Pääsiäinen on uskonnollinen juhla, jota vietetään Jeesuksen ylösnousemuksen kunniaksi. Toisaalta pääsiäistä voidaan pitää myös kevään juhlana pääsiäispupuineen ja tipuineen. Pääsiäistä vietetään tänä vuonna viikolla 16, alkaen palmusunnuntaista päättyen toiseen pääsiäispäivään.
Pääsiäisviikko alkaa palmusunnuntaista, jolloin lapset käyvät perinteisesti virpomassa koristeltujen pajunoksien kera tuttujaan. Nimitys virpominen tulee muinaisvenäjän pajua tarkoittavasta sanasta verba. Virvottavalle toivotetaan mm. terveyttä ja siunausta. Tunnetuimmista virpomisloruista on ehkäpä ” Virvon, varvon, tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks, sulle vitsa, mulle palkka”. 1970- luvulla virpominen levisi ortodoksien keskuudesta kaikkialle Suomeen ja lapsia alettiin pukea noidiksi. Ortodoksit ovat kritisoineet uutta perinnettä, sillä virpojat ovat tuoneet ihmisille hyvää ja noidat puolestaan pahaa. Virpomisen perimmäinen tarkoitus on muutunut, sillä useammat lapset lähtevät virpomaan virpomispalkan taivossa. Kristilliessä merkityksessä Jeesus ratsasti palmusunnuntaina aasilla Jerusalemiin juhliakseen pääsiäistä, joka oli jo silloin juutalaisten keväinen juhla. Ihmiset levittivät Jeesuksen eteen palmunlehtiä, josta palmusunnuntai onkin saanut nimensä.
Malkamaanantain nimi on tullut Raamatusta: ”Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa, joka on omassa silmässäsi?” Tällä verrataan ilmeisesti siihen, että huomaamme toisten ihmisten viat ja puutteet muttemme omiamme.
Tikkutiistaina puolestaan vuoltiin sytykkeitä, joiden uskottiin tuovan hyvää onnea ja kellokeskiviikkona lehmät päästettiin ensimmäistä kertaa ulos talven jälkeen kello kaulassa.
Sana ”kiira” tulee ruosin kielestä ”skära” joka tarkoittaa puhdistamista. Ruotsalaisten kiirastorstai skärtorsdag , ’puhdistustorstai’ viittaa jalkojen pesuun. Kiirastorstaina Jeesus pesi opetuslapsiensa jalat ja nautti viimeisen ateriansa ennen ristiinnaulitsemista. Kansanomaisen näkemyksen mukaan kiira oli jokin pihassa elävä paha olento, joka piti kiirastorstaina karkottaa pois. Mm. savolaiset ajoivat kiiran pois juoksemalla talon tai navetan ympäri lehmänkello kaulassa.
Viimeisen ateriansa jälkeen Jeesus meni Getsemanen puistoon rukoilemaan, mutta hänen vihamiehensä ottivat tämän kiinni ja veivät tuomareiden eteen. Tuomarit tuomitsivat Jeesuksen kuolemaan. Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina Golgatalla. Suomessakin Jeesuksen kärsimys tuntui kansalaisten nahoissa. Pajunvitsoista sidottiin piiskoja, joilla lyötiin itseä tai muita. Pohjanmaalla kaikki lapset saattoivat saada selkäänsä pitkäperjantaina. Myöskään lämminta ruokaa ei syöty, vaan esimerkiksi mämmiä, silakkaa ja kuivaa leipää.
Kansanuskomuksen mukaan lankalauantain yönä noidat ja trullit lähtivät liikkeelle vahingoittaakseen karjaa. Uskomuksen seurauksena oli 1600- luvun noitavainot, jossa moni viaton nainen sai surmansa. Talvella kehrätyt langat oli tapana keittää ja värjätä lankalauantaina.
Sukkasunnuntaina eli pääsiäissunnuntaina loppuu laskiaisesta asti kestänyt paasto. Pääsiäinen eli pääsiäispäivä on kirkkojuhlista suurin, sillä se on Jeesuksen ylösnousemuksen päivä. Pääsiäisen juuret sijoittuvat kuitenkin vielä varhaisempaan aikakauteen, juutalaiset juhlivat nimittäin tällöin Egyptin orjuudesta vapautumista. Kansanomaisesti sukkasunnuntaina juhlittiin niin riehakkaasti, että sukatkin lensivät pois jaloista. Tapana oli syödä kananmunia, jotka symboloivat hedelmällisyyttä ja uuden syntymistä.
Lähde: Suuri perinnekirja: Suomalaista juhlaperinnettä ennen ja nyt- Satu Aalto
Kevättä kohti Non SolumHuhtikuu 201918.4.2019