Mitä opiskelijakunnanhallitus oikein tekee?

Veera Kärkkäinen opiskelijakunnan puheenjohtaja

Meil­lä Klas­si­kas­sa toi­mii ah­ke­ra ja tii­vis opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus, joka koos­tuu 11 hen­ki­lös­tä. Jo­kai­sel­la heis­tä on oma teh­tä­vän­sä esim. pu­heen­joh­ta­ja­na, edun­val­von­ta­vas­taa­va­na tai ra­has­ton­hoi­ta­ja­na. Li­sää hal­li­tuk­sen jä­se­nis­tä ja hei­dän teh­tä­vis­tään voit kat­soa kou­lum­me net­ti­sivuilta hal­li­tuk­sen omas­ta lo­ke­ros­ta.

Hal­li­tus ko­koon­tuu noin joka toi­nen viik­ko tun­nin ker­ral­laan. He päät­tä­vät opis­ke­li­joi­ta kos­ke­vis­ta asi­ois­ta ja yrit­tä­vät pi­ris­tää kou­lum­me ilma­pii­riä. Ehkä nä­ky­vim­pä­nä toi­min­ta­na moni ko­kee eri­lai­set ta­pah­tu­mat. Esi­mer­kik­si lii­kun­ta- ja har­ras­te­päi­vät ovat hal­li­tuk­sen jär­jes­tä­miä ta­pah­tu­mia, joi­hin opis­ke­li­jat sit­ten il­moit­tau­tu­vat. Näi­den li­säk­si hal­li­tus osal­lis­tuu mui­den ta­pah­tu­mien jär­jes­tä­mi­seen mm. vas­taa­mal­la tar­joi­luis­ta. Vii­mei­sim­mäk­si hal­li­tus tar­jo­si vap­pu­juh­las­sa munk­ke­ja ja si­maa, nam!

Kui­ten­kin hal­li­tuk­sen kä­den­jäl­ki nä­kyy muu­al­la­kin kuin ta­pah­tu­mis­sa. Esi­mer­kik­si ak­vaa­ri­os­ta löy­dät­te soh­van, jon­ka hal­li­tus osti sin­ne. Sekä vä­lil­lä käy­tös­sä ole­va Wii –lai­te on hal­li­tuk­sen kus­tan­ta­ma.

Myös kier­rä­tys on ol­lut yh­te­nä ai­hee­na hal­li­tuk­ses­sa tänä ke­vää­nä. Yh­teyt­tä on otet­tu mm. Kal­la­ve­den lu­ki­oon, ta­lon­mie­hel­le sekä jäte­huol­los­ta ja sii­vo­a­mi­ses­ta vas­taa­vaan yri­tyk­seen tar­koi­tuk­se­na saa­da toi­mi­vam­pi jäte­huol­to opis­ke­li­joi­den käyt­töön. Oli­si hyvä, että opis­ke­li­jat voi­si­vat eväi­tä syö­des­sään heit­tää mm. ba­naa­nin kuo­ret bio­jät­tee­seen eikä kaik­kia ros­kia tar­vit­si­si syy­tää sa­maan ros­kik­seen. Asia on siis lai­tet­tu vi­reil­le ja toi­vo­taan, että se myös ete­nee.

Au­laan, pul­jun eteen, on kui­ten­kin jo il­mes­ty­nyt pul­lon­kier­rä­tys­pis­te. Sin­ne opis­ke­li­jat saa­vat siis lait­taa tyh­jät pul­lon­sa, jon­ka hal­li­tus käy tyh­jen­tä­mäs­sä. Sii­tä tu­le­vat ra­hat käy­te­tään taas ta­kai­sin opis­ke­li­joi­hin. Syk­syl­lä oli­si tar­koi­tuk­se­na tuo­da kah­via il­mai­sek­si opis­ke­li­joil­le, mi­kä­li pul­lon­kier­rä­tys­pis­te al­kaa tuot­ta­maan tu­los­ta. Ky­syim­me­kin muu­ta­mal­ta opis­ke­li­jal­ta ovat­ko he huo­man­neet tä­män ja jo­kai­nen ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta sa­noi huo­man­neen­sa. Kui­ten­kin vain muu­ta­ma oli käyt­tä­nyt sitä, sil­lä muil­la ei ole ol­lut pa­lau­tet­ta­via pul­lo­ja.

