Elämän nollakohdassa, syntyessämme, olemme kuin funktion vakiotekijä, joka hetkellisesti määrittää oman elämänsä arvot ja toimintatavat. Heti lähtiessämme liikkumaan pitkin elämänkulun x-akselia, määrittävät funktion muuttujatekijät lähtökohtaisesti kaiken meihin liittyvän.
Valistuksen aikakauden yksi mullistavimmista tiedemiehistä, englantilainen luonnontieteilijä Charles Darwin (1809-1882) käsittelee kirjassaan Lajien synty (1859) ympäristön vaikutusta eliölajien fysiologiaan sekä toimintamalleihin. Tutkittuaan eliölajeja Tyynellä valtamerellä sijaitsevilla Galapagos-saarilla useiden vuosien ajan, hän tuli siihen lopputulokseen, että eliölajeissa tapahtui sekä ulkomuotoon, että elimistöön liittyviä muutoksia, jotta nämä olisivat optimoituja elämään tuon hetkisessä ympäristössä. Tämä aate tunnetaan nykyään evoluutioteoriana.
Darwinin mukaan kaikki lajit lisääntyisivät lakkaamatta, mikäli tätä eivät rajoittaisi ulkoiset tekijät, kuten ravinnonsaanti, petoeläimet ja elintila. Hän teki johtopäätöksen, että lajien täytyy muunnella, eli muuttua ominaisuuksiltaan perinnöllisesti muun muassa ollakseen vaikeampia joutua syödyksi, voidakseen saada ravintoa useammista lähteistä sekä voidakseen elää alueen ilmastossa pidempään.
Ne eliölajien muodot, jotka ominaisuuksiensa takia jäivät lopulta muiden saaliiksi heikon puolustautumiskykynsä takia, ilman ravintoa ilmaston muuttuessa ja ilman pesimispaikkaa ahtauden vuoksi lisääntyivät vain vähemmän ja vähemmän ja lopulta kuolivat kokonaan pois. Tätä Darwin nimitti luonnonvalinnaksi.
Kuinka ympäristö vaikuttaa meidän omaan lajiimme ja sen yksilöihin? Heti tultuamme limaisena ja verisenä tähän maailmaan, näemme, kuulemme ja haistamme ympäristömme. Teemme havaintoja siitä, mitä ympärillämme tapahtuu. Useimmiten näemme vanhempamme, joskus kätilön. Emme tiedä yhtään mitä teemme. Tiedämme olevamme elossa, muttemme osaa pukea sitä ajatuksiksi. Tajuamme voivamme hengittää. Huudamme. Vietettyämme sairaalassa jonkin aikaa, meidät viedään kotiin. Tuona hetkenä kaikki muuttuu.
Jokainen koti on erilainen. Jotkut saavat osakseen rakkautta ja huolenpitoa, jotkut jätetään heitteille. Jonkun koti on asuntomessualueella, toisen koti pahamaineisessa lähiössä. Lapsuudessamme opimme oikean ja väärän merkityksen, sekä välttämättömiä taitoja, kuten puhekyky, käveleminen sekä muiden huomioonottaminen. Näiden opettamisesta vastaavat meistä riippumattomat tahot, kuten vanhempamme ja päiväkodin hoitajat.
Meitä ympäröivät ihmiset eli sosiaalinen ympäristö, opettavat meille, kuinka tulisi toimia eri tilanteissa. Tarkkailemme mitä muut tekevät; istuvatko vai seisovatko he, tervehtivätkö he kaveriaan, mihin aikaan he syövät aamupalaa. He muokkaavat myös kuvaa itsestämme; olenko pitkä vai lyhyt, olenko nopea juoksemaan, nauranko paljon. Tämä toteutuu vertailukohtien saamisella tietäen millaisia muut ovat, sekä muiden antamalla palautteella. Yksilö voi oppia suhteestaan muuhun maailmaan, jos ja vain jos hän tietää, millainen muu maailma on. Paikka, jossa olemme, on toinen merkittävä tekijä itsetuntemuksemme ja maailmankuvamme muodostumisessa. Onko kotini ulkopuolella turvallista? Mikä on täällä sallittua tekemistä ja mikä ei? Ympäristö voi siis määrittää tapamme nähdä maailman, fyysisen toimintakykymme, oikeutemme ja monia muita asioita, jotka muokkaavat identiteettiämme.
