“Se oli siinä!” on lausahdus, jota on tullut siteerattua abivuonna mitä moninaisimmissa asiayhteyksissä. Nyt lakkiaisten kolkutellessa ovella tämä lausahdus on ajankohtaisempi kuin koskaan aiemmin. Kolme vuotta kestänyt lukiotaival on tullut päätökseensä.
Lakkiaisia edeltävät kuukaudet ovat poikenneet siitä arjesta, johon lukiolaiset ehtivät tottua kolmen lukiovuoden kuluessa. Monilla arkinen koulutöiden parissa puurtaminen on vaihtunut lepoon, kun taas osa on käyttänyt vapautuneen ajan töissä käymiseen tai vaikkapa valintakokeisiin valmistautumiseen. Vaikka töitä ei olisikaan kirjoitusten jälkeen tullut tehtyä, ei henkisesti aika ole ollut pelkkää lepoa, kun yo-kirjoitusten ja yhteishaun tuloksia on odotettu kiihkeästi. Näiltä osin joillakin todellinen rentoutuminen onkin alkanut vasta yo-tulosten saavuttua 16.5. ja opiskelupaikan varmistuttua muutamaa päivää myöhemmin.
Ylioppilaskirjoitusten jälkeinen lepo on tarjonnut mahdollisuuden miettiä, mitä kaikkea lukiosta oikein jäi käteen. Vaikka osa kursseilla opitusta materiaalista onkin saattanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ovat abiturientit siitä huolimatta nyt valmistumisen hetkellä tiedoiltaan ja yleissivistykseltään rikkaampia kuin yläkoulun päättyessä kolme vuotta aiemmin. Mielestäni lukio onkin onnistunut hyvin sen yleissivistävässä tavoitteessa, ja katson esimerkiksi filosofian, biologian ja latinan kurssien käymisen sivistäneen minua, vaikka en kyseisiä aineita kirjoittanutkaan. Tiedon lisäksi kurssit ovat opettaneet myös erilaisia taitoja, ja henkilökohtaisesti katson esimerkiksi matematiikan ja fysiikan opiskelemisen kehittäneen ongelmanratkaisutaitoa ja loogista päättelyä sekä vaikuttaneen siihen, kuinka ajattelen.
Kun lukio-opiskelua tarkastellaan kokonaisuutena, tulee mieleeni kaikki kolmen vuoden aikana tapahtunut ahertaminen niin oppitunneilla kuin kotonakin. Lukion kuluessa onkin tullut käytettyä lukemattomia tunteja kirjoittamiseen, lukemiseen sekä laskemiseen, ja välillä tiiviin päättöviikon ohjelman takia näitä hommia on tullut tehtyä yömyöhään asti. Etenkin yo-kirjoituksiin valmistautuminen sisälsi runsaasti ahertamista ja ennen kevään kirjoituksia vietetyssä lukulomassa korostui enemmän luku kuin loma. Kaiken raadannan vastapainoksi myös lepoa on ollut mukavasti, ja muistelenkin lämmöllä Wanhojen tanssien, penkkareiden ja abiristeilyn kaltaisia tapahtumia, jotka ovat tarjonneet vaihtelua lukioarkeen. Kokonaisuutta tarkastellessa katsonkin, että lukio on opettanut sekä tekemään kovasti töitä että myös lepäämään kunnolla raskaan uurastuksen jälkeen. Yläkouluun verrattuna lukiossa opiskeleminen on ollut myös verrattain itsenäistä, joten itsenäisen opiskelun vaatimat taidotkin ovat kehittyneet lukion kuluessa.
Sen lisäksi, että lukiokurssit ovat opettaneet paljon, myös kaikki muu lukioon liittyvä toiminta on kasvattanut abiturientteja ihmisinä. Henkilökohtaisesti katsonkin kurssien lisäksi lukuisten muiden lukioajan aktiviteettien, kuten abivideon tekemisen, opiskelijakunnan hallituksessa toimimisen ja Non Solumiin kirjoittamisen sekä opettaneen minulle hyödyllisiä taitoja että myös tarjonneen minulle hienoja kokemuksia. Esimerkiksi abivideon kautta olen saanut kokemusta projektin pyörittämisestä, ja opiskelijakunnan hallituksessa toimiminen taas on opettanut minulle, kuinka yhteisiä asioita hoidetaan tehokkaasti sujuvalla työnjaolla. Olenkin kiitollinen abivideon tekemiseen käytetyistä kuukausista sekä ajastani Kuopion klassillisen lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana.
Uuden tiedon ja uusien taitojen oppimisen lisäksi kuluneiden kolmen vuoden aikana Klassikan abiturientit ovat tutustuneet lukuisiin uusiin ihmisiin. Vuosien kuluessa uusia kaveriporukoita on muodostunut, kun eri yläkouluista tulleet ihmiset ovat tutustuneet toisiinsa. Edellä mainittujen virallisempien tapahtumien lisäksi omalla kohdallani muistoihini jäävätkin lukuisat kaveriporukan kesken tapahtuneet aktiviteetit aina pingisturnauksista saunailtoihin ja ruokapöydässä käydyistä tiukoista väittelyistä kesäisiin lentopallopeleihin.
Nyt valmistumisen hetkellä kolmen lukiovuoden ajan yhdessä toiminut porukka hajoaa ja kukin lähtee omalle polulleen. Osa abiturienteista aloittaa ensi syksynä opinnot mahdollisesti uudessa kaupungissa, osa jää pitämään välivuotta, osa aloittaa kesällä varusmiespalveluksen suorittamisen ja osa tekee lukuisia muita asioita. Riippumatta siitä, mille polulle kukakin lähtee, on nyt joka tapauksessa kuitenkin muutoksen aika. Olen kiitollinen kuluneista kolmesta lukiovuodesta, niihin sisältyvistä muistoista ja Klassikasta kouluna. Nyt on kuitenkin tullut aika avata uusi sivu elämässä ja siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Se oli siinä!
Non Solum Kevät 2023Kesä on täällä taas!3.6.2023