Mut­ta tär­keim­pä­nä asi­a­na hal­li­tuk­sel­la on edun­val­von­ta. Sen tu­lee siis kat­soa ja pi­tää huo­li, että opis­ke­li­joil­la on hyvä olla kou­lus­sam­me. Hal­li­tus on kiin­nit­tä­nyt huo­mi­o­ta mm. tyt­tö­jen ves­san pit­kiin jo­noi­hin ja opet­ta­jien tasa­puo­li­suu­teen. Pu­het­ta on he­rät­tä­nyt var­sin­kin tämä ”ko­kee­ton jak­so”, mis­sä opis­ke­li­jat pää­si­vät tu­tus­tu­maan tee­ma­viik­koon. Hal­li­tus on kuul­lut täs­sä asi­as­sa mui­ta opis­ke­li­joi­ta ja koon­nut yh­tei­sen mie­li­pi­teen jak­sos­ta, joka on lu­et­tu kai­kil­le opet­ta­jil­le sekä toi­mi­te­taan kir­jal­li­se­na reh­to­ril­le. Teks­ti on näh­tä­vis­sä täs­sä:

Koe­vii­ko­ton jak­so

Hal­li­tuk­sel­la, joka on kuun­nel­lut opis­ke­li­ja­kun­taa, on yh­te­näi­nen kan­ta koe­vii­kot­to­maan jak­soon.

Hal­li­tuk­sen mu­kaan koe­vii­kot­to­man jak­son to­teu­tus on epä­on­nis­tu­nut täy­sin. Työ­mää­rä, mitä kurs­sin ai­ka­na tu­lee, on ai­van lii­an suu­ri. Opis­ke­li­joil­la ei yk­sin­ker­tai­ses­ti rii­tä aika kaik­kien pa­kol­lis­ten teh­tä­vien te­ke­mi­seen. Opis­ke­li­joil­la tu­lee olla myös omaa ai­kaa. Mo­nil­la opis­ke­li­joil­la on pal­jon kou­lun ulko­puo­li­sia vält­tä­mät­tö­miä asi­oi­ta, jot­ka hei­dän tu­lee myös hoi­taa. Opis­ke­li­ja jou­tuu pri­o­ri­soi­maan kou­lu­teh­tä­vän­sä, täs­sä ta­pauk­ses­sa jon­kun oppi­ai­neen opis­ke­lu kär­sii. Esi­mer­kik­si kak­kos­vuo­den ke­vääl­lä, mo­net kurs­sit mitä opis­ke­li­jat käy­vät ovat nii­tä ai­nei­ta, joi­ta opis­ke­li­jat kir­joit­ta­vat. Näi­hin kurs­sei­hin tu­li­si pys­tyä pa­nos­ta­maan 100%. Osa ai­neis­ta kui­ten­kin toi­mii. Esi­mer­kik­si Rit­van pi­tä­mät his­to­ri­an kurs­sit ovat saa­net eri­tyis­kii­tos­ta opis­ke­li­joil­ta. Myös Mar­jan pi­tä­mät bi­o­lo­gi­an kurs­sit toi­mi­vat erit­täin hy­vin. Äi­din­kie­les­sä koe­vii­ko­ton jak­so toi­mii myös hy­vin.”

Mi­kä­li si­nul­la on ide­oi­ta esi­mer­kik­si uu­sis­ta ta­pah­tu­mis­ta tai jos­ta­kin yh­teis­hen­keä nos­tat­ta­vas­ta vi­rik­kees­tä, ota yh­teyt­tä hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­jaan Vee­ra Kärk­käi­seen, 050-3491160

Non So­lumKe­vät 201625.4.2016