Valtiot ovat äärimmäinen esimerkki fyysisestä ympäristöstä. Aiheesta kirjoittaa entinen poliitikko ja nykyään työeläkevakuuttajien edunvalvontajärjestön toimitusjohtajan virassa toimiva Suvi-Anne Siimes Helsingin Sanomat-lehdessä 22.1.2019 julkaistussa kolumnissa. Hänen mukaansa valtioilla on etuja, jotka perustuvat jatkuvuuteen, sekä valtion ydinalueen ja sen keskeisimpien arvojen turvaamiseen. Hän pohti myöskin valtioiden välisiä suhteita ja niiden yhteisiä pelisääntöjä.
Valtioilla tarkoitetaan ihmisyhdyskuntaa, joka käyttää omintakeista ja pysyvää valtaa tietyllä alueella. Valtiot määrittävät vahvasti yksilön oikeudet, yleisen elintason, sekä ympäristön poliittisen tilanteen. Jokin toiminta voi olla täysin sallittua ja jopa odotettua tässä, mutta kymmenen kilometrin päässä siitä saa kuolemanrangaistuksen. Tässä joudun kerjäämään, mutta mailin päässä olisin oikeutettu saamaan perustukea. Täällä olen keskellä sotaa, mutta tuon meren toissapuolen olisin turvassa. On omituista, että keskelle aavikkoa pystytetty rajapaalu voi merkitä eroa vainon ja vapauden välillä. On myös omituista, että jokin alue voi määrittää henkilön fyysisen ja sosiaalisen ympäristön vain siksi, että joku päätti rajata tuhansia vuosia sitten perustaa kylän keskelle metsää ja oli jostakin asiasta tiettyä mieltä.
Tarkasteltaessa yksilön elämää, voidaan huomata, ettei se ole polynomifunktio, sillä se ei koskaan ole lineaarinen. Tämä tarkoittaa sitä, että pieni ärsyke tiettyyn aikaan voi aiheuttaa eksponentiaalisen muutoksen. Ystävän myöhäinen herätys saa tämän kiirehtimään kouluun katsomatta vasemmalle ylittäessään tietä ja pam. Yksilön elämä muuttuu täysin menettäessään itselleen tärkeän henkilön. Tämä kaikki vain sen takia, että puhelin oli sammunut yöllä. Altistuminen terveydelle haitallisille tekijöille voi johtaa kroonisiin sairauksiin ja saada yksilön arvostamaan arkisia asioita aivan eri tavalla. Uuden tiedon saaminen tai uuden näkökulman löytäminen voi muuttaa täysin käsityksen maailmasta. Tämä on kuin integrointivakion löytäminen. Nämä eksponentiaaliset muutokset ovat rinnastettavissa luonnon pieniin muutoksiin, kuten kasvukauden lyheneminen viikolla tai yhden hyönteislajin kuoleminen sukupuuttoon. Tämä pakottaa yksilön muuttumaan jollain tapaa voidakseen hallita tiettyä aluetta ja pysyäkseen täten elossa.
Maailmankuvan ja käsityksen hyvästä muuttuessa voi huomata ympäristön olevan itselleen haitallinen. Tähän voi johtaa esimerkiksi hyväksikäyttävä kumppani, konfliktitilanteen syttyminen kotimaassa tai homevaurio koulurakennuksessa. Tällöin voi tuntea olevansa paloittain määritellyssä funktiossa aivan väärässä määrittelyjoukossa. Aiheesta kirjoittaa toimittaja Hanna Mahlamäki Helsingin Sanomissa 20.1.2019 julkaistussa kolumnissa. Hän pohtii, mikseivät ihmiset ota huomioon heidän terveydelleen haitallisia tekijöitä arkisissa toimissaan. Hän käyttää esimerkkinä työelämän aiheuttamaa stressiä ja kritisoi työkulttuurin yleistä psykososiaalista ympäristöä sekä terveysriskeille altistumisen hyväksymistä.
