Liitutaulu ja kalvoja
Kun aloitin Musiikkilukion historian ja yhteiskuntaopin tuntiopettajana yli 37 vuotta sitten, ei kurssimuotoisesta lukiosta eikä tietokoneista ollut aavistustakaan. Ylioppilaskirjoitukset kirjoitettiin käsin ruutupaperille ja opettaja heijasti kalvoja piirtoheittimelle tai kirjoitti ydinasiat liitutaululle.
Tärkeintä on sisältö ja tietoperusta
Nyt joskus tuntuu, että olemme enemmän teknikoita kuin opettajia. Uusi sähköinen ylioppilaskirjoitus edellyttää vahvaa tietotekniikan osaamista sekä opettajilta että oppilailta, vaikka oleellista on kuitenkin sisältö ja tietoperusta.
Sama lukujärjestys koko lukuvuoden
Ensimmäisinä opetusvuosinani opetin kahdesta kolmeen viikkotuntia historiaa kullekin luokalle syyskuusta toukokuuhun. Lukujärjestys ei muuttunut eivätkä juuri opetusmetoditkaan. Opettaja luennoi ja oppilaat kirjoittuivat käsin muistiinpanot. Tunnit kestivät vain 45 minuuttia.
Jos et tiedä menneisyyttä, et voi ymmärtää tätä päivää.
Historia ja yhteiskuntaoppi eriytyivät omiksi oppiaineiksi ja lakitieto tuli valinnaiseksi oppiaineeksi. Samalla painopiste siirtyi historiasta yhteiskuntaoppiin. Yhteiskunnallisten asioiden ymmärrys on välttämätöntä, mutta yhtä tärkeää on mielestäni myös historian tuntemus. Jos et tiedä menneisyyttä, et voi ymmärtää tätä päivää.
Työtavat monipuolistuvat
Uusi kurssimuotoinen lukio ja 75 minuutin opetustuokiot mahdollistivat monipuolisemmat tavat opiskella. Tietotekniikan kehittyminen antoi avaimet aktiiviseen tiedonhakuun myös oppituntien aikana. Historian ilmiöitä tutkittiin yhdessä opettajan ja oppilaiden kanssa ryhmätöissä ja esitelmissä. Monta uutta asiaa opinkin monipuolisista ja hyvin tehdyistä oppilastöistä.
Ainereaalin aikaan
Suurin muutos on kuitenkin tapahtunut ylioppilaskirjoituksissa, kun siirryttiin ainereaaliin. Nyt esimerkiksi historian ja yhteiskuntaopin kysymykset vaativat yhä enemmän omaa näkemystä ja soveltamisen taitoja. Ulkoluvulla ei enää pärjää, vaan laajat, monisivuiset aineistot vaativat kykyä erottaa oleellinen epäoleellisesta. Samalla kun ylioppilaskokeiden kysymykset aineistoineen laajenivat eivätkä kysymykset mahtuneet enää yhdelle arkille, nousi vaatimustaso. Esimerkiksi kevään 2017 ylioppilaskirjoituksissa oli osattava tulkita Esko Ahon ja Paavo Lipposen videokeskustelua.
Avainsanoina aktiivisuus, tiedonhalu ja kriittisyys
Minulla on ollut iloa opettaa aktiivisia, tiedonhaluisia ja kriittisiä nuoria. Tunneilla käydyt keskustelut ovat avartaneet yhteiskunnallisia ilmiöitä urheilusta politiikkaan. Toivon, että sama vire jatkuu.
Non SolumKevät 201720.3.2017