ha­lu­an sa­noa, että me op­pi­laat­kin olem­me vain ih­mi­siä. Opet­ta­jat ei­vät ehkä ym­mär­rä, mi­ten rank­ka tämä jak­so on meil­le oi­ke­as­ti ol­lut. Emme va­li­ta tur­has­ta, sil­lä ei oi­ke­as­ti ole mu­ka­vaa, että elä­mäs­sä ei ole ai­kaa muul­le kuin kou­lul­le.

Teks­ti­ni tar­koi­tus ei ole hauk­kua tätä jak­soa. Sen tar­koi­tus on ker­toa, kuin­ka tämä jak­so voi­si oi­ke­as­ti toi­mia, jos muu­tok­sia teh­täi­siin. Jak­son idea kui­ten­kin on saa­da op­pi­mi­seen vaih­te­lua ja tes­ta­ta eri­lai­sia ope­tus- sekä op­pi­mis­me­ne­tel­miä.

Sara Ko­mu­lai­nen 14C

Non So­lumKe­vät 201625.4.2016