Krissen muistoja vuosien varrelta
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/mcx/2023-07/Krisse-252x278.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/mcx/2023-07/Krisse-522x576.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/mcx/2023-07/Krisse-792x875.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/mcx/2023-07/Krisse-1062x1173.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/mcx/2023-07/Krisse.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
![](http://klassikka.fi/lehti/wp-content/uploads/sites/3/zine-resize/mcx/2023-07/Krisse-w252h280c0-9a2a513e.jpg)
Krisse nautiskelee juhlakakustaan
Minua pyydettiin kertomaan, perustuen lähes 40-vuotiseen opettajanuraani, millaista oli koulussa ns. ”dinosaurusten aikaan”. Tulin Kuopion kaupungin palvelukseen 1988 oltuani jo vuosia opettajana Etelä-Suomessa.
Nuorena halusin pelastaa maailman. Ajauduin sitä kautta matemaattisten aineiden opettajaksi, tätä pelastamistahan voi tehdä myös vanhempana. Opiskeluni aikaan Suomessa yleistyi mm. kasvissyönti ja ympäristön tilaan alettiin kiinnittää enemmän huomiota. Esimerkiksi Koijärven tapahtumista on kulunut jo 40 vuotta ja Forssan Koijärvi on nyt lintujen tarkkailupaikka eikä aikoinaan suunniteltu järven kuivattaminen toteutunut. Ympäristön tila ja ilmastonmuutos herättävät nykyään valveutuneita nuoria ajattelemaan asioita tarkemmin.
Koululaitoksessa on tapahtunut paljon tekniikkaan liittyviä muutoksia opettajanurani aikana. Nykyään opiskelija voi näppärästi tuottaa videomateriaalia opettajan antamasta aiheesta. Aikaisemmin filmien katsominen edellytti, että luokkaan tuotiin kuvaputkella varustettu painava televisio, jolla katsottiin video kasetilta. Itsetehdyt videot olivat paljon harvinaisempia. Luokissa oli harvoin oma televisio, koko koulussa saattoi olla vain muutama varattava kappale. Videokameroita koulussa oli yleensä yksi ja videon editointi oli vaikeaa. Yleensä katsottiinkin valmiita opetusvideoita.
Kemian tunneilla, esim. työkursseilla, Kuopion koulut tekivät vierailuja Kuopion yliopiston kemian laitokselle, jossa oli mahdollisuus käyttää yliopiston mittauslaitteita (esim. IR, AAS, GC), joihin kouluissa ei ole varaa. Tämä ilo kuitenkin loppui, kun Kuopion yliopisto muuttui Itä-Suomen yliopistoksi ja kemian laitos siirtyi Joensuuhun.
Tietokoneiden yleistyttyä 90-luvulla, ne olivat putkinäytöllä varustettuja pöytäkoneita, ja niitä oli vain ATK-luokassa tai pari yksilöä jossain luokan sivupöydällä. Tulostaminen tehtiin koneeseen liitetyllä tulostimella, verkkotulostimista ei vielä paljon tiedetty. Fysiikan luokissa oli toki mittavälineitä, mutta työselostukset taulukoineen ja kuvaajineen tehtiin käsin, kun ei ollut tekstinkäsittely– ja mittausohjelmia. Laskut tehtiin funktiolaskimilla, joita sai ratkaisemaan yhtälöitä vain itse ohjelmoimalla
Internetistä ja www-sivuista saimme nauttia 1990-luvulta lähtien kodeissa ja kouluissa – tosin ei heti langattomina. Wilma tuli kouluihin vuonna 2000. Koulumme fysiikan ryhmiä kävi 2000-luvun alussa tutustumassa Sveitsin ja Ranskan rajalla sijaitsevaan Cerniin, hiukkasfysiikan tutkimuskeskukseen, jossa alun perin keksittiin idea webin käytöstä tutkijoiden yhteydenpitovälineeksi. Nykyään Cernin matkat ovat liian kalliita ja eri tutkimuslaitosten tuottama videomateriaali on niin hyvää ja ajankohtaista, että matkoille ei enää ole vastaavaa tarvetta. Webin syntymä helpotti paljon tiedonhankintaa ja tiedonjakamista. Aikaisemmin tiedonhankinta edellytti fyysisesti raskaita kirjastoissa käyntejä kirjojen raahaamisineen ja lähdemateriaalia oli huomattavasti vähemmin saatavilla. Web loi myös some – maailman.
Klassikka on kaiken aikaan pysynyt hyvin mukana opetuksen ja opetustekniikan kehityksessä.
Non SolumKesäkuu 201910.5.2019