Kevät saapuu ja taas yksi ikäluokka jättää Klassikan käytävät ja luokkahuoneet taakseen. Ainakin me jutun kirjoittajat olemme kokeneet lukiossa paljon enemmän asioita kuin mitä olisimme koskaan osanneet odottaa. Sitä vain ajatteli tulevansa opiskelemaan kolmeksi vuodeksi eikä mitään sen kummempaa, lukio kuvautui ikään kuin pakollisena välietappina ennen kuin pääsee tavoittelemaan itselle merkityksellisiä asioita. Yllätykseksemme merkityksellisyyttä löytyi jo tästä hetkestä. Nyt on tullut aika tiivistää nämä lukiovuodet, tässä kahden abin kiitos Klassikalle.
Ensimmäinen vuosi oli oman paikan löytämistä, toinen meistä haki vuoden aikana jopa amikseen ensihoitajaksi. Myös kaveriporukat ja ihmissuhteet hakivat muotoaan. Ylipäätään oli kyse lukioelämään ja -opiskeluun totuttelusta: kaikki oppimateriaalit, opettajat ja koulun tilat eivät olleet vielä aivan tuttuja. Vuodesta selvittiin kuitenkin kunnialla ja molemmat jatkoimme lukiossa. Mieleen jäi tiimijakso, jossa tutustui omaan luokkaansa paremmin ja sai ensimmäisen maistiaisen Klassikan hengestä.
Toinen vuosi oli siinä mielessä lukion paras, että kaikki oli jo tuttua ja turvallista mutta toisaalta lukion loppuminen ja yo-kirjoituksiin lukemisen stressaaminen ei vielä ollut ajankohtaista. Vuoteen mahtui paljon, sillä korona asetti haasteita esimerkin vanhojen tanssien järjestämiselle. Ylipäätään koronalta suojautuminen väritti lukioaikaamme paljon ja maskeihin sai tottua jo ensimmäisestä vuodesta lähtien. Vanhat järjestyivät lopulta melko normaalisti, niitä ainoastaan siirrettiin huhtikuulle.
Abivuonna koronatilanne oli rauhoittunut sen verran, että maskin käyttö muuttui vapaammaksi. Penkkarit saatiin järjestettyä normaalisti, halukkaat pääsivät abiristeilylle eikä kirjoituksiin liittynyt juurikaan koronastressiä. Me kaksi myös osallistuimme kurssille, joka päättyi opintomatkaan Roomassa, mikä kuvastaa sitä miten kansainväliset projektit jatkuivat koronan jälkeen normaalisti. Meille Rooman matka oli monella tapaa lukion huipentuma.
Ylipäätään lukioajan jättäminen taakse tuntuu hyvin haikealta, koska taakseen jättää opintojen lisäksi tärkeitä muistoja, hetkiä ja ihmisiä. Toisaalta klassikkalainen on aina klassikkalainen – Klassikan henki ja lukion aikana opitut taidot pysyvät meissä aina. Meille oli tärkeää ainakin esiintymistaitojen hiominen, lukion yleissivistävyys, jonka kautta omat kiinnostuksen kohteet selkiytyivät sekä lähdekritiikki ja medialukutaito, jotka olemme oikeasti huomanneet arkielämässä välttämättömiksi. Taitoja oli helppo oppia, koska huonoa tai epäpätevää opettajaa on tosi vaikea löytää Klassikasta. Opotkin ovat olleet loistavia, ja heitä tuntuu oikeasti kiinnostavan meidän opiskelijoiden hyvinvointi. Olemme myös kiitollisia, että lukujärjestyksen sai rakentaa itse, koska silloin sai valita juuri ne opettajat ketkä parhaiten sopivat omaan tyyliin oppia.
Lukioaikana koimme, että Klassikan henki muodosti klassikkalaisuuden ytimen, ja toivommekin tiettyjen piirteiden säilyvän lukiossa vielä meidän vuosiluokan jälkeenkin. Aktiivinen osallistuminen koulun toimintaan esimerkiksi OPKH:n tai tämän lehden kautta kannattelee koulua, ja usein yksikin aktiivinen jäsen voi saada paljon aikaan ja madaltaa muille kynnystä osallistua. Meille Klassikan henki on merkinnyt myös reiluutta sekä opettajia että muita opiskelijoita kohtaan, suvaitsevaisuutta, kaikkien mukaan ottamista ja tervettä, leikkimielistä ylemmyydentuntoa Kuopion muita lukioita kohtaan. Perinteiden vaaliminen ja yhteisöllisyys on ollut tärkeää, ja toivommekin että tulevatkin vuosiluokat ovat ylpeästi klassikkalaisia.
Ennen kaikkea neuvomme, että lukio menee tosi nopeasti ja siitä kannattaa siksi nauttia. Aika varhaisessa vaiheessa tajusimme lukion loppuvan pian – taisimme kakkosen talvella jo ensimmäistä kertaa voivotella, että on enää puolitoista vuotta jäljellä. Meille molemmille koulu, sen tarjoama arki ja rytmi, on ollut tosi tärkeää. Onneksi aloitimme henkisen valmistautumisen lukioajoista luopumiseen ajoissa. Asian täysivaltainen kieltäminen mielen puolustuskeinona on tosin ehkä päällä edelleen, ehkä totuus iskee sitten lakki kädessä.
Lukio on ollut tärkeä itsessään, mutta tarjonnut myös pohjan paljolle muulle. Ainakin me olemme oppineet ottamaan koulun vähemmän vakavasti, ja liika tunnollisuus on lukiovuosien aikana karissut. Tulimme molemmat sisään yli 9,7 keskiarvolla, mutta aika äkkiä unohtui arvosanakeskeisyys, sillä se ei ollut lukiokursseilla olennaista. Opinnot on mieltänyt Klassikan moton mukaisesti enemmän itseä ja elämää kuin koulua varten, ja opettajat ovat olleet mukana luomassa tätä ilmapiiriä. Lukion aikana on oppinut tuntemaan itsensä aiempaa paremmin, ja tuli pohdittua paljon myös elämää suurempia filosofisia kysymyksiä.
Erityisesti lukion aikana on tutustunut uusiin ihmisiin ja saanut uusia, elinikäisiäkin ystäviä – me jutun kirjoittajatkin ystävystyimme kunnolla vasta lukiossa, vaikka olemme muuten kulkeneet samoja polkuja jo reilu kymmenen vuotta. Opintoihin liittyvän epämukavuuden tai stressin keskellä kannattaakin nojautua kavereihin, esimerkiksi yo-kirjoituksiin lukeminen oli ainakin meidän mielestämme hauskempaa yhdessä ja sitä kautta toi tehokasta vaihtelua yksin lukemiseen.
Kaiken kaikkiaan nämä ovat olleet tähänastisen elämän kolme parasta vuotta. Harmitus siitä, että pitää lähteä on suuri, mutta onneksi Klassikka on kuitenkin paikka, jonne voi aina palata. Sitä se on ennen kaikkea siellä olevien ihmisten ansiosta, jotka tekevät Klassikasta Klassikan. Kaikkia jää ikävä. Nyt on aika jokaisen jahdata omia unelmiaan, mutta ainakin meidän on vaikea kuvitella, että mikään muu lukio olisi valmistanut siihen paremmin. Kiitos kaikesta ja onnea kaikille abeille, oli valmistuminen sitten edessä nyt tai ensi lukuvuonna!
Non Solum Kevät 2023Kesä on täällä taas!3.6.2023