Herää kysymys; onko omaan ympäristöön mahdollista vaikuttaa? Vastaus on kliseinen: se sekä riippuu yksilöstä että ympäristöstä. Pulmilla on omat tasonsa. Ihmissuhde on helpompi katkaista kuin työsuhde. Työsuhde on helpompi katkaista kuin purkaa lähellä oleva ydinvoimala. Ydinvoimalan purkaminen on helpompaa kuin sisällissodan päättäminen. Fyysiseen ympäristöön liittyvät parannukset ovat yleisesti hankalampia toteuttaa. Olemme kuitenkin ainoa eliölaji, joka voi muuttaa halutessaan toiselle puolelle maapalloa. Toki tässäkin on omat rajoituksensa, kuten henkilön varallisuus sekä lähtöpaikan ja määränpään säädökset näihin tilanteisiin liittyen.
Mikäli vääränlainen ympäristö voi nykypäivänäkin koitua yksilölle kohtalokkaaksi, onko luonnonvalinta edelleen voimassa? Mielestäni asian laita ei ole näin. Mielestäni luonnonvalinta ei voi enää päteä meihin samalla tavalla, sillä olemme irtautuneet lajina täysin luonnontilasta, joitakin isolaatiossa asuvia ihmisheimoja lukuun ottamatta. Jokainen keksintö on vienyt meitä yhden askeleen edemmäs ympäristöstä, jossa olimme 250 000 vuotta sitten. Uskon kuitenkin luonnonvalinnan silti olevan voimassa, sillä kehityksestämme huolimatta emme silti täysin ymmärrä luontoa ja sen lakeja. Tämä tarkoittaa sitä, että voimme tietämättämme tehdä päätöksiä, jotka voivat olla erittäin tuhoisia lajimme pitkäikäisyyden kannalta. Nämä päätökset koskevat elämälle välttämättömiä lähtökohtia, kuten valoa ja magnetismia sekä sitä, kuinka päätämme hyödyntää niitä.
Luonnonvalintaan verrattavia mekanismeja nyky-yhteiskunnasta kuitenkin löytyy. Työmarkkinoilla on tarjolla vain tietty määrä paikkoja ja viran saa aina se työntekijä, joka ominaisuuksiltaan sopii parhaiten työympäristöön. Matalan elintason maihin syntyneistä parhaiten selviytyvät ne, jotka ovat luontaisesti hyviä jossain arvostetussa, kuten urheilussa ja pystyvät täten elättämään itsensä. Vaaleissa ääniä saavat ne, jotka ovat vaalilupauksensa tehneet yhteiskunnan ajankohtaisten ongelmien perusteella. Jokin yksilö menestyy lähtökohtaisesti aina toisia paremmin.
Aiheeseen ottaa kantaa blogissaan Keski-Lahden seurakunnan pappi Anna-Mari Kopo. Hän pohtii oikeudenmukaisuuden merkitystä ja tulee siihen lopputulokseen, että oikeudenmukaisuus on sitä, että annetaan jollekin mitä tämä ansaitsee. Usein nyky-yhteiskunnassa herää paljon keskustelua ihmisryhmien välisestä epäoikeudenmukaisuudesta ja epätasa-arvoisuudesta. On toisaalta muistettava, että maailma ei ole koskaan ollut tasa-arvoinen kaikille. Luonto harvoin tekee kompromisseja, sillä kaikki yksilöt lähtökohtaisesti haluavat jatkaa omaa sukuaan, mikä johtaa kilpailuun lajien välillä ja tietyn lajin yksilöiden välillä. Jos minulla jokin tietty alleeli, jonka ansiosta sain siementen syömistä helpottavan nokan, niin miksi ihmeessä jakaisin siemeniä muille? Voisiko luonto siis määrittää oikeudenmukaisuuden antamalla tietyille yksilöille ominaisuuksia selvitäkseen paremmin kyseisessä ympäristössä? Mielestäni tämä on erittäin mahdollista.
Kaikki oppimamme on peräisin meitä ympäröivästä kaikkeudesta. Toimimme niin kuin näemme muiden tekevän. Ajattelemme niin kuin joku on meitä joskus opettanut. Tämä ei päde ainoastaan, jos synnymme villiin luontoon yksin, jolloin olemme vaistojemme varassa. Meillä on geeniperimää, joka on ominaista tietyssä ympäristössä oleville yksilöille. Ympäristö muuttaa geenien toimintaa epigeneettisesti. Valtaosa ominaisuuksistamme ovat monien ympäristötekijöiden yhteensattumia. Elämämme ovat kuin funktioita, joissa meistä riippumattomat muuttujat määräävät sen kulun eri vaiheiden aikana.
Kevättä kohti Non SolumHuhtikuu 201918.4.2019